آذربایجاناخبارروسیهعمومی

مقام ارشد نظامی روس: فعالیت جاسوسی آمریکا و ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه افزایش یافته است

یک مقام ارشد ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گفت: طی دو ماه گذشته عملیات گشت‌زنی هواپیماهای آمریکایی در نزدیکی مرزهای این کشور در آسمان اوکراین، گرجستان و بر فراز دریای بالتیک، سیاه و شرق مدیترانه، افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری «تاس»، ژنرال «سرگئی رودسکی» رئیس اداره عملیات اصلی ستاد کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه در کنفرانس مطبوعاتی، اعلام کرد که آمریکا و متحدانش در طول ماه آوریل و ماه مه (از اواسط فروردین تا اوایل خرداد ماه)، عملیات گشت‌های هوایی خود در نزدیکی مرزهای ملی این کشور را پنج برابر بیشتر کردند.

این مقام بلندپایه نظامی روس توضیح داد: «در حال حاضر، فعالیت نیروهای نظامی-هوایی و نیروهای نظامی-دریایی ایالات متحده و متحدان آنها در نزدیکی مرزهای روسیه به شدت افزایش یافته است. بدین ترتیب که در ماه آوریل سال جاری، پرواز یک فروند هواپیمای بمب افکن راهبردی «بی-1بی» در امتداد شبه جزیره کامچاتکا شناسایی شد و در ماه مه نیز پنج مورد از چنین پروازهایی ثبت شد. ضمن اینکه این نخستین بار است که بمب افکن‌های B «بی-1 بی» آمریکایی در آسمان اوکراین ظاهر می ‌شوند».

به گفته وی، در تاریخ 6 ماه مه (17 اردیبهشت)، گشت زنی‌های هواپیماهای آمریکایی در نزدیکی مرزهای روسیه در آسمان جمهوری استونی و بر فراز دریای بالتیک انجام شد، در 11 مه (22 اردیبهشت)- در آسمان  جمهوری لیتوانی و دریای بالتیک و در تاریخ 20 ماه مه (31 اردیبهشت)- بر فراز کشورهای سوئد و نروژ، صورت گرفت. در 22 مه (دوم خرداد ماه) پرواز دیگری در منطقه شبه جزیره کامچاتکا و در تاریخ 29 مه (نهم خرداد) هم بر فراز خاک اوکراین و منطقه دریای سیاه انجام شد.

این ژنرال ارتش روسیه افزود: «در جریان این پروازها، هواپیماهای آمریکایی در فاصله 10 کیلومتری به مرز روسیه در منطقه کالینگراد نزدیک شدند. البته بمب افکن ‌های راهبردی بیگانه به موقع توسط سیستم‌های دفاع ضد هوایی روسیه شناسایی شده و جنگنده‌های نیروهای هوا-فضا که، هفت بار برای رهگیری آنها به هوا برخاستند. سیستم‌های موشک‌های ضدهوایی روسیه نیز بلافاصله در حالت آماده باش نظامی قرار گرفتند».

ژنرال رودسکی همچنین یادآور شد که اخیراً فعالیت هواپیماهای شناسایی آمریکایی و سایر کشورهای عضو ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه، بر فراز آب‌های دریای بالتیک، دریای سیاه و در قسمت شرقی دریای مدیترانه، افزایش یافته است.

به گفته وی، تنها طی یک ماه گذشته، ده فروند هواپیمای شناسایی در منطقه دریای بالتیک و شش فروند در آسمان دریای سیاه مشاهده شده ‌اند. علاوه بر این، پرواز یک فروند هواپیمای بدون سرنشین راهبردی «RQ-4B» نیروی هوایی آمریکا نیز در نزدیکی مرز روسیه در آسمان گرجستان کشف شده است.

«سرگئی رودسکی» همچنین اعلام کرد که ستاد کل نیروهای مسلح روسیه تمرینات نظامی کشورهای عضو ناتو در دریای بارنتس، که در جریان آنها حملات فرضی به اهداف روسی و رهگیری موشک‌های بالستیک این کشور انجام می شود را اقدامی تحریک ‌ آمیز ارزیابی می کند.

وی گفت: «فعالیت‌های نظامی ناتو در منطقه قطب شمال شدت یافته است. برای نخستین بار پس از پایان جنگ سرد و در آستانه سالگرد پیروزی بر آلمان نازی، در منطقه دریای بارنتس، مانور نظامی با مشارکت کشتی‌های جنگی نیروهای دریایی ترکیبی کشورهای عضو ناتو انجام گرفت. در این تمرینات، وظایف حمله به تاسیساتی در خاک فدراسیون روسیه و رهگیری موشک‌های بالستیک روسی انجام شد. ما چنین اقداماتی را تحریک آمیز می دانیم، با وجود اینکه طرف آمریکایی در حداقل زمان ممکن، ما را از حضور این کشتی‌ها در دریای بارنتس مطلع کرده بود».

این ژنرال بلندپایه روس در عین حال تاکید کرد، البته استقرار کشتی‌های ناتو در منطقه، سریعاً و به موقع توسط نیروهای ناوگان دریای شمال روسیه کشف شده و اقدامات احتیاطی لازم در این رابطه با سرعت سازمان دهی شد.

به گفته وی، این واکنش سریع امکان آن را فراهم کرد تا از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری شده و عزم راسخ نیروهای مسلح روسیه برای محافظت از منافع ملی این کشور در قطب شمال، به خوبی نشان داده شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا