آذربایجاناخبارعمومی

همایش نقش اندیشمندان مسلمان در توسعه علم در باکو

همایشی با عنوان «نقش اندیشمندان مسلمان در توسعه علم و فناوری» در باکو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، در این همایش که با حضور روسای دانشگاه‌ها و استادان دانشگاه‌های جمهوری آذربایجان و ترکیه و جمعی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی و برخی از نمایندگان مجلس ملی این کشور برگزار شد. اصغر فارسی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو با اشاره به آیاتی از قران کریم در باره تبیین اهمیت و ارزش علم آموزی گفت: قرآن کتاب هدایت و رسیدن به کمال و سعادت می‌باشد که هدایت نیز با عقل و علم محقق می‌شود وبخاطر این مسلمانان برای تحصیل علم حتی در دورترین مکان سفر کرده و با کنار زدن حد و مرز و نژاد و نسب و مذهب و عقیده در علم باعث شدند که هر کس از هر جا و با هر عقیده‌ای بتواند به علم خود بیفزاید و از همین روی بود که مرز علمی در اسلام از اسپانیا تا چین گسترش پیدا کرد.
رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به اینکه علمای جهان اسلام نه فقط به علوم دینی بلکه به سایر علوم نیز پرداخته اند، گفت: با اینکه ابن رشد فقیه برجسته و سرشناسی بود در خصوص علم کشاورزی نیز کتاب نوشته است.
وی در ادامه افزود: علم در ایران قبل از اسلام در اختیار عده خاصی بود، ولی با ظهور اسلام و توسعه عدالت، دسترسی به علم برای همگان میسر شد و ایرانیان با داشتن گذشته تمدنی و فرهنگی و پیشینه شهرنشینی خدمات ارزنده و بیشماری به رشد و تعالی علوم اهداء کردند و سالیان طولانی دانشگاه‌های برتر از منابع و کتب دانشمندان ایرانی همچون ابوعلی سینا، زکریای رازی، ابوریحان بیرونی، خواجه نصیر طوسی، ملاصدرا و دیگر مشاهیر و بزرگان ایرانی بهره‌های فراوان بردند.
اصغر فارسی، به ضرورت حل مشکلات پیشرفت علوم در کشور‌های اسلامی اشاره کرد و گفت: با اعتماد به نفس و آشنایی با نقش و خدمات بیشمار علما و دانشمندان جهان اسلام در پیشرفت علوم و عدم کفایت به ترجمه کتاب‌های علمی کشور‌های غربی می‌توان دوران طلایی پیشرفت علم و دانش در جهان را زنده کرد.
وی با اشاره به اعتماد به نفس و باور دانشمندان جوان ایرانی در ترقی و پیشرفت ایران گفت:: دشمنان اسلام که چشم دیدن بیداری اسلامی و رشد فزاینده، پیشرفت و تولید علم و خودکفایی جمهوری اسلامی ایران را ندارند دست به اعمال تحریم‌های ظالمانه و حداکثری برای متوقف کردن رشد علمی و فن آوری در ایران اسلامی زده اند که خوشبختانه در این مسئله نیز شکست خورده اند.
جیحون محمداف، رییس دانشکده الهیات جمهوری آذربایجان هم در این همایش در سخنانی نقش و خدمات دانشمندان بزرگ مسلمانان کشور‌های اسلامی در قرون اولیه اسلامی را در توسعه علم و هنر و رشد علوم امروزی مهم و ارزنده دانست
در ادامه این همایش شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی کشور‌های جمهوری آذربایجان و ترکیه در خصوص اهمیت علم در اسلام و انتقال علم از شرق به غرب سخنرانی کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا