آذربایجاناخبارایرانعمومی

مهندسی افکار عمومی برای پذیرش ادعای کاخ سفید در باکو

در حالی که وزیر خارجه‌ی ترکیه در همان روزهای اول نسبت به شناسایی سپاه به عنوان گروه تروریستی اعلام موضع کرد اما وزارت خارجه جمهوری آذربایجان تاکنون در قبال این مساله سکوت کرده و رسانه های این کشور نیز در حال القای اطلاعات غلط در مورد سپاه می‌‌‌‌‌‌باشند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، موضوع تحریمی که کاخ سفید بر علیه سپاه اعمال کرد و آن را در لیست گروه های تروریستی قرار داد، باعث شده است تا این موضوع در رسانه های جمهوری آذربایجان هم بررسی شود. روزنامه ینی مساوات در شماره روز گذشته خود این موضوع را یک اقدام بی سابقه توسط کاخ سفید خواند و نوشت: بر اساس خبرهای منتشر شده، دولت آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است. این هم یک اقدام بی‌‌سابقه در تاریخ آمریکا و در عین حال، گام متشنج کننده دیگر از سوی ترامپ به شمار می آید.

این روزنامه در ادامه گزارش خود سعی کرده است تا به این پرسش پاسخ دهد که موضع جمهوری آذربایجان در قبال این اقدام آمریکا، چگونه باید باشد؟

خانم نزاکت محمداوا به عنوان تحلیلگر سیاسی در این خصوص گفته است: معرفی سپاه ایران ضدامپریالیستی و ضدصهیونیستی به عنوان یک گروه ترویستی قابل انتظار بود. سپاه بویژه “سپاه قدس” به رهبری ژنرال قاسم سلیمانی در سیاست خاورمیانه نقش فعالی دارد. این نهاد در راستای حفظ منافع امنیتی، دیپلماتیک، نظامی و سیاسی ایران در منطقه خاورمیانه تلاش می کند. سازمان آزادی بخش فلسطین، حزب الله، جیش المهدی، حشد الشعبی و حوثی های یمن همگی تحت فرمان سپاه هستند و به هیچ وجه نمی توان قدرت و نفوذ و نقش این نهاد در پروسه های منطقه خاورمیانه انکار کرد.

این روزنامه در ادامه سعی کرده است تا تحلیل خود را برای فهم افکار داخلی کشور آذربایجان آماده کند و به یکباره از تعریف و تمجید از سپاه به تخریب و انتقاد از آن روی آورده است و سپاه را همکار ارامنه معرفی کرده است!

سپاه کمیته های اطلاعات و عملیات خارجی دارد و در کشورهای لبنان، سودان، فلسطین، آلمان، فرانسه، کانادا، برزیل، پاراگوئه، پاکستان و فیلیپین به صورت شبکه های پراکنده فعالیت می کند و یکی از شرکای سپاه نیز،ارتش ارمنستان می باشد.

این روزنامه سعی دارد تا ضمن معرفی سپاه به عنوان شریک ارتش ارمنستان، فضای افکار عمومی را به سمت موافقت با تحریم های آمریکایی بر علیه سپاه هدایت کند.

ینی مساوات در ادامه می نویسد؛ سپاه تاکنون در طول مرز یک صد و سی دو کیلومتری اشغال شده منطقه مرزی جمهوری آذربایجان و ایران یک بار هم دست به هیچ عملیات نظامی بر ضد ارمنستان نزده است. اما در مقابل، بارها در جمهوری آذربایجان برای تغییر حکومت دست به اقداماتی زده است. این اقدامات باید موضع ما در خصوص تصمیم آمریکا را مشخص نماید. این در حالی است که آمریکا برای حفظ امنیت مرزهای جمهوری آذربایجان تکنولوژی لازم را در اختیار ما قرار می دهد.

این مطالب روزنامه ی غربگرا در جمهوری آذربایجان اولا کذب محض می باشد چرا که طبق اسناد متواتری که بارها در سالهای اخیر رو شده است، ایران و سپاه در جریان جنگ قره باغ نه تنها اقدام به کمک های مستشاری به دولت قانونی جمهوری آذربایجان می کرد بلکه حتی در برخی موارد، فرماندهی میدانی برای بازپس گیری برخی تصرفات ارامنه را نیز انجام داده است. همچنین ارامنه در در مناطقی که بطور قانونی با ایران هم مرز بوده و یا با اشغال خاک آذربایجان با ایران هم مرز شده است، اقدام به هیچگونه تعدی بر علیه مرزهای کشورمان نداشته که با پاسخ جمهوری اسلامی نیز همراه شود.

 لازم به توضیح است که وزیر خارجه ترکیه در همان روز اول اعلام سپاه پاسداران به عنوان گروه تروریستی توسط ترامپ،موضع کشورش را در مخالفت با این مساله اعلام کرد. اما طبق معمول ،وزارت خارجه ی جمهوری آذربایجان در حال سبک و سنگین کردن مساله بوده و تاکنون اعلام موضع رسمی نداشته است.

منبع: آناج

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا