آذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

نشست شش جانبه همکاری های امنیتی با حضور ایران و جمهوری آذربایجان در استانبول

نشست همکاری‌های امنیتی شش کشور ترکیه، ایران، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان و عراق در استانبول ترکیه امروز « چهارشنبه» آغاز شد و تا فردا ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، نشست دو روزه همکاری‌های امنیتی برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی، قاچاق موادمخدر و جرایم سازمان‌یافته با حضور معاونین وزارتخانه‌های ترکیه، ایران، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان و عراق در استانبول آغاز به کار کرد.

در این نشست حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور ایران، دکتر عالمه معین امور پناهندگان وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، اعظم سلیمان خان قائم مقام وزارت کشور پاکستان، حیدر حیدراف معاون مبارزه با قاچاق انسان وزارت کشور جمهوری آذربایجان و جاسم محمدحسن معاون وزیر کشور عراق حضور دارند.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این نشست با تاکید بر اهمیت تعاملات کشورهای منطقه در زمینه‌های مذکور گفت: این نشست پیامی امیدبخش برای تمام کشورهاست. کشورهای خاورمیانه با بیش از ۴۷۰ میلیون جمعیت، دارای نیمی از ذخایر انرژی جهان هستند. برغم پیشرفت‌های امروز، هنوز ۸۷ درصد انرژی جهان از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود.
سویلو با اشاره به اینکه ثبات سیاسی در خاورمیانه با امنیت انرژی کشورهایی مانند چین و آمریکا رابطه مستقیم دارد تأکید کرد: ایالات متحده آمریکا نیز ۲۵ درصد نفت خود را از منطقه تامین می‌کند. تنها در زمینه انرژی هم که باشد چشم سایر کشورهای جهان به خاورمیانه دوخته شده است. متاسفانه، فقر، تروریسم، خشونت و مهاجرت ذهنیت مرتبط با خاورمیانه را تشکیل می دهد. قدرت‌های جهانی این منطقه را به‌عنوان مرکز این موارد تعیین کرده اند. غرب از فضای بی‌ثباتی و خشونت در خاورمیانه استفاده اقتصادی و سیاسی می کند و به تمام مناطق جهان آسیب می‌زند.

وزیر کشور ترکیه در پایان سخنرانی خود گفت: ما کشورهای حاضر در این نشست اگر با بتوانیم سطح روابط را بالا برده و از طریق گفتگوهای سازنده مشکلات‌مان را حل کنیم این منطقه قطعاً صادرکننده امید در جهان خواهد بود. مشکلات اصلی موجود از خلا قدرت حاکمیت در کشورهای منطقه سرچشمه می گیرد. باید نحوه مدیریت کشورهایمان را تقویت کنیم.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا