آذربایجاناخباراردبیلارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغویژه

مسئول مرکز فرهنگی قفقاز: مواضع ایران در خصوص جنگ اخیر قره باغ سازنده، حکیمانه و حساب شده بود

دکتر محمدرضا کفاش جمشید: در مجموع مواضع جمهوری اسلامی ایران در جنگ اخیر قره باغ سازنده، حکیمانه و حساب شده بود.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، دکتر محمدرضا کفاش جمشید مسئول مرکز فرهنگی قفقاز در نشست علمی “بررسی آخرین تحولات مناقشه قره باغ” که بعد از ظهر امروز در مرکز فرهنگی قفقاز برگزار شد، به تبیین مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها و بازیگران تاثیرگذار در مناقشه قره باغ پرداخت.

 دکتر کفاش جمشید در این نشست با اشاره به ناکامی‌های مکرر ترکیه در درگیری‌های مناطق مختلف از جمله در شمال آفریقا (لیبی)، شرق مدیترانه (سوریه) و همچنین موضوع اختلاف با یونان گفت: ترکیه به دنبال گشودن جبهه جدید برای اصلاح وجهه خود است و در جنگ اخیر قره باغ محرک اصلی به حساب می آید.

کارشناس مسائل قفقاز افزود: ترکیه به دنبال حضور قوی و تثبیت موقعیت خود در قفقاز جنوبی است و باید منتظر ماند و دید که آیا به ترکیه برای نقش آفرینی در مذاکرات سیاسی اجازه ورود داده می‌شود یا نه؟

وی در خصوص مواضع گروه میسنک در جنگ اخیر قره باغ اظهار داشت: تمامی طرح‌های ارائه شده این گروه در مناقشه قره باغ منجر به شکست شده و نتیجه بخش نبوده است. در واقع سیاست گروه مینسک، سیاست دفع الوقت است تا بحران به شکل “فریز شده” باقی بماند.

مسئول مرکز فرهنگی قفقاز با تاکید بر اینکه حتی خود اعضای این گروه نیز معترف به بی‌نتیجه بودن مذاکرات خود هستند، اظهار کرد: با تضعیف کارکرد گروه مینسک، احتمال این که رویکردهای منطقه ای در آینده با اقبال بیشتری مواجه شود، قوت گرفته است.

وی با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در استفاده از بستر جغرافیایی قفقاز جنوبی گفت: هدف این رژیم ضربه زدن و ایستادن در مقابل ایران است و کشوری است که تشویق به جنگ می‌کند.

دکتر کفاش جمشید با اشاره به اینکه آمریکا هم بازیگر غایب این ماجرا است، افزود: آمریکا از یک سو درگیر شیوع گسترده بیماری کرونا و از سویی درگیر انتخابات ریاست جمهوری است و ورود جدی در ماجرا نداشته است.

کارشناس مسائل سیاسی متذکر شد: البته این به معنی بی خبر بودن آمریکایی ها از جنگ اخیر نیست و آن ها به خوبی از زمان شروع این جنگ اطلاع داشتند، به طوری که چند روز قبل از آغاز جنگ به اتباع خود برای دور شدن از منطقه درگیری هشدار دادند. البته هدف بلند مدت آمریکایی ها همواره تطویل بحران قره باغ و فریز کردن آن بوده است و در آینده نیز سیاست های خود را بر این اساس پیگیری خواهند کرد.

مسئول مرکز فرهنگی قفقاز در ادامه افزود: بازیگر اصلی این مناقشه روسیه است که در آینده هم تاثیر رفتارها و تصمیمات آن را شاهد خواهیم بود. البته هم اکنون روسیه درگیر و مشغول مسائل بلاروس است. ضمن آن که روس ها از گرایشات دولتمردان ارمنستان به غرب و آمریکا آگاهی دارند و چندان به آن ها خوشبین نیستند. در این شرایط برخی مقامات روسیه به صراحت عنوان کرده اند، قره باغ جزو تعهد آن‌ها نیست و فقط خود سرزمین ارمنستان و ثبات و حاکمیت آن جزو تعهدات آن ها است.

کارشناس مسائل قفقاز همچنین گفت: در هر حال روس‌ها بازیگر مهم و اصلی در منطقه قفقاز هستند و هر زمان بخواهند می‌توانند این مناقشه را آرام کنند، چنانکه با دعوت پوتین رئیس جمهور روسیه سریعا هر دو طرف منازعه به روسیه رفتند و فورا آتش بس اعلام شد.

کفاش جمشید همچنین در خصوص مواضع ایران در جنگ اخیر گفت: مواضع ایران هوشمندانه و حکیمانه بود و اعلام کرد که تمامیت آذربایجان باید محترم شمرده شود و پس از واگذاری سرزمین های اشغالی به جمهوری آذربایجان باید آوارگان جنگی هم به خانه و کاشانه خود بازگردند.

مسئول مرکز فرهنگی قفقاز با تمجید از بیانیه چهار نماینده ولی فقیه در استان های شمال غرب کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر شخصیت های سیاسی کشور اظهار داشت: مواضع آن ها بسیار مهم و تاثیرگذار بود و توانست مسیر درستی را برای تصمیم گیرهای مهم کشور پایه ریزی کند.

مدرس دانشگاه محقق اردبیلی افزود: در مجموع مواضع جمهوری اسلامی ایران در جنگ اخیر قره باغ سازنده، حکیمانه و حساب شده بود. بررسی که می کنیم، می بینیم مواضع ایران در سطح بین المللی هیچ انتقادی را به دنبال نداشت چرا که متناسب با موازین حقوق بین الملل (حمایت از 4 قطعنامه شورای امنیت) بوده است. زیرا جمهوری اسلامی ایران به درستی خواستار احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، تخلیه اراضی اشغالی و بازگشت آوارگان جنگی به مناطق تحت اشغال در قره باغ و سایر مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان شده است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا