آذربایجاناخبارعمومی

نقض حقوق تالشی زبانان در جمهوری آذربایجان

تدریس زبان تالشی، تهیه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به زبان تالشی، تامین مالی مطبوعات به زبان تالشی از جمله حقوقی هستند که موسسان شورای تالش برای رسیدن به آنها تلاش می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، تالش‌ها یک اقلیت قومی در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان هستند که هویت آنها به دلایل مختلف به شدت انکار می شود و آنها را در معرض خطر انقراض قرار داده است. تالش‌های جمهوری آذربایجان ایرانی نژاد و شیعه‌ مذهب هستند اما در جمهوری آذربایجان با اطلاق کلی جَنوبلی(اهل جنوب) معرفی می شوند و می توان گفت این اطلاق کلی نوعی شهروندی درجه دومی در داخل آذربایجان برای تالش ها محسوب می شود.
خبرگزاری توران گزارش داده است گروهی از فعالان و روشنفکران تالش با تشکیل یک شورای اجتماعی به نام «شورای تالش های آذربایجان» سعی در ادامه ی حیات سیاسی دراین کشور دارند.
در بیانیه موسسان این شورا آمده است: ایده تاسیس شورای اجتماعی تالش های آذربایجان (آتیش) از درک یک ضرورت تاریخی به وجود آمده است. حکومت جمهوری آذربایجان بعد از ورود به شورای اروپا، متعهد شده بود که منشور حقوق بشر اروپا در باره زبان های منطقه ای و اقلیت ها را رعایت خواهد کرد. ولی، حکومت آذربایجان تا کنون به تعهدات خود عمل نکرده و نامه های ما به دولت جمهوری آذربایجان در رابطه با تدریس زبان تالشی، آموزش متخصصان به این زبان، تهیه برنامه های رادیویی و تلویزیونی به زبان تالشی، تامین مالی مطبوعات به زبان تالشی و … بی جواب مانده است. شورای اجتماعی تالش های آذربایجان بر اساس مواد ۴۴، ۴۵ و ۵۸ قانون اساس جمهوری آذربایجان خبر آغاز فعالیت خود را اعلام و اظهار امیدواری کرده،مورد حمایت سیاسیون واقع شود.
باید توجه داشت که تالش ها در جمهوری آذربایجان علاوه بر انکار با خطر حذف کامل نیز روبرو هستند و تلاش های سیاسی تالش ها برای دیده شدن توسط مجامع بین المللی انجام می شود.
شاید یکی از دلایل اصلی انکار موجودیت قومی تالش ها در جمهوری آذربایجان برخی حرکت ها در این منطقه در سال های اولیه استقلال از شوروی باشد.
در سال ۱۹۹۳ علی اکرام همت اف موجودیت «جمهوری خودمختار تالش» را در قالب جمهوری آذربایجان اعلام کرد که بعد از تظاهرات های مختلف و دستگیری وی، در سال ۱۹۹۶ به حبس ابد محکوم شد و در چهارم سپتامبر ۲۰۰۴ نیز الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان با سلب حق شهروندی علی اکرام همت اف، او را به هلند تبعید کرد.
نوروزعلی محمدوف، سردبیر نشریه «تولیشی صدا» (صدای تالش) و رئیس مرکز فرهنگی تالش در جمهوری آذربایجان  نیز در سال ۲۰۰۷ دستگیر و زندانی شد و در زندان از دنیا رفت.
تعقیب و محرومیت و زندان برای فعالان قومی آذربایجان همیشه در سال های گذشته و در ابعاد متفاوت ادامه داشته است تا جایی که این نوع برخورد ها برای حذف یک قومیت،داد روشنفکران داخلی آذربایجان را درآورده است.
پیش از این الدنیز قلی اف، رئیس جمعیت روشنفکران جمهوری آذربایجان در یادداشتی در صفحه ی فیس بوک خود با عنوان «نگاهی ویژه به مساله تالش» از تبعیض قومی در آذربایجان اظهار تاسف کرده و نوشته است: انکار وجود تبعیض قومی – ملی در کشورمان [جمهوری آذربایجان] غیرممکن است. بطور متناوب، افرادی محتواهای مغرضانه و ریاکارانه ای را برای تحقیر یک قوم در کشور منتشر می کنند. آنها خوب می دانند که هیچ کس این محتواها را از جمله مطالب مکتوب و ویدئوها و مقالات و سایر نوشته ها را هضم نخواهد کرد. آنها همچنین خوب می دانند که این کار نادرستشان در نهایت به حیثیت خیلی از شهروندانمان لطمه خواهد زد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا