آذربایجانتحليل ها

مروری بر انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان

تاکنون برای انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان که 9 اکتبر برگزار خواهد شد 18 نفر ثبت نام کرده اند؛ 16نفر تایید صلاحیت شده اند و صلاحیت 4 نفر دیگر در دست بررسی است.

پنجاه روز تا انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان باقی مانده است ثبت نام و بررسی صلاحیت نامزد های ریاست جمهوری آغاز شده است و تاکنون 18 نفر ثبت نام کرده اند و 16 نفر تایید صلاحیت شده اند. نامزد های ثبت نام کرده از  20آگوست تا 9 سپتامبر فرصت دارند تا 45 هزار امضای جمع آوری شده از رأی دهندگان بالای 18 سال آذربایجانی را در برگه های مخصوص تهیه شده توسط کمیته مرکزی انتخابات به این کمیته تحویل دهند؛ زمان آغاز تبلیغات رسمی انتخاباتی نیز 16 سپتامبر اعلام شده است و تا هشتم اکتبر(یک روز مانده به انتخابات) ادامه خواهد داشت. مسأله جالب توجه اعلام دیر هنگام تنایج انتخابات است، به طوری که کمیته مرکزی انتخابات 19 کتبر در این رابطه تشکیل جلسه خواهد داد و تا چهارده روز پس از آن نتایج نهایی انتخابات اعلام خواهد شد و رئیس جمهور منتخب سه روز فرصت خواهد داشت تا مراسم سوگند را اجرا کند.

رئیس جمهور آذربایجان برای دوره پنج ساله انتخاب خواهد شد و علاوه بر ریاست جمهوری فرماندهی کل نیرو های مسلح این کشور را نیز بر عهده خواهد داشت.

ثبت نام کنندگان  ریاست جمهوری:
الهام علی اف از طرف حزب آذربایجان نوین، احمد اوروج از طرف حزب آزادلیق، ائلقار آلتای به عنوان نامزد مستقل، اقبال آقازاده از طرف حزب امید، فوئاد علی اف از طرف حزب لیبرال دموکرات، علی علی اف از طرف حزب هموطن و توسعه، آراز علیزاده از طرف حزب سوسیال دموکرات، قدرت حسن قلی اف از طرف حزب جبهه تمام خلق آذربایجان، زاهد اوروج به عنوان نامزد مستقل، حافظ حاجی اف از طرف حزب مساوات معاصر، فرج قلی اف از طرف حزب خیزش ملی، ارسطو اوروجلی از طرف حرکت 13 آذربایجان، ائلشان حسن اف به عنوان نامزد مستقل، اسماعیل یوسف اف به عنوان نامزد مستقل، قدرت اسحاق اف به عنوان نامزد مستقل، الیاس اسماعیل اف، از طرف حزب عدالت، موسوم صمد اف از طرف حزب اسلام آذربایجان، ائلقار محمداف از طرف جمهوری خواه ها برای انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان نام نوشته اند.

هنوز تعدادی از نامزد های احتمالی اسم نویسی نکرده اند که نامزد شورای ملی، رستم ابراهیم بی اف نیز یکی از آنهاست؛ او فعلا به دلیل عدم موفقیتش در تغییر تابعیت اش از روسی به آذربایجانی قانونا نمی تواند برای کاندیداتوری ریاست جمهوری نام نویسی کند؛ شورای ملی احزاب مخالف نیز با وجود این موضوع تا کنون صبر کرده است تا مسأله رستم ابراهیم بی اف مشخص شود ولی با نزدیک شدن به پایان مهلت قانونی نام نویسی و تقدیم اسناد شورای ملی جلساتی برای رسیدن به نامزد واحد دیگری تشکیل داده است.

تایید صلاحیت شدگان:
تا دیروز صلاحیت 14 نفر تایید شده بود، اخبار منتشر شده توسط کمیته مرکزی انتخابات آذربایجان حاکی از تایید صلاحیت دو نفر دیگر از 18 نفر دارد، صلاحیت موسوم صمد اف و ائلقار محمد اف هنوز در دست بررسی است.
با نام نویسی رسمی موسوم صمد اف، رهبر محبوس حزب اسلام آذربایجان جدی بودن جهد حزب اسلام برای نقش آفرینی در انتخابات ریاست جمهوری بیش از پیش مشخص شد؛ ولی به نظر می رسد کمیته مرکزی انتخابات به استناد رأی عجیب دادگاه جرایم سنگین باکو وی را حائز صلاحیت ریاست جمهوری آذربایجان تشخیص ندهد.
حزب اسلام آذربایجان که جایگاه بسیار ویژه ای در میان مردم مسلمان جمهوری آذربایجان دارد حتی در صورت عدم تایید صلاحیت موسوم صمد اف می تواند از طریق حمایت از نامزد جریان سیاسی دیگر تاثیر به سزایی در نتایج انتخابات داشته باشد.
البته حزب اسلام می تواند پاسخ های متفاوتی نیز به اقدام احتمالی کمیته مرکزی انتخابات در عدم تایید صلاحیت دکتر صمد اف داشته باشد.

 

شرایط لازم برای ثبت نام
1.سن بالای 35 سال 2. زندگی و اقامت مداوم در کشور بیش از 10 سال 3. داشتن شرایط عمومی مشارکت در انتخابات 4. نداشتن محکومیت به خاطر جرایم سنگین 5. نداشتن تعهد در قبال سایر کشورها 6. دارای تحصیلات عالی 7. نداشتن شهروندی و تابعیت دوگانه
هر شهروندی این ویژگی‌ها و شرایط را دارا باشد می تواند به عنوان نامزد ریاست جمهوری ثبت نام کند.

مراحل ثبت نام و چگونگی آن
– نامزدی اشخاص دارای صلاحیت و ویژگی‌های ذکرشده قانونی برای ریاست جمهوری را، احزاب سیاسی و یا بلوک‌ها و ائتلاف‌های سیاسی ارائه و مطرح می‌کنند.
– هر شهروند یا شهروندانی که ویژگی‌های ذکر شده را دارا باشند می توانند حداقل با امضای 100 نفر گروه ابتکار ایجاد کرده و نامزدی شان را ارائه کنند.
– نامزدی برای ریاست جمهوری بعد از تصمیم رسمی در هر یک از روش‌های بالا (حزب سیاسی- ائتلاف سیاسی و یا گروه ابتکار)، مطرح می‌شود.
در واقع، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید توسط احزاب یا ائتلاف سیاسی معرفی شوند. اگر شخصی عضو حزب یا ائتلاف سیاسی نیست می تواند گروه ابتکار تشکیل دهد و خود را به عنوان نامزد آن گروه معرفی کند.
همچنین هر نامزد باید حداقل 40 هزار امضاء از رای دهندگان جمع آوری کند. هر رای دهنده فقط در حمایت از یک نامزد می تواند امضاء دهد.
بر اساس آئین نامه انتخاباتی آذربایجان، نامزد ثبت نام کننده در انتخابات، علاوه بر توضیحات لازم و اطلاعات کافی در مورد شهروندی خود (اقامت و تابعیت و…) باید عدم تعهد خود در قبال کشورهای خارجی را نیز اعلام کند.
برای ثبت رسمی نامزدی مطرح شده، باید احزاب و یا بلوک‌های سیاسی نمایندگان و اشخاص دارای صلاحیت خود را ( نماینده کاندیدای ثبت نامی) حداقل 30 نفر و حداکثر 50 نفر به کمیته مرکزی انتخابات معرفی کنند. باید میزان درآمد و منابع درآمد نامزد مشخص شود، ارائه صورتحساب مالیاتی و گردش حساب مالی نامزد ( هزینه ها و مبالغ خرج شده برای جمع آوری امضاء باید در صورتحساب مشخص شود.)
کمیته مرکزی انتخابات بعد از دریافت تمامی اسناد و مدارک و گذراندن مراحل ثبت نامی نامزدها، باید ظرف 7 روز ثبت و یا عدم ثبت رسمی نامزدی اشخاص به اصطلاح کاندیداها را رسماً اعلام کند.


اعتراض مخالفان به ترکیب کمیته مرکزی انتخابات
کمیته مرکزی انتخابات مرکب از 15 عضو است که 5 عضو را دولت ، 5 عضو را مخالفان (عمدتا از احزاب مساوات و جبهه خلق ) و 5 عضو  نیز بیطرف هستند که کمیته مرکزی انتخابات آنها را مشخص می کند، اما مخالفان می‌گویند 5 بی طرف عملا طرفدار دولت هستند و چون تصمیمات با اکثریت اتخاذ می شود، عملا تصمیمات به نفع دولت می شود. تاکنون بارها مخالفان درخواست تغییر ترکیب کمیته مرکزی را مطرح کردند.

4میلیون و 986 هزار و 296 نفر واجد رای دادن هستند
رای دهندگان باید بالای 18 سال و تابعیت جمهوری آذربایجان باشند. با در نظر گرفتن این موضوع کمیته مرکزی انتخابات جمهوری آذربایجان تعداد واجدین شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری این کشور را 4 میلیون و 986 هزار و 296 نفر اعلام کرده است .

تنایج متناقض نظر سنجی ها
مرکز جامعه شناسی “آدام” در یک نظر سنجی جامع که از 25 ژوئن تا 25 جولای از تعداد زیادی از مردم آذربایجان انجام شد این نتایج را به دست آورد: 29 درصد عیسی قنبر رهبر حزب مساوات، 26درصد الهام علی اف، 16درصد رستم ابراهیم بی اف
مؤسسه رأی نیز نظر سنجی دیگری را در همین ارتباط انجام داده است که نتایج بسیار متفاوتی داشته است، به طوری که 81 درصد شرکت کنندگان در این نظر سنجی الهام علی اف و 17 درصد دیگر نامزد واحد شورای ملی را به عنوان فرد مناسب ریاست جمهوری آذربایجان انتخابا کرده اند.

تغییرات قانون اساسی
قبلا رئیس جمهور آذربایجان برای دوره 5 ساله انتخاب می شد که پس از دو دوره عهده دارد بودن ریاست جمهوری برای جلوگیری از ایجاد دیکتاتوری و سلطنت قانونی شده در دوره بعدی اجازه نامزد شدن نداشت؛ ولی با توجه به تغییرات قانون اساسی این کشور که در اواخر سال 2008 انجام شد این بند از قانون اساسی حذف گردید؛ بعلاوه این که به رئیس جمهور اجازه داده شد تا در صورت برزو شرایط جنگی انتخابات را به تاخیر بیاندازد.

منبع: http://dana.ir/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا