آذربایجاناخبارعمومی

نظریه پرداز روس: جمهوری آذربایجان بعنوان پلی میان سه ضلع مثلث روسیه – ایران – ترکیه در منطقه عمل کند

الکساندر دوگین، نظریه پرداز روسیه ای گفت: جمهوری آذربایجان برای ایفای نقش مثبت و توازن بخش در منطقه باید به عنوان پلی میان سه ضلع مثلث روسیه – ایران – ترکیه که سه قدرت در حال شکوفایی در منطقه هستند، عمل کند و نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در اوراسیا توازن به وجود آورد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، الکساندر دوگین در گفتگو با نادر طالب زاده، مجری برنامه تحلیلی «عصر» در شبکه تلویزیونی «افق» گفت:  جمهوری آذربایجان میان سه قدرت در حال رشد و شکوفایی در منطقه قرار دارد و جمهوری آذربایجان در همسایگی این سه قدرت که مشارکت بیشتری در ژئوپلتیک جهانی می یابند، با هر سه کشور نیز مشترکات رو به رشدی دارد.
نظریه پرداز روسیه ای افزود: جمهوری آذربایجان در دوره های تاریخی بخشی از امپراطوری روسیه و ایران و عثمانی بوده و اکنون هم در مرکز این سه مرکز قدرت قرار دارد که با هم تعامل دارند. از این منظر که این سه کشور باز هم در حال قدرت گرفتن و در صدد احیای گذشته خود هستند، باکو محور و مرکز تعاملات میان این سه قدرت روبه رشد جهانی است.
دوگین گفت: خیلی مهم است که این تعاملات به گونه ای باشند که رویارویی ها میان این سه کشور به حداقل کاهش یابد و به سمتی حرکتی کنیم که بیطرفی و حاکمیت جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شود تا این کشور به عنوان پلی میان سه ضلع مثلث روسیه – ایران – ترکیه عمل کند و توازن نه تنها در منطقه بلکه در اوراسیا برقرار شود. باید با لحاظ ملاحظات ژئوپلتیک برای محوری بودن جمهوری آذربایجان اهمیت قایل شویم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا