آذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومی

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: حضور کشور‌های فرامنطقه‌ای در نزدیکی مرزهایمان را بر نمی‌تابیم

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: امروز آذربایجان بخشی از سرزمین‌های خود را آزادسازی کرد که طبیعی است، اما تغییر جغرافیایی منطقه و حضور کشورهای فرامنطقه‌ای خط قرمز ایران است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، شهریار حیدری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، اظهار داشت: حادثه یا مناقشه قره باغ قدمت بیست و هشت ساله دارد که درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است، اما آن چیزی که برای ایران مهم است این دو کشور همسایه ایران هستند که هر اقداماتی در منطقه باعث می‌شود ایران هم متضرر شود.

وی ادامه داد: از برقراری صلح استقبال می‌کنیم، اما حضور کشور‌های فرامنطقه‌ای مانند رژیم صهیونیستی، آمریکا و ترکیه در این مناقشه و همچنین جریانات تکفیری برای ایجاد یک توطئه سازمان یافته برای ایران قابل قبول نیست.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه حضور نیرو‌های تروریستی در مرز‌های ایران معنادار است، گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران کاملا مشخص است و مقام معظم رهبری هم به این مورد هم اشاره کردند و تاکید داشتند باید حرمت دو ملت و دو دولت حفظ شود، اما با رفع اشغال سرزمین‌های جمهوری آذربایجان همراه باشد.

حیدری تصریح کرد: امروز آذربایجان بخشی از سرزمین‌های خود را آزادسازی کرد که طبیعی است، اما تغییر جغرافیایی منطقه برای ایران خط قرمز است اگر بدین صورت شود و مزاحمت‌هایی برای ایران صورت گیرد این مورد  به عدم توجه وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور در گذشته برمی گردد.

وی با بیان اینکه این ضعف وزارت خارجه در طول این ۲۸ سال بوده است، بیان کرد: این ضعف دستگاه دیپلماسی جای سوال دارد حتی در این درگیری اخیر هم مشاهده می‌کنیم وزارت خارجه منفعلانه با مسئله برخورد کرد و دیر هنگام به قضیه ورود پیدا کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: چرا باید یک موضوعی به این مهمی که هم از نظر ژئوپولتیک، ژئواستراتژیک و هم ژئوکونومیک مهم است مورد غفلت قرار گرفته گیرد که این برای دستگاه دیپلماسی کشور یک خطای استراتژیک است.

حیدری افزود: به این معنا نیست که بخواهیم در جغرافیای این دو کشور دخالت کنیم ما در واقع تاکید داریم که باید حرمت دو ملت و دو دولت و همچنین تمامیت ارضی دو کشور حفظ شود که این مورد تاکید ما بوده و هست، ولی نباید آن‌ها اجازه حضور کشور‌های دیگر را در منطقه که جزء خطوط قرمز ایران است را بدهند.

وی گفت: طرح جمهوری اسلامی بعد از طرح اول و دوم روسیه که شکست خورد تقریباً مورد توافق بود در عمل هم این موضوع صلح روسیه که طرح سوم روسیه است که بعد از طرح ما ارائه شد تقریبا مورد توافق بوده که این طرح متاثر از طرح جمهوری اسلامی ایران است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: طرح ایران بدین صورت بود که تمامیت ارضی کشور‌ها به رسمیت شناخته شود و رفع اشغال از سرزمین آذربایجان صورت گیرد و حرمت به مرز‌های دو طرف برگردد و مناقشات و درگیری‌ها به صلح وآشتی بدل شود.

حیدری تصریح کرد:، اما کشور‌های فرامنطقه‌ای اجازه ندادند طرح جمهوری اسلامی ایران به نتیجه برسد و این طرح ابتر ماند، ولی روسیه متاثر از طرح ما طرحی ارائه داد که تقریبا موضوعات ما مطرح شد، اما چیزی که به طرح روسیه اضافه شد تشکیل یک کریدور بین جمهوری نخجوان با جمهوری آذربایجان بود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: هنوز این کریدور نهایی نشده و بین کشور‌ها مورد بحث است و اگر چنین اتفاقی صورت گیرد یکی از همسایگان ایران کم می‌شود که این نکته برای ایران حائز اهمیت هست، زیرا تغییر ژئوپولتیک در منطقه یکی از خطوط قرمز‌های ایران است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا