آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومی

معاون وزیر خارجه روسیه: اقدامات آمریکا علیه ایران محکوم به شکست است

معاون وزیر خارجه روسیه در پایان سفرش به تهران تأکید کرد، مسکو افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس را محکوم کرده و مواضع قاطع خود درباره لزوم حفظ برجام و خودداری از تحمیل اراده بر سایر کشورها را به مقامات واشنگتن گوشزد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز،سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در پایان سفر مجدد خود به تهران برای بررسی دورنمای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران، بعد از خروج آمریکا از این توافقنامه، در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «راسیسکایا گازیتا» نتیجه مذاکرات خود با «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را سازنده ارزیابی کرده و یادآور شد که وظیفه اصلی در این دیدار، تجزیه و تحلیل عمیق اوضاع و هماهنگی اقدامات آتی دو کشور در راستای حفظ برجام بود که دو طرف بر آمادگی خود برای ادامه تلاش دوجانبه در این زمینه تاکید کردند. به گفته وی، مسکو و تهران توافق کردند تا مذاکرات خود را در آینده نزدیک ادامه دهند.

ریابکوف افزود: «در حال حاضر وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک بسیار پیچیده و نگران کننده شده است. ما اقدامات آمریکا درباره افزایش حضور نظامی در منطقه خلیج فارس را محکوم کرده و از واشنگتن می‌خواهیم تا خویشتن داری کند و این مسئله در سفر اخیر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به سوچی نیز مورد تاکید قرار گرفت. یک سال از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقض آشکار مفاد این توافقنامه بین المللی و قطعنامه شورای امنیت در این باره می‌گذرد و جمهوری اسلامی هیچ امکانی پیدا نکرده تا آسیب‌های اقتصادی وارده در نتیجه تحریم‌های قبلی را جبران کند. بلکه برعکس اعمال تحریم‌ها و تلاش برای اعمال فشارهای سیاسی و نظامی آمریکا ادامه داشته و افزایش قابل توجهی یافته است.»

معاون وزیر خارجه روسیه درباره دورنمای مکانیزم مالی «اینستکس» پیشنهادی اتحادیه اروپا به مقامات تهران نیز توضیح داد: «علائم ارسالی از سوی شرکای اروپایی در این باره چندان مشخص و قاطع نیست و ما شاهد اقدام روشنی برای تحقق این وعده نیستیم و دقیقاً به همین دلیل دوستان ایرانی ما برای اجرای وعده‌های کشورهای اروپایی مهلتی ۶۰ روزه تعیین کرده‌اند. ضمن اینکه هنوز مشخص نیست که این مکانیزیم برای سایر کشورها، از جمله روسیه که علاقه‌مندی خود در این زمینه را اعلام کرده، نیز قابل استفاده باشد. ما در مذاکرات علنی و غیرعلنی با شرکای اروپایی اعلام کرده‌ایم که بسیار ضروری است تا «اینستکس» در آینده بسیار نزدیک برای معاملات نفتی و محصولات دیگر انرژی با جمهوری اسلامی بکار گرفته شود.»

سرگئی ریابکوف درباره امکان مذاکره بین ایالات متحده و ایران در شرایط جدید نیز گفت: «ما هموار طرفدار گفت‌وگو هستیم و پنهان نمی‌کنیم که از هر تلاشی برای حل و فصل مشکلات بین المللی بر سر میز مذاکره حمایت کرده و با تهدید و اعزام ناو و قدرت نمایی نظامی مخالف هستیم. به همین دلیل در رابطه با ایران و آمریکا نیز از برقراری تماس استقبال می‌کنیم، ولی به عقیده من، در شرایط کنونی امکان چنین مسئله‌ای وجود ندارد. ما شاهد اعمال فشار شدید ایالات متحده علیه ایران و تلاش برای تهدید این کشور هستیم که چنین اقدامی قابل قبول نیست.»

به گفته وی، ضمن اینکه طرف آمریکایی جایگزینی هم ارائه نمی‌دهد، در حالی که مذاکره تنها در شرایط توجه به منافع متقابل و اقدامات مثبت نسبت به طرف مقابل امکان پذیر است. و اگر مقامات واشنگتن واقعاً علاقه مند به گفت‌وگو باشند، باید امتیازی به تهران بدهند، در حالیکه چنین مسئله‌ای مشاهده نمی شود.

این دیپلمات بلندپایه روس درباره دورنمای اوضاع در خلیج فارس با توجه به اقدامات تحریک آمیز نظامی آمریکا در منطقه، تاکید کرد: «به عقیده من، رهبران کشورهای منطقه باید اراده سیاسی خود را برای جلوگیری از تشدید وخامت اوضاع و بروز هر نوع درگیری نظامی احتمالی نشان دهند. برای ما آشکار است که صلح و ثبات در منطقه تنها در صورت امنیت جمعی امکان پذیر خواهد بود. ولی متاسفانه فعلا مواضع سیاسی برخی کشورها، از جمله کشورهای منطقه و نقش آفرینان خارجی، تناقض دیده می شود. در حالیکه مقامات تهران به تازگی پیشنهاد امضای «توافقنامه عدم تعرض نظامی» بین کشورهای حاشیه خلیج فارس را مطرح کرده‌اند که می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد. روسیه بارها حمایت خود از چنین تصمیماتی را اعلام کرده و مقامات مسکو امیدوارند که کشورهای عربی و سازمان‌های منطقه‌ای از حل و فصل سیاسی مشکلات کنونی در جهت کاهش وخامت اوضاع استقبال کنند.»

معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «راسیا-۲۴» نیز اعلام کرد که مسکو نمی‌تواند منطق طرف آمریکایی درباره اعمال فشار بر ایران با هدف تسلیم کردن این کشور و رسیدن به خواسته خود را درک کند.

ریابکوف تاکید کرد: «ما نمی توانیم با منطق آمریکایی درباره اعمال حداکثری بر ایران، تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفتی این کشور و اقدامات نظامی تحریک آمیز در منطقه خلیج فارس با این هدف که مقامات تهران را مجبور به تسلیم شدن کنند، موافقت کرده و چنین سیاستی را درک کنیم. این راه مذاکره در عرصه روابط بین الملل نیست. اگر مقامات واشنگتن واقعا خواستار گفت‌وگو با تهران هستند، باید پیشنهادات مشخصی را ارائه داده و آنها را روی میز مذاکره قرار دهند.»

این دیپلمات افزود: «من خوشحال هستم که اکنون در سطح جهانی نیز این آگاهی و درک بسیار گسترش یافته که چنین خط مشی از سوی آمریکایی‌ها غیرقابل قبول است. اوضاع کنونی پیرامون ایران، در واقع آزمایش جدی برای همه کشورهایی است که در حرف خود را خواستار رعایت اصول حقوق بین الملل نشان می‌دهند و اکنون باید این مسئله را در عمل ثابت کنند.»

ریابکوف در پایان گفت: «متاسفانه بی ثبات کردن اوضاع بین المللی و استفاده از آن در جهت تامین منافع آمریکا به این کشور اجازه می دهد تا اراده خود را بر سایر کشورهای جهان تحمیل کند. البته ما همچنان به تلاش خود برای یافتن راهی به منظور پاسخ گویی به این نوع چالش‌ها که طی سال‌های اخیر بشت افزایش یافته، ادامه خواهیم داد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا