آذربایجاناخبارعمومی

نماینده کنگره آمریکا از دولت آذربایجان خواست وبلاگ نویس زندانی در این کشور را بدون هیچ قید وشرطی آزاد کند

نماینده کنگره آمریکا در اظهاراتی خواستار آزادی فوری «مهمان حسین‌اف» شد و اعلام کرد: حسین‌اف به خاطر افشای فساد سیاسی رژیم علی‌اف در زندان به سر می‌برد، به همین خاطر از الهام علی‌اف درخواست می‌کنم که بدون هیچ قید و شرطی وی را آزاد کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، روز گذشته نمایندگان اتحادیه اروپا با مراجعه به نمایندگی جمهوری آذربایجان در مورد وضعیت «مهمان حسین‌اف» وبلاگ نویس محبوس آذربایجانی ابراز نگرانی کرده و خواستار ارائه توضیحات در مورد آخرین وضعیت جسمی و روحی این زندانی شدند.

بر اساس اطلاعاتی که «مهمان صادق‌اف» رییس روابط عمومی ندامتگاه‌های جمهوری آذربایجان ارائه کرده است،  نمایندگان فرانسه، آلمان، انگلیس، هلند و جمهوری چک با حضور در نمایندگی باکو در اتحادیه اروپا در جریان آخرین وضعیت «مهمان حسین‌اف» و اعتصاب غذای وی قرار گرفتند.

پیش از این «هارلم دسیر» نماینده آزادی رسانه‌ای در سازمان امنیت و همکاری اروپا با ارسال نامه سرگشاده به «المار ممدیاروف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، از تألم شدید خود نسبت به ادامه حبس و اعتصاب غذای وبلاگ نویس محبوس آذربایجانی خبر داد و نوشت: آنچه منجر به ناراحتی عمیق من شده، این است که مجازات حبس «مهمان حسین‌اف» در مارس ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد اما حوادثی به وقوع پیوسته است که  دولت آذربایجان اتهامات جدیدی علیه وی وارد کرده تا این وبلاگ نویس را از آزادی محروم و مدت مجازات حبس وی را ۷ سال دیگر ادامه دهد. من از حاکمیت جمهوری آذربایجان درخواست می‌کنم که اتهامات جدید علیه حسین‌اف را لغو کرده و هر چه زودتر وی را آزاد کند.

از طرف دیگر «کریس اسمیت» نماینده کنگره آمریکا در اظهاراتی خواستار آزادی فوری وبلاگ نویس محبوس آذربایجانی شد و اعلام کرد: من از الهام علی‌اف درخواست می‌کنم که بدون هیچ قید و شرطی «مهمان حسین‌اف» را آزاد کند. وی به خاطر افشای فساد سیاسی رژیم علی‌اف به مدت دو سال در زندان به سر برده است. حکومت آذربایجان دو هفته قبل برای افزایش طول مدت مجازات حسین‌اف اتهاماتی جدید علیه وی مطرح کرده و این مسئله اوج بی‌عدالتی است. رژیم علی‌اف اقدامات بی‌رحمانه‌ای علیه آزادی بیان در جمهوری آذربایجان اعمال می‌کند و لازم است که هر چه زودتر به سمت پایان دادن به این رسوایی حرکت کند.

وضعیت حبس «مهمان حسین‌اف» با واکنش و ابراز نگرانی مقامات فرانسوی نیز مواجه شده است که با اعتراض شدید وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان مواجه شد؛ به طوری که «لیلا عبدالله اوا» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور، دخالت فرانسه در موضوع «مهمان حسین‌اف» را به مثابه فشار علیه جمهوری آذربایجان تلقی و اعلام کرد: دولت پاریس به جای اینکه در موضوع حسین‌اف دخالت کند، بهتر است به فکر زورگویی‌های خود علیه تظاهرات کنندگان در فرانسه باشد. واکنش فرانسه به وضعیت حسین‌اف در شرایطی که تظاهرات اعتراض‌آمیز جلیقه زردها در سراسر فرانسه گسترش یافته، خنده‌دار است. در خود فرانسه تظاهرات کنندگان با خشونت‌های گسترده مواجه هستند و بیش از ۴۵۰۰ نفر بازداشت شده‌اند و امیدوار هستیم به اتهامات وارده علیه تظاهرات کنندگان پایان داده می‌شود و آن‌ها به زودی آزاد شوند.

«مهمان حسین‌اف» کیست؟

«مهمان حسین‌اف» وبلاگ نویس آذربایجانی مخالف دولت در ماه مارس سال ۲۰۱۷ به اتهام نشر اکاذیب علیه پلیس این کشور به دو سال حبس محکوم شد. وی ادعا کرده بود که پیش از آنکه روانه زندان شود در اداره پلیس به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

در حالی که کمتر از چند ماه از پایان دوران حبس حسین‌اف باقی مانده بود، وی با اتهامات جدیدی روبه‌رو شد. بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده، مهمان حسین‌اف در ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸ یکی از کارکنان ندامتگاهی که در آن حضور داشت مورد ضرب و شتم قرار داده است و اگر اتهامات جدید علیه وی ثابت شود، مجازات ۳ الی ۷ سال در انتظار حسین‌اف قرار دارد.

وبلاگ نویس آذربایجانی این اتهامات را رد می‌کند و آن را ساختگی عنوان می‌کند. وی از زمان طرح این اتهامات دست به اعتصاب غذا زده است و به همین خاطر از نظر سلامت جسمی با مشکلات زیادی مواجه شده است.

«شهلا هومبتوا» وکیل «مهمان حسین‌اف» در هفتم ژانویه به ملاقات وی رفته و اعلام کرد: حسین‌اف به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهد اما به دلیل مشکلات شدید معده فقط خوردن شیر را قبول می‌کند.

اما مسئولان ندامتگاه حسین‌اف اعلام می‌کنند که وی فقط یک روز اعتصاب غذا کرده و در بقیه روزها از غذای زندان استفاده است.

وزیر دادگستری و تعدادی از اعضای شورای اجتماعی جمهوری آذربایجان در هشتم ژانویه به دیدار وبلاگ نویس محبوس آذربایجانی رفتند و اعلام کردند: «مهمان حسین‌اف» اعتصاب غذا نکرده است، بلکه فقط شیر و غذاهای سبک می‌خورد.

اما «شهلا هومبتوا» وکیل حسین‌اف بار دیگر در دهم ژانویه به دیدار وی رفته و اعلام کرد: حسین‌اف به هیچ عنوان غذا قبول نمی‌کند و فقط شیر و آبمیوه مصرف می‌کند و این اعتصاب غذا را تا دوم مارس یعنی روزی که مدت قانونی حبس وی تمام شود ادامه خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا