آذربایجاناخبارایرانعمومینخجوان

همکاری منطقه آزاد ماکو و نخجوان بررسی شد

نحوه همکاری منطقه آزاد ماکو و جمهوری خودمختار نخجوان(جمهوری آذربایجان) در سفر مدیر عامل منطقه آزاد ماکو به نخجوان بررسی شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نخجوان، در جریان سفر روز چهارشنبه غلامرضا سلیمانی مدیر عامل منطقه آزاد ماکو جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه به جمهوری خودمختار نخجوان (جمهوری آذربایجان) گسترش همکاری های فیمابین بررسی شد.
سلیمانی و هیات همراه متشکل از مسئولین استان آذربایجان غربی و تجار در ابتدای این سفر که در چارچوب توسعه همکاری های بین المللی و منطقه ای انجام گرفت، با منصور آیرم سرکنسول کشورمان دیدار و از نزدیک در جریان فعالیت های صورت گرفته و ظرفیت های همکاری در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و گردشگری با جمهوری خود مختار نخجوان قرار گرفتند.
در دیدار سلیمانی با واصف طالب اف رییس مجلس عالی نخجوان نیز در خصوص ظرفیت ها و اشتراکات موجود برای همکاری های دوجانبه بحث و تبادل نظر شد.
رییس مجلس عالی نخجوان اشتراکات موجود و همکاری های صورت گرفته با جمهوری اسلامی ایران به ویژه دو استان آذربایجان غربی و شرقی را مهم و قابل توجه دانست.
طالب اف با اشاره به دوستی نزدیک خود با مردم و مسئولین ایران، رابطه نخجوان و ایران را فراتر از همسایگی و نزدیکی خانوادگی توصیف کرد و گفت که هیچ فشار خارجی نمی تواند آن را متاثر کند.
سلیمانی نیز در این دیدار با اشاره به سوابق دوستی و نزدیکی مردم استان آذربایجان غربی و نخجوان نقش طالب اف در شکل گیری این رابطه را مهم دانست.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با توضیح شرایط توسعه و پیشرفت منطقه آزاد ماکو در همجواری نخجوان، همسایگان را مهمترین اولویت همکاری و توسعه دانست.
وی ظرفیت همکاری های ترانزیتی، تولیدی، گمرکی، فرهنگی و گردشگری میان نخجوان و منطقه آزاد ماکو را تشریح و بر عزم خود برای توسعه همکاری های همه جانبه تاکید کرد.
هیات ایرانی در ادامه این سفر با فامیل سیداف وزیر اقتصاد و مدیران شرکت ها و هلدینگ های فعال در نخجوان دیدار کرد.
سیداف ضمن تشریح آخرین وضعیت اقتصادی نخجوان در خصوص اقدامات مشترک صورت گرفته با تجار و تولید کنندگان ایرانی بحث کرد.
در پایان این دیدار نیز تجار و فعالین اقتصادی دو طرف نظرات خود را در خصوص مشکلات موجود بر سر راه تجارت دو جانبه و راه های تسهیل مناسبات مطرح کردند.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در اولین روز این سفر همچنین از مرکز تجارت نخجوان و تعدادی از موسسات تولیدی در زمینه های مختلف از جمله مواد غذایی، ساختمانی بازدید کرده و با ظرفیت های تولیدی و صنعتی این جمهوری خود مختار آشنا شد.
فرماندار و شهردار پلدشت، روسای گمرک و پایانه مرز پلدشت، معاونین اقتصادی و فرهنگی منطقه آزاد ماکو و تعدادی از فعالین بخش های خصوصی استان آذربایجان غربی، سلیمانی را در این سفر همراهی می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا