آذربایجاناخبار

نامه به حکومت جمهوری آذربایجان در رابطه با محسن صمداف

دادگاه اروپا، سوالاتی در رابطه با مدت بازجویی و دادگاه رهبر حزب اسلام آذربایجان به عمل آورده است

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، بنا به گزارش سایت فاکت خبر، دادگاه اروپا سوالاتی در رابطه با محسن صمداف رهبر حزب اسلام آذربایجان که در ژانویه ی سال 2011 م. بازداشت شد و بعد از برگزاری دادگاه به اتهام تلاش برای رسیدن به حکومت با توسل به زور و دیگر اتهامات سنگین به 12 سال زندان محکوم شد، به دولت آذربایجان ارسال نموده است.

بر اساس خبری که آنار قاسملی وکیل صمداف به فاکت خبر ارائه کرده است، موکل وی براساس ماده ی 5 قانون اساسی جمهوری آذربایجان از نقض حقوق آزادی خود شاکی است و عنوان می دارد که صدور حکم زندان وی هیچ مبنا و اساسی ندارد و دادگاه های داخلی آذربایجان نتوانسته اند اساس و دلایل محکمه پسندی برای زندان طولانی مدت ایشان ارائه نمایند.

وکیل اضافه می کند، موکل وی براساس مواد 5 و 6 قانون اساسی آذربایجان، حکم حبس خویش را غیرقانونی و مجازات خود را صرفاً به خاطر فعالیت های سیاسی خویش می داند. به ویژه، ایشان عنوان می کنند که دادگاه به صورت عادلانه برگزار نشده است و حقوق ایشان در این زمینه نقض شده است چرا که بعد از بازداشت ایشان در تاریخ 2011/01/07 ، از داشتن وکیل محروم شده است و دادگاه تجدید نظر ایشان در تاریخ 19 ژانویه ی 2011م. بدون حضور و شرکت ایشان برگزار گردیده است. وی هم چنین، وقت کافی برای آماده نمودن دفاعیات خویش نداشته است.

هم چنین در شکایتی که به دادگاه اروپا ارائه شده است، عنوان می شود، ایشان از حقوق بررسی صلاحیت شاهدان علیه وی قبل از برگزاری دادگاه تجدید نظر محروم شده است و ایشان نتوانسته اند شاهدانی که به نفع ایشان شهادت می دادند را به مانند شاهدانی که علیه ایشان شهادت دادند در دادگاه حاضر نموده و شهادت آن ها اخذ گردد.

دادگاه اروپا با توجه به تمامی مطالب و دلایل فوق الذکر، سوالاتی در رابطه با محسن صمداف از حکومت آذربایجان به عمل آورده است. این سوالات عبارتند از:

1)      مطابق ماده ی 3 پاراگراف 5 کنوانسیون حقوق بشر اروپا آیا دادگاه های محلی دلایل کافی و متقن برای بازداشت صاحب نامه در دست دارد؟ آیا دادگاه ها تدابیر جایگزین را برای ادامه ی مدت حبس صاحب نامه مورد توجه قرار داده اند؟

2)      آیا عنوان جنایت موجود در سرفصل ماده ی 6 بند یک کنوانسیون با فرایند موجود در نهادهای قضایی مجری حکم مطابقت دارد؟ به ویژه، آیا صاحب نامه قبل از بازجویی و دادگاه اولیه در تاریخ 2011/01/07 وکیل داشته است؟

3)      آیا به صاحب نامه مطابق ماده ی 6 بند 3 (b) کنوانسیون وقت و امکان لازم و کافی برای آماده نمودن دفاعیات خویش داده شده است؟ به ویژه، آیا حکم دادگاه نریمانف در تاریخ 2011/01/07 در مورد صاحب نامه به مورد اجرا گذاشته شده است؟ آیا به وکیل صاحب نامه امکان ملاقات با وی و به دست آوردن و جمع آوری مواد لازم برای تهیه ی دفاع از ایشان داده شده است؟ و…

انتهای پیام/د

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا