آذربایجاناخبارعمومی

نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی آذربایجان نسبت به امضا تفاهم‌نامه همکاری اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان هشدار داد

محرم ذوالفقارلی:جمهوری آذربایجان نباید ساده‌لوح باشد، در دهه ۹۰ میلادی تصور می‌کرد که اگر معاهده قرن امضا شود، نفت و گاز به اروپا صادر خواهد کرد و آن‌ها نیز در بسیاری از زمینه‌ها از آذربایجان حمایت خواهند کرد، اما این اتفاق نیفتاد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، با نزدیک شدن به موعد امضا شدن تفاهم‌نامه همکاری و شراکت بین اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان، مباحث مختلفی در مورد اهمیت آن مطرح می‌شود. این تفاهم‌نامه در بهار سال جاری میلادی به امضا خواهد رسید و همین مسئله باعث شده است هر دو طرف اظهارات قابل‌تأملی در مورد آن ارائه ‌دهند.

محرم ذوالفقارلی نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی و تاریخی جمهوری آذربایجان در مصاحبه با رادیو آزادلیق با تأکید بر اهمیت اتحادیه اروپا برای جمهوری آذربایجان و برعکس اظهار داشت: طرفدار امضای سند همکاری و شراکت بین اتحادیه اروپا و جمهور آذربایجان هستم. چرا که آذربایجان هر اندازه به سمت ائتلاف با کشورهای اروپایی برود همان اندازه به سمت ارزش‌های اروپایی خواهد رفت. همچنین می‌تواند برای حل بسیاری از مشکلات خود از کمک‌های قاره سبز بهره ببرد. البته نمی‌توان از حمایت‌های غرب اطمینان داشت اما کشورهای دموکراتیک در حل بخشی از مشکلات آذربایجان می‌توانند کمک کنند. به عنوان نمونه در انتخابات امسال شورای شهر در آذربایجان ناظران شورای اروپا و اتحادیه اروپا بر آن نظارت خواهند کرد.

وی با تأکید بر حفظ منافع جمهوری آذربایجان از امضای تفاهم‌نامه با اتحادیه اروپا اعلام کرد: آذربایجان نباید ساده‌لوح باشد. در دهه ۹۰ میلادی تصور می‌کردیم که اگر معاهده قرن امضا شود، نفت و گاز به اروپا صادر خواهیم کرد و آن‌ها نیز در بسیاری از زمینه‌ها از ما حمایت خواهند کرد، اما این اتفاق نیفتاد. هر دولت علاقه و منافع خود را دنبال می‌کرد و آذربایجان نیز بایستی به سمت منافع خود برود.

ذولفقارلی با اشاره به اظهارات ضد آذربایجانی فرانسوی‌ها خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از جلیقه زردها در فرانسه به خاطر تظاهرات ضد دولتی بازداشت و زندانی شده‌اند. این کشور نمی‌تواند نسبت به زندانی شدن هر شخصی در کشورمان به آذربایجان تهمت بزند. این دولت‌ها ابتدا بایستی به مسائل حقوق بشر در کشور خودشان بپردازند و سپس علیه کشورهایی امثال آذربایجان بیانیه صادر کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا