آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

میخائیل اولیانوف: ایران هیچ محدودیتی برای ذخائر اورانیوم کم‌غنا ندارد

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی روز پنجشنبه گفت: هیچ محدودیتی برای ذخائر اورانیوم کم‌غنای ایران وجود ندارد و ایران داوطلبانه محدودیت‌هایی را در این زمینه پذیرفته بود.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در حساب کاربری خود در توئیتر از تصمیم ایران برای کاستن از تعهداتش ذیل برجام دفاع کرده و تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه صادرات نفت ایران را دلیل اقدام تهران دانسته است.

«اولیانوف» در توئیتر نوشت: دیپلمات‌ها و رسانه‌های جمعی کماکان درباره عبور ذخائر اورانیوم کم‌غنای ایران از محدوده ۳۰۰ کیلوگرم صحبت می‌کنند. برای داشتن ارزیابی عینی، نباید فراموش کرد که در اصل هیچ محدودیتی برای ذخائر اورانیوم کم‌غنای کشورهای عضو پیمان منع اشاعه هسته‌ای «ان‌پی‌تی»، مشروط بر آنکه تحت نظارت بین‌المللی باشند، وجود ندارد.

دیپلمات روس در ادامه تأکید کرده است: ایران داوطلبانه به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای وضع محدودیت بر ذخائر اورانیوم کم‌غنای خود را پذیرفت. تحریم‌های آمریکا این توافق را اساساً تضعیف کرده است. تهران در پاسخ به تحریم‌های غیرقانونی نفت تصمیم گرفته از این تعهد داوطلبانه فاصله بگیرد. ما از این مسئله «تصمیم ایران» خرسند نیستیم، اما دلایل ایران قابل درک است.

عبور ذخائر اورانیوم ۳٫۶۷ درصدی ایران از سقف‌های مجاز در برجام دوشنبه هفته جاری تنها چند روز مانده به پایان ضرب‌الاجل دو ماهه‌ای صورت گرفت که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای عمل به تعهداتشان به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی داده بود.

در آن بیانیه که روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه در سالروز خروج آمریکا از برجام صادر شد بر حق ایران برای «صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران» تأکید و تصریح شده بود اقدام ایران با استناد به بندهای «۲۶ و ۳۶» توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گیرد. تهران در این بیانیه  به کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند.

«حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری ایران چهارشنبه هفته جاری با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و عدم تحقق وعده‌های اتحادیه اروپا برای جبران تبعات اقتصادی این اقدام واشنگتن، تأکید کرد که ایران در روز ۱۶ تیر، که فرصت ۶۰ روزه به اروپا به پایان می‌رسد، سطح غنی‌سازی خود را به هر میزان که نیاز داشته باشد، افزایش می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا