آذربایجاناخبارعمومی

معاون کمیته دولتی امور تشکل های دینی جمهوری آذربایجان: شاهد نتایج مثبت همکاری های منطقه ای در مبارزه با افراط گرایی هستیم

معاون کمیته دولتی امور تشکل های دینی جمهوری آذربایجان تاکید کرد: شاهد مزایا و نتایج مثبت همکاری جمهوری آذربایجان و کشورهای منطقه در مبارزه با افراط گرایی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، گوندوز اسماعیل اف افزود: گسترش همکاری و تلاش های مشترک در مبارزه با این پدیده منفی می تواند به نتایج موثرتری منجر شود.

 وی همچنین علاقه مندی جمهوری آذربایجان را برای گسترش همکاری با همه کشورهای از جمله منطقه در مبارزه با افراط گریی اعلام کرد و گفت: گسترش همکاری منطقه ای برای برقراری ثبات و امنیت و جلوگیری از فعالیت گروه های افراط گرا مطابق منافع همه کشورهای منطقه و این مهم در کانون توجه رییس جمهوری آذربایجان است.

وی در پاسخ به سوالی در باره اقدامات دولت جمهوری آذربایجان در زمینه مبارزه با افراط گرایی دینی گفت: کمیته دولتی امور تشکل های دینی در همکاری با دیگر نهادهای مربوطه برای مقابله با این پدیده در جامعه در چند زمینه از جمله گسترش معارف دینی، در سطح اداری و حقوقی و از بین بردن پایه های اقتصادی آن اقدام می کند.

 اسماعیل اف با اشاره به این که دولت جمهوری آذربایجان اقدامات پیگیرانه برای شناساندن افراط گرایی و گروه های افراطی در جامعه انجام می دهد، افزود: در سال های اخیر به خاطر اقدامات انجام شده در زمینه معرفی پیامدهای مخرب فعالیت گروه های افراطی دینی، جامعه جمهوری آذربایجان متوجه چهره و اهداف واقعی این گروه ها شده است.

 وی با اشاره به فعالیت های هماهنگ شده کمیته دولتی امور تشکل های دینی با نهادهای امنیتی و انتظامی این کشور در زمینه مقابله با گروه های افراط گرا گفت: در جمهوری آذربایجان اقدامات پیگیرانه در زمینه نابودسازی پایه های اقتصادی این گروه ها انجام می گیرد و اجازه شکل گیری منابع مالی این گروه ها داده نمی شود.

معاون کمیته دولتی امور تشکل های دینی جمهوری آذربایجان خاطر نشان کرد : متاسفانه تعدادی از شهروندان جمهوری آذربایجان به گروه های مسلح  غیرقانونی در سوریه و عراق پیوسته اند و بنا به اطلاعات به دست آمده شماری از آنان نیز کشته شده اند.

بر اساس اعلام برخی منابع در مدت ۹ سال بحران در سوریه و عراق ۳۶۰ هزار نفر از اتباع بیش از ۱۲۰ کشور جهان در این دو کشور حضور یافته و در چارچوب بیش از یکصد گروه تروریستی مورد حمایت برخی کشورهای غربی، عربی و رژیم صهیونیستی ثبات و امنیت آنها و منطقه را بر هم زدند.

اسماعیل اف افزود: در حال حاضر اعضای خانواده این افراد و به خصوص بانوان و کودکان در اردوگاه های عراق و سوریه اسکان یافته اند.

وی با اشاره به این که تعدادی از شهروندان آذربایجانی که به گروه های تروریستی در عراق و سوریه پیوسته اند و این کشور تابعیت آنان را سلب کرده و بازگشت این عده به این کشور امکان پذیر نمی باشد، گفت: نهادهای مربوطه در جمهوری آذربایجان در حال حاضر مسایل مربوط به عده ای را که در اردوگاه ها عراق اسکان یافتند، بررسی می کنند.

وی ادامه داد: تعدادی از کودکان آذربایجانی از این اردوگاه ها به جمهوری آذربایجان برگردانده شده و در حال حاضر از حمایت های روان شناسی برخوردار بوده و مراحل بازپروری را طی می کنند.

سازمان جهانی مهاجرت ملل متحد اخیرا  در گزارشی اعلام کرد که ۲۷۰ کودک بی سرپرست آذری در مراکز نگهداری در سوریه و عراق حضور دارند و تا به حال ۲۴ کودک آذری بی سرپرست که والدین خود را در مناطق مورد درگیری در سوریه و عراق از دست داده اند به جمهوری آذربایجان برگردانده شده است.

نهادهای امنیتی و انتظامی جمهوری آذربایجان تعداد شهروندان این  کشور که به گروههای تروریستی در عراق و سوریه پیوستند بیش از ۹۰۰ نفر اعلام کردند که بسیاری از آنها در درگیری های نظامی کشته شدند.

همچنین به گفته مقامات امنیتی جمهوری آذربایجان نزدیک به یکصد نفر از این افراد که در مراحل بعدی از عراق و سوریه به این کشور بازگشته، بازداشت شده اند.

منبع: ایرنا

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا