آذربایجاناخبارایرانمصاحبه

مصاحبه رایزن فرهنگی كشورمان با روزنامه «خلق قزه‌تی»

رایزن فرهنگی كشورمان از جايگاه روابط فرهنگي ايران و جمهوري آذربايجان مي‌گويد

روزنامه دولتی و كثيرالانتشار «خلق قزه‌تی»جمهوري آذربايجان، مصاحبه خود با سيد ابراهيم ابراهيمي‌نائيد، رايزن فرهنگي ايران در باكو را منتشر كرد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از رسانه های آذری ، اتفاق میرزابیلی، خبرنگار روزنامه «خلق قزه‌تي» ضمن بررسی تأثیرات مثبت سفر اخیر الهام علی‌اف، رییس جمهور آذربایجان به جمهوری اسلامی ایران و دیدار با مقامات بلندپایه ایران، همچنین به امضا رسیدن 11 سند همکاری میان دو کشور و نیز مکالمات تلفنی صورت گرفته میان رؤسای جمهوري آذربایجان، ایران و روسیه، چشم‌انداز روشن آن را در توسعه اقتصادی و سیاسی منطقه و جهان مورد توجه قرار داده و سپس مصاحبه‌ای با رایزن فرهنگی كشورمان انجام داده است. ترجمه متن پاسخ‌هاي ابراهيمي‌نائيد در اين مصاحبه به اين شرح است:

– گاهي خبرنگاران از من می‌پرسند که چرا در سفر جناب الهام علی‌اف، رییس جمهور آذربایجان به تهران در خصوص همکاری‌های فرهنگی هیچ سندی به امضا نرسید؟ من در پاسخ به این پرسش می‌گویم که همه اسناد امضا شده به صورت غیرمستقیم در مسیر توسعه سریع همکاری‌های فرهنگی ایران و آذربایجان هستند. چون همه اسناد یازده‌گانه به امضا رسیده و نیز اسنادی که بعداً به توافق رسیده و در آینده‌اي نزدیک به امضا خواهد رسید، همگی در راستای بهبود شرایط اقتصادی دو کشور و نیز خدمت به وضعیت اقتصادی و رفاهی مردم است. وضعیت اقتصادی خوب نیز در مرحله اول توسعه فرهنگی، آموزشی و علمی را تأمین می‌كند و در همه کشورها چنین است.

– یکی از اسناد به امضا رسیده، همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم است. همه به خوبی می‌دانند که ایران و آذربایجان، دو کشور بسیار مهم منطقه در راستای مبارزه با تروریسم و آسیب‌دیده از تروریسم هستند. حتی در تاریخ گذشته نه چندان دور، ایران یک فاجعه کاملاً شبیه فاجعه «خوجالی» را در فاجعه «سردشت» و «حلبچه» تجربه كرده است. یعنی اگر ما برای جلوگیری از این نوع فجایع ناشی از افکار تروریستی با هم همکاری می‌كنیم، می‌توان گفت که تلاش برای جلوگیری از زیر پا ماندن مجدد آثار فرهنگی آذربایجان و ایران است. همکاری‌های فرهنگی و بسط و گسترش مناسبات فرهنگی در فضای آرام و بی‌تنش ممکن خواهد بود و چنانچه روابط مناسب و نزدیک بین دو کشور حاکم باشد، مناسبات فرهنگی نیز در سایه روابط حسنه سیاسی و اقتصادی توسعه خواهد یافت.

پس از دیدار رؤسای جمهور آذربایجان و ایران در تهران، الهام علی‌اف، رییس جمهور آذربایجان با آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران نیز دیدار كرد. در آن دیدار آيت‌الله العظمي خامنه‌ای گفت که ملت آذربایجان، ملتی است که دانشمندان بزرگ دینی و متفکراني را داشته است و کشور آذربایجان کشور انسان‌های آگاه است. اگر رهبر دینی ما در خصوص کشور و ملت آذربایجان یک چنین دیدگاه‌هایی را مطرح می‌کند، در آن صورت دیدگاه ایران در خصوص فرهنگ آذربایجان نیز قابل فهم است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همواره همه دولت‌ها به ویژه رؤسای جمهور همسایگان ما را به تحکیم روابط با ملت‌های خود توصیه می‌کنند و در این دیدار نیز شاهد بودیم که اهمیت توجه به فرهنگ دینی و مکتب اهلبیت (ع) را مجدداً گوشزد نمودند.

شایان ذکر است که دومین نامه حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم ایران به جوانان اروپا در آذربایجان نیز با استقبال زیادی روبرو شد و شما نیز برخی از فرازهای این نامه را در سایت اینترنتی خود منتشر كرديد. در آن نامه جمله‌ای وجود داشت که رهبر بزرگوار ملت ایران فرمود: «اگر وابستگی‌های فرهنگی به صورت طبیعی و به شکل مورد پذیرش جامعه بوده باشد، موجب پیشرفت خواهد شد …» خدا را شکر می‌کنم که مناسبات فرهنگی ایران و آذربایجان به همین شکل است. یعنی فرهنگ آذربایجان و ایران به یکدیگر طوری وابسته شده است که توسعه همکاری‌های فرهنگی میان دو کشور منوط به امضاي سند رسمی نيست. ما امروز شاهد هستیم که روابط فرهنگی بین دو کشور دوست و برادر ایران و آذربایجان در سطح قابل قبولی است؛ ولی به سطح موجود بسنده نمی‌کنیم زیرا ظرفیتهای فراوانی برای توسعه مناسبات وجود دارد که امیدوارم با همدلی و احترام متقابل بتوانیم در بسط و گسترش روابط فرهنگی گام برداریم.

– ما به عنوان رایزنی فرهنگی ایران، دو سند فرهنگی داریم که در خصوص آن با طرف آذربایجان به توافق رسیده‌ایم و در آینده نزدیک به امضا خواهند رسید. مطمئن هستم که این سندها به شرایط برادرانه که توسط رؤسای جمهور کشور ایران و آذربایجان به وجود آمده است، کمک فراوان خواهد كرد. اما قبل از به امضا رسیدن این سندها ما در زمینه حضور شخصیت‌های فرهنگی آذربایجان در ایران و همکاری‌های هنرمندان و فرهیختگان فرهنگی ایران، با آذربایجان کارهای زیادی را انجام داده‌ایم. با توجه به اینکه موضوع بحث کنونی در رابطه با دیدار رؤسای جمهور دو کشور است، از ذکر آن موارد خودداری می‌کنم.

– باید نکته‌ای را نیز متذکر شوم. رؤسای جمهور کشورهای ما تمایل خود را نسبت به همکاری دوجانبه و سه‌جانبه اعلام كرده‌اند. ما نیز در حوزه فرهنگ طرح‌هايی در زمینه همکاری‌های سه‌جانبه داریم. براي نمونه در نظر داریم که یک کنسرت بزرگ با شرکت ارکستر دولتی آذربایجان به رهبری پروفسور آقاوردی پاشایف و ارکستر ملی ایران در باکو و تهران برگزار کنیم و در آینده می‌توانیم این اجرای مشترک را در ترکیه و گرجستان و سایر کشورهای منطقه نیز برگزار كنیم.

– باید بگویم که گام‌های سیاسی رؤسای جمهور ایران و آذربایجان همانند همه آذربایجانی‌ها، توسط همه ایرانیان نیز مورد حمایت قرار می‌گیرد.

بنا بر اعلام اين گزارش، اين مصاحبه با تبريك روزنامه «خالق قزه‌تی» به همه ملت و مسئولین جمهوري اسلامي ايران به دليل نمایش وحدت و موفقیت درخشان در انتخابات 7 اسفند، پايان پذيرفت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا