آذربایجاناخبارایرانترکیهعمومی

مدیر شبکه تلویزیونی قدس ترکیه: شعار «نه شرقی، نه غربی» امام خمینی(ره) فراخوان استقلال و آزادی بود

«نورالدین شیرین» مدیر شبکه تلویزیونی قدس ترکیه گفت: امام خمینی(ره) با مطرح کردن اصل «نه شرقی، نه غربی» از مسلمانان جهان خواست علیه بلوک شرق و غرب، الگوی جمهوری اسلامی را در پیش بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، 14 خرداد سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران است. رهبری که در دیدگاه بسیاری از شخصیت‌های جهانی شناخته شده است. شخصیتی که ویژگی‌های متفاوتی از دیگر رهبران سیاسی و انقلابی دارد و این نکته را می‌توان در تفسیر مواضع و دیدگاه‌های ایشان در سخنان رهبران بزرگ جهان دید.

خبرنگار مهر در این خصوص گفتگویی با نورالدین شیرین مدیر شبکه تلویزیونی قدس ترکیه انجام داده است که در زیر می‌خوانید:

*اندیشه امام خمینی و نقش آن در شکستن تئوری وابستگی به شرق و غرب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امام خمینی رهبر و بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران با عقاید، شخصیت، مبارزات، اراده، شجاعت، اخلاص، تقوا و بصیرت خود نمونه‌ای زنده از تفسیر قرآن کریم بودند.

امام خمینی با مطرح کردن اصل «نه شرقی، نه غربی» از مسلمانان و انسان‌های آزاده جهان خواست تا در مقابل امپریالیسم شرق-غرب و بلوک کمونیسم- کاپیتالیسم الگوی جمهوری اسلامی را در پیش بگیرند که این خود در حقیقت پیام قرآن را آشکار می‌ساخت. این شعار فراخوان استقلال و آزادی بود.

امام خمینی(ره) همچون امام حسین (ع) به مستبدان زمان خود فهماند که ذلت از ما بسیار دور است. ایشان با برافراشته نگه داشتن پرچم محمدی کفر، ظلم و شرک را نفی کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با کنار زدن نقشه سیاسی جهان بین آمریکا و اتحاد شوروی پرچم محمدی را برافراشت و نظام محمدی را جایگزین نظام کاپیتالیسم و کمونیسم کرد.

*نقش اسلام سیاسی و عملی و قابلیت‌های آن برای الگوسازی جدید ملت‌ها را چگونه می‌بینید؟

انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در حقیقت تجلی و اثبات تلاش و مبارزات انبیا و ائمه اطهار است. قیام امام بر پایه توحید، نبوت و امامت بود. این قیام احیای انسان‌های آزاده ای بود که در طول تاریخ در برابر ظلم و زورگویی مقاومت کرده بودند.

انقلاب اسلامی برای همه انسان‌های آزاده و مسلمانان جهان الگو و چراغ هدایتی است تا مطابق با رهنمودهای قرآن و دستورات پروردگار عمل کنند.

اکنون با گذشت چهل و یک سال، مفهوم و اهمیت انقلاب اسلامی بیشتر از هر زمان دیگری درک می‌شود. امپریالیسم جهانی و همکاران آنها دیگر نمی‌توانند آنگونه که می‌خواهند بر دنیا حکمرانی کنند. شیطان بزرگ آمریکا اکنون بزرگترین رذالت تاریخ خود را تجربه می‌کند. رژیم اشغالگر اسرائیل شدیدترین ضربات را متحمل شده است و در این میان امت اسلامی در سایه انقلاب اسلامی موفقیت‌های بزرگی را برای خود رقم زده است.

*تفکر امام خمینی (ره) صفحه نوینی را در عرصه تشکیل گروه‌های مقاومت و حمایت از آنها گشود. به نظر شما تفکر امام چه تأثیری در روند جنبش‌های مقاومت منطقه داشت؟

امام خمینی(ره) به شکل حکیمانه‌ای با مسلمانان جهان سخن گفت. سخنان امام در عین حال همچون غذایی بود که به قلب‌های ضعیف انرژی و نیرو می‌داد.

در این دوران بود که جبهه مقاومت به عنوان بزرگترین ثمره انقلاب اسلامی در لبنان و فلسطین شکل گرفت و سپس به یمن، عراق و سوریه گسترش یافت. حتی در آمریکای لاتین نیز شاهد آن هستیم. به طور خلاصه اگر امام خمینی نبود انقلاب اسلامی نبود و اگر انقلاب اسلامی نبود امروز صحبتی از جبهه مقاومت نیز نبود.

*پر واضح است که گفتمان انقلاب اسلامی ایران ثمره و تجلی اندیشه و مکتب فکری امام خمینی (ره) است. این گفتمان حتی پس از رحلت امام خمینی (ره) نیز ادامه پیدا کرد. ارزیابی شما در موفقیت نقش این گفتمان چیست؟

انقلاب اسلامی تجلی شخصیت امام خمینی است. انقلاب همچون یک آینه است که هرکس در آن امام خمینی را می‌بیند. امام خمینی با نقش و رهبری خود به مانند مدرسه و راهنمایی برای انسانها است. بنابراین انقلاب اسلامی جلوه‌های توان، عرفان و هدایت‌های امام خمینی است.

*دور اندیشی و حکمت امام نسبت به تحولات آینده جهان اسلام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

افق دید امام خمینی(ره) نه تنها مادی و ظاهری نیست بلکه افق مشترک عالم شهود و عالم غیب است. افق ولایت و افق فرج است. بنابراین رابطه امام و انقلاب رابطه بین دو عالم است. پل ارتباط این دو عالم هم امام خمینی(ره) است.

امام خمینی(ره) در عین حال پنجره‌ای رو به آینده امت اسلامی است. پنجره‌ای که در افق آن اعتماد به ولایت فقیه جریان دارد.

امروزه با نگاه بر سخنان امام خمینی(ره) می‌بینیم که همه بیانات ایشان تحقق یافته است. امروز در هرجای دنیا برای آمریکا عبارت «شیطان بزرگ» به کار برده می‌شود. علاوه برآن شعار «مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل» امروز به ارزش مشترک بشری تبدیل شده است که همه این‌ها تجلی بصیرت و دوراندیشی امام خمینی است.

انسان‌ها وقتی می‌خواهند نسبت به امپریالیسم آمریکا موضع و نگرش مشترکی در پیش بگیرند از سخنان و اندیشه‌های امام الهام گرفته و آن را نقشه راه خود قرار می‌ دهند.

امام خمینی سخنانی داشت که برخی از آنها در زمان حیات و برخی دیگر بعد از رحلت ایشان به حقیقت پیوست. امام در مورد آنچه صدام قرار بود انجام دهد صحبت کرد و همه آن‌ها پس از رحلت ایشان اتفاق افتاد. در مورد جنایت‌های رژیم سعودی صحبت کرد و امروز هرکس در سراسر جهان شاهد جنایت‌های سعودی است. در مورد هسته مقاومت صحبت کرد که امروز به جبهه مقاومت تبدیل شده است. امام خمینی در نامه به گورباچف آینده شوروی را پیش بینی کرد که آن هم به حقیقت پیوست.

*امام خمینی (ره) درک بسیار عمیقی از پروژه صهیونیستی داشتند و به همین دلیل مسأله فلسطین و قدس اشغالی را به عنوان اصلی‌ترین اولویت اسلامی قرار دادند و از آن به عنوان نقشه راه ملت‌ها یاد کردند. دیدگاه شما در خصوص این ویژگی بارزی که ایشان داشتند، چیست؟

بزرگترین افق و آگاهی که امام خمینی(ره) برای امت اسلامی آورد از طریق قدس بود. ایشان قدس را به عنوان نقشه راه الهی و نسخه نجاتی برای امت اسلامی ترسیم کرد.

همانطور که امام خمینی(ره) در سخنان خود در روز قدس اظهار داشتند، قدس فقط برای آزادی سرزمین‌های اشغالی فلسطین نیست بلکه در هر جای دنیا اگر مقاومتی در برابر ظلم، مبارزه‌ای برای حق و عدالت، جنگی برای دفاع از اسلام و مسلمانان وجود دارد و گامی در جهت وحدت و برادری برداشته می‌شود روح قدس را می‌توان احساس کرد.

امروز در پشت همه پیروزی‌های مبارزه با امپریالیسم و صهیونیسم و رژیم‌های جنایتکار امضای قدس را می‌بینیم. همانطور که لیبرمن وزیر جنگ اسرائیل، شهید سپهبد قاسم سلیمانی و نیروی قدس را بزرگترین و خطرناک‌ترین دشمن خود خوانده بود آمریکا نیز همواره قدس را بزرگترین دشمن خود می‌داند.

قدس برای امت اسلامی و همه انسان‌های آزاده جهان یک آینده، رحمت، برکت، شرف و پیروزی و اعتماد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا