آذربایجاناخباراردبیلایرانمصاحبه

متن کامل مصاحبه استاندار اردبیل با مجله اینترفاکس در جمهوری آذربایجان

اردبیل آماده است روابط اقتصادی و فرهنگی با جمهوری آذربایجان را گسترش دهد
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز  به نقل از خبرگزاری «اینترفاکس»؛ “مجید خدابخش” استاندار اردبیل جمهوری اسلامی ایران مصاحبه ای با خبرگزاری «اینترفاکس – آذربایجان» انجام داده است که متن کامل مصاحبه به شرح ذیل تقدیم علاقه مندان می شود. 
س ـ هدف از سفر شما به جمهوری آذربایجان چیست؟
ج ـ در وهله اول باید اعلام کنم که در عرض 25 سال استقلال جمهوری آذربایجان، روابط این کشور با ایران در تمام زمینه ها گسترش یافته است. به ویژه، در سه سال اخیر روسای جمهور ایران و آذربایجان هفت بار دیدار نمودند. این، بهترین نشانه اراده سیاسی روسای جمهور دو کشور برای ارتقای سطح مناسبات متقابل دو کشور به سطح بالاتر است. استان اردبیل 370 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان دارد. زبان، دین و فرهنگ ما مشترک است. در حال حاضر در بیله سوار از پایانه مرزی روزانه هزاران نفر عبور می کنند.
با هیات بزرگی به باکو سفر نموده و هدف اصلی ما گسترش روابط اقتصادی-تجاری با جمهوری آذربایجان است. در چارچوب سفر به جمهوری آذربایجان با فرماندار شهر سومقایت دیدار کردیم. در این شهر با برخی کارخانه و موسسات آشنا شدیم. در نتیجه دیدار مفید سومقایت، توافقی در رابطه با همکاری و سرمایه گذاری های متقابل حاصل شد. بازرگانان ما اعلام نمودند که در صدد سرمایه گذاری در اقتصاد جمهوری آذربایجان هستند. علاوه بر آن، بازرگانان آذری را برای سرمایه گذاری در اردبیل دعوت کردیم.
با “شاهین مصطفی یف” وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان دیدار کردیم. خدا را شکر، امروز بسیاری از مسایل موجود در زمینه تجارت حل شده است. برخی مسایلی وجود داشت که آنها نیز برطرف شده است.
با الهام علی یف رییس جمهور آذربایجان نیز دیدار نمودیم و ایشان بسیار صمیمانه از ما استقبال نمود.
س ـ امضای سندی در باره خواهرخواندگی شهرهای سومقایت و اردبیل برای چه زمانی برنامه ریزی می شود؟
ج ـ سند مذکور تا پایان سال 2016 میلادی به امضا خواهد رسید. امیدوارم که فرماندار شهر سومقایت و وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان تا پایان سال جاری برای آشنا شدن با ظرفیت ها و توانمندی های استان ما، با گروهی از بازرگانان آذربایجانی به اردبیل سفر کنند.
س ـ در چارچوب سفر شما به جمهوری آذربایجان امضای کدام اسناد در نظر گرفته شده است؟
ج ـ با حضور روسای جمهور در سطح وزیران دو کشور اسنادی به امضا رسیده است که ما نیز به خاطر اجرای وظایفی که در آن اسناد منعکس شده است، به جمهوری آذربایجان آمدیم. هدف اصلی ما این است که تعداد سفرهای کاری را افزایش دهیم و من بازرگانان آذری را برای آشنایی با پتانسیل گردشگری استانه به اردبیل دعوت کردم.
س ـ اردبیل به عنوان یک استان چه چیزهایی می تواند به جمهوری آذربایجان پیشنهاد کند؟
ج ـ ما چند پیشنهاد ارائه کردیم، به عنوان مثال، شرکت های فعال در زمینه طراحی بسته بندی در ایران بسیار توسعه یافته اند. علاوه بر آن، برای ساخت هتل پنج ستاره در اردبیل می توانیم به بازرگانان آذری زمین اختصاص بدهیم.
در سال گذشته از اردبیل به جمهوری آذربایجان 100 هزار تن سیب زمینی صادر شد البته ، در گمرک مشکلاتی پیش آمده بود که کلا برطرف شده است.
س ـ دیدارتان با رییس جمهور آذربایجان را چگونه ارزیابی می کنید؟
ج ـ ما این دیدار را به عنوان دیدار بسیار مهم ارزیابی می کنیم. به مناسبت 25-مین سالگرد روز استقلال جمهوری آذربایجان، از طرف خودمان و رییس جمهور ایران به “الهام علی یف” تبریک گفتیم و رییس جمهور آذربایجان نیز نظرات مثبت خود در مورد کشورمان و اردبیل را اظهار نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا