آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

نگرانی درباره احتمال درگیری در مرز جمهوری آذربایجان و گرجستان

روزنامه «ینی مساوات» چاپ باکو درباره احتمال درگیری نظامی جمهوری آذربایجان و گرجستان بر سر منطقه مرزی محل استقرار معابد گرجی هشدار داد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، روزنامه «ینی مساوات» درباره اوج گیری تنش لفظی میان دو کشور درباره «معابد گارجی» واقع در منطقه «کشیکچی داق» نوشت: هم اکنون مواضع طرف گرجی تهاجمی است و سیاستمداران و فعالان گروه های ملی گرا با حضور در این محل، اقدامات تحریک آمیزی انجام می دهند تا مرزبانان جمهوری آذربایجان را وادار به واکنش کنند. آنها سخنان نامربوطی درباره مردم جمهوری آذربایجان بیان می کنند.

ینی مساوات افزوده است: مرزبانان جمهوری آذربایجان هنوز خویشتنداری از خود نشان می دهند که درستش هم همین است. باید بررسی کرد و دید که در پشت صحنه این حرکت ها چه کسانی قرار دارند؟ آیا این موضع رسمی دولت گرجستان است؟ اگر همانند هواداران فوتبال به مساله نگاه کنیم، ملت گرجی نیز آن معابد و محل استقرار آنها را و حتی محل های متصل به آن را جزئی از اراضی همیشگی گرجی ها خواهند دانست و درباره آن ادعای ارضی خواهند داشت.

ینی مساوات افزوده است: ما نیز بدهکار نخواهیم ماند و از بورچالی ( منطقه آذری نشین گرجستان) وارد و از باتومی خارج خواهیم شد.

این روزنامه چاپ باکو افزوده است: گرجستان کشوری است که از شمال و غرب مورد تجاوز قرار گرفته و اراضی خود را از دست داده است. جاواختیا نیز یک محل زخم خورده دیگر گرجستان است و ارامنه درباره این منطقه ادعا دارند ومنتظر فرصت مناسب هستند. علاوه بر این، منطقه جدایی خواه آجارستان نیز وجود دارد و می تواند از ترکیه کمک بگیرد. منطقه بورچالی نیز وجود دارد که هم نژادانمان در آنجا بطور متراکم ساکن هستند.

ینی مساوات به دولت گرجستان توصیه کرده است که در شرایط دشمنی میان این کشور و روسیه، بخاطر چند معبد تاریخی وارد ماجراجویی خطرناک با جمهوری آذربایجان نشود.

از سوی دیگر در حالی که رسانه های باکو سعی می کنند اخبار مربوط به معابد گارجی در کشیکچی داق را سانسور شده منتشر کنند، رسانه های گرجی از برگزاری تجمعات مردمی در این منطقه برای بازگرداندن این معابد به گرجستان خبر می دهند و تصاویر این تجمعات را پخش می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا