آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغقره باغ

مجلس جمهوری آذربایجان خواستار اخراج فرانسه از گروه مینسک شد

مجلس جمهوری آذربایجان در واکنش به قطعنامه سنای فرانسه درباره منطقه قره‌باغ، خواستار اخراج این کشور از گروه مینسک شد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از آناتولی، مجلس شورای ملی جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای نسبت به مصوبه مجلس سنای فرانسه درباره قره‌باغ واکنش نشان داد و از دولت این کشور خواست تا نامه‌ای مبنی بر درخواست اخراج فرانسه از ریاست مشترک گروه مینسک را برای سازمان امنیت و همکاری اروپا بفرستد.

در این بیانیه اعلام شده است که توافقنامه میان آذربایجان، ارمنستان و روسیه که روز ۱۰ نوامبر برای پایان درگیری بر سر منطقه قره‌باغ به امضا رسیده است، به معنای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است و طی این قطعنامه ارمنستان باید نیرو‌های نظامی خود را از این منطقه خارج کند، اما فرانسه با اظهارات اخیر خود بی‌طرفی را رعایت نکرده است و به همین دلیل این کشور باید از ریاست مشترک گروه مینسک خارج شود.

در این بیانیه، همچنین از دولت خواسته شده است تا در خصوص روابط سیاسی و تجاری جمهوری آذربایجان با فرانسه تجدید نظر شود و اقدامات لازم در این باره صورت گیرد.

 فرانسه و آمریکا به همراه روسیه، اعضای گروه مینسک را تشکیل می‌دهند که در سال ۱۹۹۲ توسط سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل و فصل صلح آمیز برای درگیری میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ ایجاد شد، اما این گروه نیز پس از ۲۸ سال، نتوانست نقشی در پایان دادن به اشغال حدود بیست درصد از خاک آذربایجان توسط ارمنستان ایفا کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا