آذربایجاناخبارعمومی

مراحل پایانی ساخت پروژه کریدور گاز جنوبی

پروژه ساخت خط لوله گازی ترانس آدریاتیک که از طریق آن گاز آذربایجان به اروپا منتقل خواهد شد، بیش از ۸۴ درصد تکمیل شده است.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از «وِستنیک قفقاز»، مدیر عامل کنسرسیوم TAP AG لوکا اسکِپاتی در جریان سخنرانی خود در کنفرانس گازی اروپا در وین این مطلب را بیان کرد.

اسکِپاتی گفت: بیش از ۸۴ درصد پروژه TAP تکمیل شده است. بین یونان و آلبانی، حدود ۹۷ درصد از لوله‌ها در زمین جاگذاری شده است. در ایتالیا، کار در ترمینال دریافتی خطوط لوله و در بخش میکروتونلینگ، در حال انجام است.

لازم به ذکر است که پروژه TAP به ارزش ۴٫۵ میلیارد یورو بخشی از پروژه گازی کریدور جنوبی است.

ظرفیت اولیه TAP در هر سال ۱۰ میلیارد متر مکعب بوده و امکان دو برابر شدن آن وجود دارد.

طول خط لوله ۸۷۸ کیلومتر است، که از آن ۵۵۰ کیلومتر در یونان، ۲۱۵ کیلومتر در آلبانی، ۱۰۵ کیلومتر در بستر دریای آدریاتیک و ۸ کیلومتر در خاک ایتالیا قرار دارد.

سهامداران TAP عبارتند از: BP – 20٪، SOCAR – 20٪، Snam – 20٪، Fluxys – 19٪، Enagás – 16٪، Axpo – 5٪.

پیشتر، الهام شعبان، مدیر مرکز مطالعات نفتی دریای خزر  Caspian Barrel، در گفت‌وگو با خبرنگار «وستنیک قفقاز» خاطرنشان کرد که «پروژه کریدور گاز جنوبی» هم برای آذربایجان، هم ترکیه و هم اروپا سودمند است.

او خاطر نشان کرد: صادرات گاز از آذربایجان در سال ۲۰۰۷ آغاز شده، اما در تمام این سال‌ها ما فرصت‌های محدودی برای عرضه گاز به بازارهای منطقه‌ای در گرجستان و ترکیه داشته‌ایم. در حال حاضر با داشتن زیرساخت گازرسانی جنوبی و داشتن قابلیت استخراج گاز از میدان نفتی بزرگی مانند شاه دنیز ۲ و در آینده از دیگر میدان‌ها مانند آب‌شوران که در بخش آذربایجان دریای خزر افتتاح خواهد شد، کشور ما قادر خواهد بود برای چندین دهه صادرات گاز به مصرف کنندگان عمده در بازار اروپا را انجام دهد. این امر موضع ما را از یک کشور سنتی صادر کننده نفت به موضع یک قدرت گازی تضمین می‌کند.

الهام شعبان گفت: اتصال مستقیم آذربایجان به بازارهای اروپایی ذخایر ثابت شده ۲٫۶ تریلیون متر مکعبی گاز در سرزمین‌های ما را به سادگی به مصرف کنندگان خارجی می‌رساند، که در آینده ممکن است همچنان رشد کند. برای توسعه و استخراج ذخایر مشابهی که قبلاً در بازار وجود داشته و دریافت درآمدهای حاصل از صادرات گاز، ضمن صدور آن در جهات مختلف و نیاز به شرکای قابل اعتماد، که بسیار مهم است، ما به زیرساخت‌های جدید و قابل اطمینانی در بازارهای جهانی نیاز داریم. با افتتاح کردن کریدور گاز جنوبی، ما به این ترتیب برای خود زمینه را برای ورود به بازار اروپا و جهانی تقویت کرده و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری برای توسعه خود و تضمین درآمد بلند مدت جمهوری جذب می‌کنیم.

روشن ابراهیموف، متخصص انرژی نیز به نوبه خود، به تبدیل آذربایجان به وضعیت یک صادر کننده بزرگ با افتتاح شدن کریدور گاز جنوبی گاز اشاره کرد.

او گفت: راه اندازی این خط لوله امکان صادرات حجم زیادی از گاز طبیعی را به بازارهای ترکیه، همچنین به بازارهای بلغارستان، یونان و ایتالیا، و همچنین احتمالاً به بازار آلبانی، در زمانی که کشور را گاز رسانی کنند، فراهم خواهد کرد. بنابراین آذربایجان علاوه بر اینکه صادر کننده نفت بوده، تبدیل به یک صادر کننده بزرگ و مهم گاز نیز می‌شود، زیرا اکتشاف در دریای خزر نشان داده که این منطقه دارای ذخایر گاز طبیعی کافی برای استخراج بیش از ۱۰۰ سال است. حتی اگر تولید نفت در طول زمان کاهش یابد، این مساله با گاز که یک منبع انرژی استراتژیک و سازگار با محیط زیست است، جبران خواهد شد.

روشن ابراهیموف در خاتمه گفت: بنابراین، آذربایجان در حال تبدیل شدن به یک شرکت کننده فعالتر در تامین امنیت انرژی کشورهایی است که از طریق آنها کریدور گاز جنوبی عبور می‌کند و صادر کننده مهم هیدروکربن‌ها به منطقه اروپا است. با گذشت زمان، زمانی که موافقت‌نامه‌هایی با کشورهای آسیای مرکزی در زمینه حمل و نقل گاز طبیعی از طریق خاک آذربایجان به اروپا بسته شود، آذربایجان می‌تواند تبدیل به مرکزی برای عرضه گاز به مصرف کنندگان اروپایی، عمدتاً از ترکمنستان شود. آذربایجان همچنین یکی از منابع متنوع تأمین گاز طبیعی برای کشورهای اروپایی است که بیشتر اهمیت کلان منطقه‌ای آن را افزایش می‌دهد. بنابراین، آذربایجان تنها از لحاظ ژئواکونومیکی، موقعیت خود را در عرصه بین‌المللی تقویت می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا