آجارباآذربایجاناخبارعمومیگرجستان

محروم کردن مسلمانان «آجاریا» از داشتن مسجد

مسلمانان جمهوری خودمختار آجاریا در گرجستان با رفتارهای تبعیض‌آمیز دولت برای جلوگیری از ساخت مساجد مواجه شده‌اند. مسلمانان گرجستان، تقریبا ۱۳ درصد از جمعیت سه میلیونی این کشور را تشکیل می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از «neweurope»، دادگاهی در شهر بندری «باتومی» واقع در گرجستان در حکمی اعلام کرد: تصمیم اخیر برای رد مجوز ساخت مسجد جدید برای جمعیت مسلمان این شهر یک تصمیم تبعیض آمیز بوده است.

یک گروه ابتکار محلی به نام صندوق ساخت و ساز مساجد در بیش از دو دهه مبارزه های مسلمانان باتومی، پایتخت جمهوری خودمختار «آجاریا» در گرجستان را بر عهده داشته است. آجاریا در مرز جنوب غربی گرجستان با ترکیه واقع شده و زمینی در آن برای ساخت دومین مسجد در این شهر اختصاص داده شده است.

تنها مسجدی که در حال حاضر در آجاریا فعالیت می کند، مسجد ۱۳۰ ساله «اورتا» است که برای جای دادن جمعیت مسلمان در این شهر بسیار کوچک است.

این منطقه در نتیجه چندین بار جابجایی میان روسیه و ترکیه، اکنون دارای تلفیقی از جمعیتی است که ۶۰ درصد آن را مسیحیان که عمدتا در مناطق شهری هستند و ۴۰ درصد آن را مسلمانان که اکثراً در مناطق روستایی و بلندی های آجاریا زندگی می کنند، تشکیل می دهند.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ و استقلال گرجستان، جوامع مسیحی و اسلامی برای احیای سنت های مذهبی مربوطه پس از هشت دهه بی دینی تحمیل شده، اقدامات اساسی انجام دادند.

مسلمانان گرجستان، تقریبا ۱۳ درصد از جمعیت کل سه میلیونی این کشور را تشکیل می دهند.

جوامع مسلمان گرجستان متشکل از چچن های قومی، ترک های مشکاتیان و آجاریان های سنی و شیعیان آذری هستند.

بر اساس گزارش های دریافت شده، هر یک از این گروه ها هنگام تلاش برای استفاده از حقوق شهروندی خود به عنوان شهروندان گرجستان با مشکلاتی مواجه شده اند که تبعیض آشکار علیه گرجی های غیر ارتدکس تلقی می شود.

قبل از حکم دادگاه باتومی برای رد ساخت مسجد در آجاریا، رهبران مسلمان و مقامات این شهر چند تلاش نافرجام برای گفتگو درباره ساخت یک مسجد بزرگ در همسایگی چند کلیسا انجام داده بودند.

تقریبا بلافاصله بعد از شکست این گفتگوها، جامعه مسلمانان گرجستان اعلام کرد: بی اعتمادی دولت محلی به جامعه غیر مسیحی در نتیجه سیاست تبعیض آمیز دولت علیه جامعه محلی مسلمانان است.

بر اساس قانون اساسی گرجستان که منطبق با لابحه تصویب شده در پارلمان گرجستان در جولای سال ۲۰۱۱ میلادی است، گروه های اقلیت مذهبی با داشتن پیوندهای تاریخی با گرجستان می توانند دارای حقوق برابر با مسیحیان ارتدوکس باشند.

پیش نویس این قانون به طور خاص از مسلمانان به عنوان یکی از چهار انجمن سنتی مذهبی اقلیت گرجستان به همراه ارتدکس ارمنی، یهودی ها و کاتولیک رومی یاد می کند.

با این وجود، مسلمانان تاکنون با رفتارهای تبعیض آمیز دولت برای جلوگیری از ساخت مساجد مواجه شده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا