آذربایجاناخبارارمنستانروسیهعمومیقره باغقره باغ

مسکو در پی راه اندازی خط آهن خان کندی_ باکو

روزنامه ینی مساوات به نقل از روزنامه “ایزوستیا” روسیه خبر داد مسکو در نظر دارد خط آهن خان کندی – باکو را بازسازی و راه اندازی کند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، ینی مساوات به نقل از ایزوستیا نوشت، کمیسیون ویژه تعیین شده از طرف “مرکز انسانی” که براساس فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای بازسازی قره باغ و کمک به بازگشت آوارگان ارمنی به این منطقه تشکیل شده است، از ایستگاه راه آهن متروکه خان کندی بازدید کرد.
آخرین مسافران قطار خط آهن خان کندی – باکو در سال 1991 آذربایجانی هایی بوده اند که این شهر را به سوی باکو ترک کردند.
این خط آهن و ایستگاه آن در حدود 30 سال گذشته متروکه شده و غیرقابل استفاده شده است.
روزنامه ینی مساوات در توضیح این خبر نوشت: « مطرح شدن بازسازی خط آهن خان کندی – باکو و تحقق آن، خیلی زود است. این خط آهن، تنها مسیر ارتباطی متصل کننده خان کندی به آغدام و از آنجا به باکو و سایر مناطق است. در شرایط کنونی، اینکه ارامنه باقی مانده در قره باغ از طریق این قطار به کجا می توانند بروند، مورد سوال نیست. برقرار نشدن مناسبات همه جانبه با باکو، حمل بارها از طریق این خط آهن به خان کندی را نیز منتفی می کند. همچنین استفاده از خط آهن توسط آذربایجانی هایی که در شوشا و سایر مناطق آزاد شده اسکان خواهند یافت، غیرممکن به نظر می رسد.»
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سفر اخیر خود به باکو بر ضرورت احیای خطوط ارتباطی تجاری و مسافری در منطقه و تمایل شدید الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان به احیای این خطوط ارتباطی تاکید کرد.
کارشناسان می گویند مسکو به علت مواجه شدن با موانعی در گرجستان در مسیر ارتباط آسان روسیه با ارمنستان، در نظر دارد مسیرهای ارتباطی و خطوط آهن خود به سمت قره باغ و ارمنستان را از طریق جمهوری آذربایجان و براساس تعهدات مندرج در توافق نامه صلح 9 نوامبر میان سران باکو و ایروان در مسکو به امضا رسید، برقرار سازد. قرار است خطوط ارتباطی جمهوری آذربایجان به نخجوان نیز از طریق مناطق جنوبی ارمنستان برقرار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا