آذربایجاناخبارایرانعمومی

برگزاری نشست جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی جمهوری آذربایجان در محکومیت تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران

جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی جمهوری آذربایجان با برگزاری نشستی ضمن ابراز همدردی با مردم مناطق سیل زده جمهوری اسلامی ایران اعمال تحریم های یک جانبه و زورگویانه آمریکا علیه کشورمان را محکوم کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه اینترنتی اسلامین سسی، روز چهارشنبه ۲۰ فروردین ماه، تعدادی از مسئولین تشکل های مردم نهاد و فعالان فرهنگی اجتماعی جمهوری آذربایجان با حضور در نشست « حوادث طبیعی و تحریمهای تصنعی » که به همت اتحادیه نویسندگان « قلم » به منظور ابراز همدردی با مردم کشورمان به دلیل خسارتهای جانی و مالی سیل  های اخیر برگزار شده بود شرکت و ضمن سخنانی؛ تحریمهای ظالمانه غرب علیه کشورمان که باعث ایجاد محدودیتهایی در ارسال کمکهای بین المللی به حادثه دیدگان سیل های اخیر گردیده را محکوم نمودند.

در این نشست صمیمی که با  تلاوت آیاتی از کلام الله مجید شروع شد؛ قربان جبرئیل، رئیس اتحادیه نویسندگان قلم با اشاره به حادثه سیل طی روزهای اخیر در بخشهای مختلف جمهوری اسلامی ایران از جمله استان گلستان و خوزستان و اشاره به برخی تبعات آن از جمله فوت حدود ۷۰ نفر اظهار داشت: ایجاد موانع از جمله مسدود نمودن حسابهای بانکی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از ارسال های کمک های بین المللی به آسیب دیدگان این حوادث؛ هم اقدامی ضد انسانی است و هم در تضاد آشکار با همه مقررات و رویه های بین المللی می باشد.  وی همچنین با استناد به فرمایش پیامبر اعظم (ص) در خصوص وظائف انسانی در قبال همسایگان اظهار داشت: ابراز همدردی و همبستگی با مردم ایران در این شرایط وظیفه انسانی و اسلامی ما می باشد.

این فعال فرهنگی همچنین با اشاره به پیام تسلیت رئیس جمهور آذربایجان؛ ارسال کمک های بشر دوستانه توسط وزارت حوادث غیر مترقبه جمهوری آذربایجان برای کمک به سیل زدگان کشورمان  را یاد آور شد.

حاجی آقا نوری رئیس شورای ریش سفیدان نارداران و رئیس سابق حزب اسلام  آذربایجان هم در این نشست طی سخنانی با اشاره به کمکهای مستمر  ایران به جمهوری آذربایجان در ایام جنگ قره باغ  به صورت مشخص به برپایی چادرهای اسکان ده ها هزار نفری ( بیش از یکصد هزار نفر) برای  آوارگان آذری در زمان جنگ قره باغ و کمک رسانی به آنها توسط هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اشاره و اظهار داشت: چه ما بخواهیم و چه نخواهیم ایران و جمهوری آذربایجان در حقیقت یک روح و جان واحدی هستند که نمی توان آنها را از هم جدا کرد.

وی تصریح کرد: روابط ایران و جمهوری آذربایجان نه بر مبنای دولتها که موقتی و زود گذر هستند بلکه بر اساس مردم بنا نهاده اند و لذا همیشگی و ماندگار است. وی در عین حال یاد آور شد: بسیار شاکر و خوشحال هستیم که طی چند سال گذشته روابط دولتهای دو کشور نیز به صورت فوق العاده ای بهبود یافته است. حاجی آقا نوری با بیان اینکه هم در ایران و هم در آذربایجان برخی ها هستند که مخالف این روابط هستند اظهار داشت: اگر به یک موضوعی اشاره نکنم خودم را گناهکار حساب می کنم و آن ابراز ناخرسندی شدید مجدد از مباحث پیش آمده در ایام خوجالی و سفر پاشنیان به ایران بود که من آن را اقدام ناخوشایند برخی مسئولین در ایران علیه رهبر انقلاب اسلامی می دانم که البته هم مردم ایران و هم برخی مقامات رسمی در سطح نمایندگان مجلس و مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران به این اقدام ناخوشایند پاسخ دادند و مجددا با مردم جمهوری آذربایجان ابراز همدردی نمودند.

وی همچنین بر لزوم اعلام همبستگی  مردم جمهوری آذربایجان با قربانیان و بازماندگان حادثه سیل اخیر تاکید نمود.

الدنیز قلی اف رئیس اتحادیه روشنفکران جمهوری آذربایجان و از کارگردانان و نویسندگان شناخته شده این کشور نیز با آرزوی غفران الهی برای متوفیان حادثه سیل اخیر و طلب صبر برای بازماندگان در ایران اظهار داشت: ما به دفعات شاهد رفتارهای دو گانه و استاندارهای چندگانه غرب که ادعای حقوق بشر دارند را  شاهد بوده ایم و اکنون نیز که مردم ایران با حادثه سیل روبه رو شدند به جای اینکه غرب با رویکرد انسانی با این مساله مواجه شود به استناد تحریمهایی که همه آنها بی اساس و مغرضانه است مانع کمک رسانی می شوند. دلیل آنها از اعمال این تحریمها این است که علیرغم همه فشارها و سخت گیریهای آنان علیه ایران؛ این کشور در برابر درخواست غیر منطقی  آنها تسلیم نمی شود. من تقریبا به همه کشورهای دنیا سفر کرده ام ولی در هیچ کشوری؛ وحدت و یگانگی موجود بین  مردم و حاکمیت  ایران را ندیده ام و این مساله رمز شکست ناپذیری ایران است که غرب متوجه این مساله نمی شود و نمی داند که ایران بر مبنای اصول و الگوی متفاوت از آنچه در ذهن آنهاست اداره می شود.

روشن احمدلی رهبر جنبش مقاومت اسلامی قره باغ هم با بیان اینکه ما نه نماینده دولت بلکه به نمایندگی از مردم آذربایجان در این نشست شرکت کرده ایم و لذا صمیمانه تر سخن می گویم و فعال تر رفتار می نمایئم؛ اظهار داشت: ما همیشه تلاش کرده ایم به عنوان نماینده مردم آذربایچان؛ پل ارتباط بین مردم دو کشور ایران و آذربایجان باشیم و می دانیم دشمن حیله گری است که روابط صمیمانه دو ملت را بر نمی تابد و از هیچ اقدامی برای بر هم زدن آن دریغ نمی نماید ولی ما برادر هستیم و برادری ما همیشگی است و اگر از هم دلگیر شویم مثل ناراحتی دو برادر از همدیگر صمیمی است و دو برادر برای هم رقیب یا دشمن نمی شود.

این فعال سیاسی اجتماعی در ادامه اظهار داشت: اگر امروز ما از ناراحتی مردم ایران ناراحت و نگران هستیم؛ آنها در ایام ناراحتی ما بیش از امروز ما انگران و ناراحت می شوند. وی با تاکید بر اهمیت روابط مردمی بین دو کشور تصریح کرد در مکتب ما قربانی کردن عدالت در پای سیاست هیچ جایی ندارد.

در ادامه این نشست؛ افغان مراداف از روحانیون جمهوری آذربایجان؛ ابراز همبستگی با مردم سیل زده ایران را اقدامی انسانی و اعتقادی  دانست و ایجاد محدودیت برای  کمک به ضرر دیدگان از حوادث طبیعی به دلایل سیاسی مانند تحریم ها را غیر عادلانه و غیر انسانی توصیف نمود.

حاج ائلیار نظرلی از اعضاء برجسته حزب اسلام جمهوری آذربایجان نیز ضمن  ابراز همدردی با حادثه دیدگان سیل اخیر در کشورمان و آرزوی غفران الهی برای قربانیان این حوادث به تبیین اصول عدالت در دیدگاه آموزه های الهی و مقایسه آن با ادعای عدالت و حقوق بشری برخی مکاتب مادی پرداخت و اظهار داشت برخی سیاستمداران در حقیقت با ادعای عدالت به فریب مردم پرداخته اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا