آذربایجاناخبارارمنستانتحليل هاعمومی

هدف رژیم صهیونیستی از گسترش روابط با ارمنستان

عزم دولت ارمنستان برای افتتاح سفارت در فلسطین اشغالی و تعیین سفیر در تلاویو با فرمان آرمن سرکیسیان، رییس جمهوری این کشور نشان می دهد در طول سال های اخیر، مناسبات دیپلماتیک بین ارمنستان و رژیم صهیونیستی به صورت قابل توجهی توسعه یافته و روابط آن ها وارد مرحله جدیدی شده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، روابط دیپلماتیک بین ارمنستان و رژیم صهیونیستی در سال 1992 برقرار شده و در طول سال های اخیر همکاری بین دو طرف به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. سفیر ایروان در تلاویو از سال 2018 تعیین شده بود اما شاید به دلیل عدم ایجاد حساسیت با تهران، ایروان تا امروز در استقرار سفیر در تلاویو تامل کرده بود ولی طی روزهای گذشته با توصیه نیکول پاشینیان و دستور رئیس جمهور این کشور، اقامت سفیر ارمنستان در تل آویو عملی شده که می تواند پیامدهای دیپلماتیک  و افزایش مناسبات را به دنبال داشته باشد.

دولت ارمنستان پیش از این نیز اعلام کرده بود که تمایل به باز کردن سفارتش در تل آویو در اسرع وقت را دارد و دلیل این تصمیم نیز حصول اطمینان از توسعه پایدار روابط دوجانبه میان ارمنستان و رژیم صهیونیستی اعلام شده بود.

عادی سازی و توسعه روابط با کشورهای اسلامی همواره یکی از راهبردهای اساسی رژیم صهیونیستی برای کسب مشروعیت، کاستن از فشارهای بین المللی و تثبیت سیاست های اشغالگرانه بوده و متاسفانه پیش از این جمهوری آذربایجان هم در این دام  گرفتار شده است.

افزایش ارتباطات باکو با رژیم صهیونیستی زمانی اتفاق افتاد که یک دولت غربگرا در این کشور روی کار آمد و با یک حرکت آرام و خزیده، پای صهیونیست ها را برای بلند مدت در این کشور باز کرد. امروز نیز مشاهده می شود که دولت غربگرای ارمنستان به این نتیجه رسیده است که احتمالا نزدیکی به رژیم صهیونیستی می تواند به تامین منافع آن ها کمک و مشکلات شان را برطرف نماید.

پیش از این خریدهای کلان تسلیحاتی باکو از رژیم صهیونیستی در بزرگترین مساله ی خارجی این کشور یعنی موضوع قره باغ، نتوانست مشکل را حل کند و اتفاقا تیغ تند منتقدان را نیز بر روی دولت آذربایجان گشود که چرا اختیار این تسلیحات در دست خود آذری ها نیست و امروز ایروان هم باید بداند که راه دادن به تلاویو برای جولان در ارمنستان،نمی تواند مشکلات عدیده ی اقتصادی و سیاسی این کشور را حل کند و بیشتر معضلات را عمیق خواهد کرد.

راهی که نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در پیش گرفته است، همان راهی است که پیش تر دولت آذربایجان رفته است و جز نفوذ بیشتر رژیم صهیونیستی در این کشور نتیجه ی دیگری نخواهد داشت.

مطابق پیش بینی رفتار صهیونیست ها این احتمال وجود دارد که رژیم صهیونیستی، پس از تحکیم روابط با ارمنستان، فاز سیاست فروش تجهیزات نظامی را آغاز خواهد کرد و این مساله به ایجاد و توسعه نوعی جنگ سرد منطقه‌ای (بین ارمنستان و  جمهوری آذربایجان) منجر خواهدشد و طبیعی است تبعات این مساله برای کل منطقه زیان بار خواهد بود.

موضوع دیگر اینکه دولتمردان ارمنی با علنی نمودن روابط با صهیونیست ها و افتتاح سفارت در رژیم صهیونیستی قصد همگرایی بیشتر با اروپا و آمریکا را دارند اما از این نکته غفلت کرده اند که روسیه به دلیل تسلط همه جانبه خود بر ارمنستان، اجازه چنین همگرایی را به آنان نخواهد داد همانطور که پیشتر در گرجستان نیز اجازه ی جولان غربگرایان را نداد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا