آذربایجاناخبارعمومی

مقام اتحادیه اروپا در باکو : تقاضای اروپا به گاز طبیعی در ۱۰ سال آینده افزایش می یابد

کمیسر امور بودجه و نیروی انسانی اتحادیه اروپا گفت: تقاضای اتحادیه اروپا به گاز طبیعی در ۱۰ سال آینده افزایش خواهد یافت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، گونتر اوتنیگر روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با پرویز شاهبازاف وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در حاشیه پنجمین اجلاس شورای مشورتی وزیران انرژی کشورهای فعال در طرح ایجاد دالان گازی جنوب افزود: اروپا با ۵۱۰ میلیون نفر جمعیت یک بازار بزرگی است و بخشی از تقاضای انرژی آن با زغال سنگ تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه عمده منبع گاز طبیعی در داخل اروپا، هلند است یادآورشد: با توجه به کاهش بیش از پیش ذخایر این منبع، برای اتحادیه اروپا افزایش واردات این فرآورده از اهمیت خاصی برخوردار است.
اوتینگر به علاقمندی اتحادیه اروپا برای متنوع سازی منابع و مسیرهای انتقال گاز طبیعی به اروپا اشاره کرد و گفت: گاز طبیعی جمهوری آذربایجان و منطقه خزر از منابع مهم می باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که گاز طبیعی میدان شاهدنیز جمهوری آذربایجان واقع در دریای خزر در سال ۲۰۲۰ میلادی به اروپا صادر شود.
کمیسر امور بودجه و نیروی انسانی اتحادیه اروپا گفت: هدف این اتحادیه برای ۱۰ سال آینده افزایش دو برابر حجم واردات گاز طبیعی از جمهوری آذربایجان و رساندن آن به ۲۰ الی ۲۵ میلیارد متر مکعب در سال می باشد.
وی مذاکرات انجام گرفته در پنجمین اجلاس شورای مشورتی وزیران انرژی کشورهای فعال در طرح ایجاد دالان گازی جنوب را برای اجرای این طرح مهم عنوان کرد.
پرویز شاهبازاف وزیر انرژی جمهوری آذزبایجان نیز گقت : در قالب اجرای طرح ایجاد دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی میدان شاهدنیز جمهوری آذربایجان به اروپا چند مرحله مهم طی شده است.
وی تصریح کرد : مرحله دوم توسعه میدان گازی «شاهدنیز» اجرا شده، ظرفیت انتقال خط لوله قفقاز جنوبی در خاک جمهوری آذربایجان و گرجستان افزایش یافته و خط لوله جدید ترنس آنادولی ( تاناپ ) در خاک ترکیه احداث شده است.
شاهبازاف افزود: ۸۵ درصد کارهای ساخت و ساز خط لوله ترانس آدریاتیک ( تاپ ) بعنوان دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا اجرا شده است.
پنجمین اجلاس یک روزه شورای مشورتی وزیران انرژی کشورهای فعال در طرح ایجاد دالان گازی جنوب برای بررسی روند اجرای این طرح امروز ( چهارشنبه ) با حضور الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در باکو برگزار شد.

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا