اردبیل

متن کامل خطبه های نماز جمعه اردبیل

بسم الله الرحمن الرحیم

 خودم و همه ی عزیزان را به تقوای الهي دعوت می کنم.معنای ساده ی تقوا این است که انسان با حساب و کتاب زندگی کند،چرا که خداوند متعال این عالم را از روی حساب خلق کرده است.چشم، گوش و کارهایی که انسان انجام می دهد باید از روی حساب بوده و مواظب باشد که مثلاً؛ کاری که انجام می دهد باعث شکسته شدن قلب دیگران نشود، یا با انجام کاری پایه گذار بدعتی نشود و یا باعث ریختن آبروی دیگری نگردد.

گاهی انسان یک حرفی را می گوید که افراد سخن چین، آن حرف را به گونه ای ترویج می دهند که باعث ریخته شدن خون انسانها می گردند.در روایت است، کسی را به عرصه محشر می آورند در حالیکه خون به صورت او پاشیده اند،اعتراض می کند،می گویند حرفی زدی ،دهان به دهان گشت تا منجر به ریختن خون بیگناه شد ،تو در آن سهیم هستی؛إن تقوی الله حمت‏ اولياء الله محارمة (نهج البلاغه خطبه 112)
انسان متقی هر کارش از روی حساب است، مخصوصاً قلب او حساب و کتاب دارد و هر محبت ،بغض، عداوت و کینه ای را در قلب اش جای نمی دهد. در زبان عربی به انگور، کَرم گفته می شود، پیامبر(ص) فرمودند”لا تقولوا للعنب الکرم” به انگور نگویید، کَرم.- کَرم به باغی گفته می شود که دیوار داشته باشدو چون باغ انگور دیوار دارد به همین خاطر به انگور می گفتند کَرم- “وإنما الكرم قلب المؤمن” کَرم- آن باغی که دیوار دارد – قلب مؤمن است.” قلب المومن بين اصبعي الرحمن، يقلبه كيف يشاء” (بحارالانوار، ج 72، ص 48) قلب مؤمن بین دو انگشت خداوند قرار دارد و خداوند است که در قلب او تصرف می کند، نه اعتبارات ، زرق و برق دنیا و یا محبت مادی؛ اَخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ(مناجات خمس عشره از شرط چهارم کلمه ی لا إله إلاّ الله، حضرت امام علی بن الحسین علیهما السّلام ) اگر انسان بتواند این ها را از روی حساب مدیریت کند به او اهل تقوا گفته می شود. در اینصورت در قلب انسان ملکه ای مانعه درست شده و مانع انجام امور نادرست می گردد.
تقوا این نیست که زیر زبان سنگی بگذاریم تا آن حرف هایی را که شایسته نیست گفته نشود،نخیر! پیامبر(ص)دو بار به قلبشان اشاره فرمودند و گفتند “التقوى هاهنا”یعنی جایگاه تقوا در قلب است. و وقتی در قلب ملکه ی مانعه درست شود آنوقت در خواب هم انسان بر خودش مسلط خواهد بود.مرحوم صدوق که یکی از علمای بزرگ بودند، می فرمایند: “بنده یادم نمی آید در خواب با یک صحنه ی نامشروع محتلم شده باشم.”- یعنی از نظر روانی نیز بر خود مسلط بود. شهید مطهری از قول مرحوم شیخ عبدالکریم حائری- که مؤسس حوزه علمیه قم بودند- می فرمودند:” اگر من در خواب هم نامحرمی را ببینم چشمانم را می بندم.” به این ها می گویند اهل تقوا.
متقی نسبت به اینکه، کجای کارش مشکل داشته ویا کجا خطایی انجام داده است حساس بوده و آن را جبران می کند. معصوم می فرماید:” خوشا به حال کسی که در قیامت وقتی نامه ی اعمالش را بررسی می کنند، زیر هر خطایی یک استغفار نوشته شده باشد”؛ یعنی سریعاً بعد از هر گناهی استغفار باید کرد وگرنه زهر و سَمّ آن تمام وجود انسان را مسموم خواهد نمود.در قرآن آمده است«إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوا إِذا مَسَّهُم طائِفٌ مِنَ الشَّیطانِ تَذَكَّروا فَإِذا هُم مُبصِرونَ» (اعراف-آیه201)” متقّی کسی است که اگر شیطان در جایی او را به خطا و اشتباه گرفتار کرد و وی را مسّ نمود،فورا متوجه شده وآن را جبران می کند.”
روزی دیدند که مرحوم” شیخ عباس قمی” وقتی بر روی منبر می رود از روی کتاب می خواند از ایشان پرسیدند: چرا بر خلاف سابق شما بر روی منبر کتاب می برید؟جواب دادند : در خواب دیدم که روزه ام را می خورم، خیلی فکر کردم که این چه خوابی است که می دیدم ؟آخر، به این نتیجه رسیدم که بعضی از روایات را اشتباه می خوانم-یکی از مبطلات روزه این است که از قول معصوم مطلبی به غلط نقل شده و به ایشان نسبت داده شود- فوراً متوجه گشته و حال با خودم کتاب را سر منبر می برم تا روایات را از روی کتاب و درست بخوانم. چقدر خوب است که در جامعه این ملکه تقوا بر اعمال همه حاکم شود.
عزیزان! بحثمان این است که؛ از مقامات بزرگ انسان این انسان است که نفس و روحش برای خلوت و انس و نجوی و مغازله با خداوند متعال استعداد کسب کرده باشد، به این امتیاز در این عالم مقام می دهند. معیار مقامات این است ، چقدر نفس انسان استعداد پیدا کرده که با حق انس پیدا کند.
ما جایی در اروپا سوار آسانسور شدیم، دیدیم به در و دیوارش تعداد زیادی عکس سگ چسبانده اند، بنده سوال کردم که چرا این آسانسور پُر از عکس سگ است؟ جواب دادند: در این آپارتمان خانمی با یک سگی زندگی می کرد و با آن انس گرفته بود چند روز پیش این سگ مرد ،این خانم بعد از مرگ سگش بسیار متاثر و محزون شد حالا عکس آن را به در و دیوار آسانسور چسبانده است.
امام سجاد(ع) می فرماید اگر در دنیا همه بمیرند و فقط من بمانم وقرآن، من احساس تنهایی نمی کنم.چقدر خوب است که انسان با معارف عرشی انس بیابد، چرا ذائقه ها در روزگار ما سقوط کرده اند ؟ چقدر خوب است که ذائقه انسان در نجوا با خداوند متعال تنظیم شود، از آیات قرآن برمی آید که این باعث عروج انسان می شود و خداوند خریدار این روحیه است و مقامات میدهد. خداوند متعال به پیامبر(ص) اول می گوید: نماز شب بخوان بعد، از مقامات صحبت می کند« وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا»(اسراء-آیه79) یک مقامی که خداوند به آن لقب محمود می دهد، یعنی مقامی که خداوند خودش آنرا تعریف می کند،ما نمی توانیم آن را تصوّر کنیم. بعضی مواقع اینطور است که خداوند وقتی از بندگانی صحبت می کند می فرماید: نِعمَ العبد، « وَوَهَبْنَا لِدَاوُودَ سُلَيْمَانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ »(ص-آیه30) چه خوب بنده ای بود! انسان اگر در نگاه خدا نعم العبد شد، خداوند هم می گوید من هم به تو لبیک ویژه ای می گویم« وَ لَقَدْ نادانا نُوحٌ فَلَنِعْمَ الْمُجيبُونَ »(صافات-آیه25) چه پاسخگوی خوبی برای او بودیم.
به این خاطر است که در تحصیل کمالات خلوت کردن ، انس یافتن و از شب استفاده نمودن تأثیر به سزایی دارد. شب را از دست ندهید، استاد بنده همیشه می فرمود: شب در تحصیل کمالات حسابی دیگر دارد،و این را خود خداوند فرموده است که: « إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْءًا وَأَقْوَمُ قِیلًا »(المزمل – آیه 6) قسمتی از شب بسیار خاصّ است و در این لحظه آنچه بر زبان جاری می شود بشدت با قلب موافق است یعنی سخن،سخن قلبی است،یعنی شب تأثیر دارد. پس بر شب سوار باشید و نگذارید که شب بر شما سوار شود.
جيفه الليل است و بطال النهار هر که او شد غره‏ی اين طبل‏خوار
حضرت امام حسن عسگری(ع) می فرمایند:” اِنَّ الوُصُولَ اِلی اللهِ عَزّوجلَّ سَفَرٌ لا یُدرَکُ اِلّا بِامتِطاءِ اللَّیلِ” وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.( مسند الامام العسکری، ص290) در این حدیث حضرت به امتطاءتعبیر کرده،یعنی “مطیّه”کردن شب و مطیّه به مرکب می گویند. حضرت پیامبر(ص)،امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را بر پشتشان سوار می کردندو حضرت علی به ایشان گفتند” نعم المطیه لهما انت یارسول الله؟ قال رسول الله: ونعم الراکبان هما “( صحیح ترمذی،ج13،ص194) چه خوب مرکبی هستی شمابرای این دو، ای رسول خدا(ص)؟ رسول خدا(ص)نیزفرمود: وچه خوب سوارانی هستند آن دو! – شب رابرای خود مطیّه قرار دهید وسوار بر آن شوید؛ الآن هر یک از ما سوار بر مرکبی شده ایم که ما را با خود می برد،مثل تسمه نقّاله اما به کدام جهت ؟ برخی سوار برمرکب دروغ ، برخی بر رشوه ،برخی بر کار حرام و برخی سوار بر بی عفتی هستند ؛ خانمها ،آقایان آیا فکر کردید که این مرکب شما رابه کدام جهت می برد؟حضرت علی (ع) در دعای صباح خطاب به خداوند متعال عرضه می دارد” فَبِئْسَ الْمَطِیَّهُ الَّتِى امْتَطَتْ نَفْسى مِنْ هَواها ” ، پس چه بد مرکبى است این مرکب هوا و هوس که نفس من بر آن سوار شده است. حضرت در ادامه می فرماید:” فَواهاً لَها لِما سَوَّلَتْ لَها ظُنُونُها وَ مُناها وَ تَبّاً لَها لِجُرْاَتِها عَلى سَیِّدِها وَ مَوْلاها ” پس واى بر این نفس که گمانهاى باطل و آرزوهاى بیجایش در نزد او جلوه کرد-دزدی را زیبا می بیندو برسر دیگران کلاه گذاشتن را زرنگی می داند- و نابود باد که بر آقا و مولاى خویش دلیرى کرد.حضرت می فرماید: اگر می خواهید به خدا برسید و راه نزدیک باشدو از راه میانبر بروی، بر مرکب شب سوار شوید.
آنکه را نیمه شب،سجده رب مغتنم است ره صدساله ما در نظرش یک قدم است
از روایات هم این موضوع قابل برداشت است که رسیدن به مقامات معنوی،از درست شدن نفس است، که این نفس به گونه ای تربیت شود ، اعتلا بیابد و رشد کند که بتواند در محضر خداوند به عبادت بایستاد و از این امر لذت ببرد؛ نه مثل بعضی افراد که چند ساعت جلوی آینه می ایستند واز نگاه کردن به خود لذت می برند، در آینه به خود نگاه کردن که هنر نیست، جسم خود را تیمار کردن هنر نیست، نفس باید طوری باشد که در محاذات حق بایستد و شعاع حق به آن بتابد” حَتّى تُقيمَ رُوحي بَيْنَ ضِياءِ عَرْشِكَ ” یعنی خدایا مرا در جایی قرار بده که نور عرش تو به نفس من برسد. دعاها را بخوانید،مفاهیم بسیار عالی در این دعاها وجود دارد. امام باقر عليه السّلام می فرماید: خداوند به دو علت به ابراهیم(ع) مقام عنایت فرمود” إِطْعَامُ الطَّعَامِ وَ الصَّلَاةُ بِاللَّيْلِ وَ النَّاسُ نِيَامٌ “( معاني الأخبار-ترجمه محمدى ج‏2 ص 247) – چرا خداوند به ابراهیم فرمود که با من دوست باش، این درخواست خدا بود و نه ابراهیم، شروع کننده این کار خود خدا بود« وَ اتَّخَذَ اللّهُ إِبْراهیمَ خَلیلاً »( سوره نساء، آیه 125) ابراهیم(ع) به گونه ای خودش را پاک و تمیز نمود و صفا پیدا کرد که خداوند به چشم مشتری به او نگاه کرد و به او فرمود که می خواهم با تو دوست باشم. این نشان می دهد که در ایشان یک استعدادی هست که توانسته اند نسبت به این خطاب صبر داشته باشند و از شوق قالب تهی نکند چون این دوستی امر بسیار خطیری است.- خداوند به ابراهیم فرمود می خواهم با تو دوست باشم به دو علت، یک علت این بود که ابراهیم دست و دلباز و بخشنده بود- این پولهایتان را انباشته نکنید و برای دیگران و ورثه خزانه دار نباشید- علت دیگر این است که ابراهیم(ع) شب زنده داری می کرده است.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

خطبه ی دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

خودم و همه عزیزان را به تقوای خداوند متعال دعوت می نمایم.عزیزان انسان هم در زندگی دنیا و هم در آخرت به امنیت احتیاج دارد. انسان با حوادث بسیاری روبرو می شود که شدت آنها ،او را تحت فشار قرار می دهد. اگر می خواهید امنیت بیابید راهش تقوا است« إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ »(دخان-آیه51) « فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ »(قمر-آیه55) چه کسی می تواند جایگاه این مقام را شرح دهد؟! اگر می خواهید امنیت داشته باشید راهش این است که با خداوند متعال یک رابطه زیبا داشته باشید، ارتباطی عملی که نام آن تقوا است.
عزیزان این توافق هسته ای اخیر، که مراحل اجرایی شدن آن آغاز شده است، محاسن و معایبی دارد و ما هم طبق سیاست مقام معظم رهبری در این مورد از دولت خودمان حمایت می کنیم. از محاسن این توافق این است که اصل حق غنی سازی اورانیوم به رسمیت شناخته شد و نتیجه اش این بود که ایران به عنوان یک قدرت هسته ای شناخته گردید و این موضوع مهمی است. دومین حُسن توافق نامه این بود که علم فن آوری هسته ای در اختیار ایران باقی ماند و چون این علم بومی است ایران می تواند در هر مرحله ای آنچه را که از دست داده دوباره به حالت اول بازگرداند. سومین حُسن اینکه جلوی رشد تحریم ها گرفته شد.مورد چهارم اینکه بعضی تحریم های گذشته نیز برداشته شد لذا ایران نفت و محصولات پتروشیمی را می تواند در بازار جهانی به فروش برساند.مورد پنجم این است که؛ فضا برای سرمایه گذاری اقتصادی کشورها و شرکت ها در ایران بهبود یافت و ششمین مورد اینکه راه بازگشت مقداری از سرمایه ایران که به دست طرف غربی بلوکه شده ، باز شد.این موارد در وضعیت اقتصادی کشور طبعاً تأثیر دارند.
ولی معایبی هم در این امر وجود دارد ،البته در میدان جنگ همیشه افت و خیز وجود دارد وباید توجه داشت که ما در یک جنگ و محاربه بزرگ قرار داریم. در میدان جنگ ممکن است انسان گاهی جلو برود و گاهی بصورت تاکتیکی عقب بنشیند.
یکی از عیب ها این است که جلوی پیشرفت ها و تطورات علمی گرفته شد و در نقطه ای که توافق شده متوقف گردید. مورد دیگر اینکه این توافق در اقتصاد ما آن تأثیر کلانی که مورد انتظار است را نخواهد گذاشت، علت اش هم این است که با تحریم بانکی به اقتصاد ایران شدیداً فشار می آورند و این یک اهرم فشار بزرگ است که آنها هیچ وقت آن را از دست نخواهند داد. زمانی که نقل و انتقال بانکی وجود نداشته باشد این امر در اقتصاد تأثیر خواهد داشت.هر چه از نفت و امثال آن فروخته شود اخذ وجه باید از طریق سیستم بین المللی بانک باشد و آن دست استکبار جهانی است.
ملت ما به این موضوع باید به خوبی توجه داشته باشند که سرنوشت مملکت ما در گرو این توافق نامه نیست، مشکلات داخلی هیچ وقت با روابط خارجی مرتفع نخواهد شد، چرا که بعضی از مشکلات ما اصلاً ربطی به تحریم ندارند.وقتی در سال 100میلیارد دلار گاز در کشور مصرف می شود، وقتی مصرف روزانه گاز و بنزین معادل 5 میلیون بشکه نفت است، این کمر اقتصاد را می شکند و با تحریم اینها حل نمی شود.
علاوه بر این، این پولی که می خواهند به ما بدهند، قطره چکانی است و با این پول قطره چکانی، اقتصاد ما متحول نمی شود.دومیلیارد و چهارصدمیلیون دلار از 100 میلیارد دلاری که از پول ما بلوکه کرده اند می خواهند پس بدهند و آنرا هم خُردخُرد . فواصل پرداخت آن را هم به گونه ای تنظیم کرده اند که ایران با این پول کاری نتواند انجام دهد وخودشان هم تصریح کرده اند که ما این پول را به تدریج و به گونه ای به ایران خواهیم داد که با آن نتواند، کار بزرگی در عرصه اقتصادی انجام بدهد.
راه همان است که مقام معظم رهبری بیان فرموده اند؛ ما توانمندی داخلی کشورمان فوق العاده بوده و منابع فوق العاده ای داریم که باید مدیریت بشود، وظیفه اصلی دولتمان در حال حاضر این است که این فکر را از سر دشمن بیرون کند که ما از سر استیصال و اضطرار تن به مذاکره داده ایم. اگر نگاه غربی ها اینگونه باشد که فشار، ایران را به میز مذاکره آورد، در آینده نمی شود آنها را مدیریت کرد و طمع آنها افزایش خواهد یافت. همانگونه که برای مملکت ما برنامه هایی تدارک دیده اند و از بیان آن هم ابایی ندارند.
اگر از روی انصاف بخواهیم قضاوت کنیم آن چیزی که آن ها را پای میز مذاکره آورد این بود که متوجه اقتدار کشور ما شدند وانسجام ملی و وحدت ملی فوق العاده ایران را درک کردند، نشانه آن این است که در این منطقه پر از درگیری، کشور ما جزیزه ثبات شده است، همه جا را در خاورمیانه به هم ریخته اند و آن جایی که دستشان نرسیده است که بهم بریزند فقط ایران است. همه منطقه را عمداً بهم ریخته اند تا جریان انرژی را مدیریت کرده و امنیت اسرائیل را تأمین کنند، لیکن تنها جایی که نمی توانند کاری انجام دهند کشور ما است.اینها به این نتیجه رسیده اند که توازن در منطقه به هم خورده و یک قدرت جدید وارد میدان شده است و آن هم کشور ایران می باشد. اکنون فکر آنها این است که با این قدرت جدید تعامل تازه ای را شروع کنند.یکی از مراکز تحقیقاتی امریکا اشاره کرد که تنها کشوری که در خاورمیانه لیاقت این را دارد تا ما با آن همکاری کنیم ایران است. با کشور های دیگر نه تنها نمی شود همکاری نمود و خاورمیانه را مدیریت کرد بلکه آنها به مدیریت نیاز دارند؛ عربستان ، امارات و … را باید یکی مدیریت و کنترل کند تا خرابکاری نکنند.
در حال حاضر آن کسی که بازنده ی اصلی تحولات منطقه می باشد، حکومت عربستان است. خداوند متعال به گونه ای اینها را ذلیل کرد که مجبور شدند از داعش فاصله بگیرند، در حالی که داعش را خود عربستان بوجود آورده است.همچنین مجبور شدند بندر بن سلطان را که خودشان بر سرکار آورده بودندو اینقدر خون مردم بی گناه را ریخته بود را برکنار کنند. عجیب تر از همه اینکه آمریکا عربستان را تحت فشار گذاشته است تا در صدا و سیمای رسمی کشورشان بر علیه مفتی های خونریز وهابی موضع گیری کند و در هفته ی گذشته یک مجری تلویزیونی عربستان علیه مفتی های وهابی صحبت هایی را مطرح نمود که هیچ کسی تصور نمی کرد که در عربستان این اتفاق بیافتد بطوریکه برای مفتی و ملّاهایِ درباری آبروی باقی نگذاشت. شاه عربستان که به انزوا افتاده و آمریکا ، ترکیه و سایر هم پیمانان اش او را تنها گذاشته اند، اعلام کرد که: من از اول هم با بندر بن سلطان مخالف بودم . حال باید گفت که بندر را خودتان بر سرکار آوردید، آیا خفّت و ذلتی از این بالاتر برای عربستان وجود دارد که کارهای خودشان را،خودشان انکار کنند؟ بندر را برکنار کردند و شاه عربستان کار بندر را به سه نفر سپرد که یکی پسر خودش است و اعلام شد که بندر برای معالجه به آمریکا می رود، یعنی می رود و دیگر بر نمی گردد، همانطور که عمرسلیمان وزیر اطلاعات مصر برای معالجه به امریکا رفت و دیگر برنگشت؛ چرا؟چون اینها جعبه ی سیاه آمریکا هستند و در درون اینها اسرار زیاد و مهمی وجود دارد و سازمان سیا بسیار نسبت به این افراد حساس است و نباید اینها اسرارشان فاش شود.احساس خطر بکنند اینها را می کشند همچنانکه ماجدالماجد را که سفارت ایران در بیروت را منفجر کرده و جنایت های بی شماری مرتکب شده بود در دست پلیس لبنان کشتند!
علت اینکه بندر را برکنار کردند بسیار جالب است و آن اینکه بندر، از ماموریتی که آمریکا به وی داده بود پا را فراتر گذاشته بود. – گرگی به شیری گفت ای شیر چرا در جنگل همه از تو می ترسند، جواب داد دندانم را نشان می دهم و چشم غُرّه می روم و نعره می کشم ویال و پنجه هایم را بالا می آورم،همه می ترسند! گرگ گفت فرمول خوبی است من هم همین کار را می کنم ببینم از من هم می ترسند یا نه! گرگ به هر حیوانی که میرسید همان کار ها را می کرد و میدید که حیوانات از او می ترسند، همه را می ترساند و منویّات شوم خود را پیش می برد تا اینکه روزی از روزها با شیر مواجه شد وبرای شیر نعره کشید و دندان تیز کرد و چشم غره رفت و…،در این هنگام شیر به او گفت: این کارها را من به تو آموخته ام و تو داری برای خودم به کار می بری!- یک زمانی شاه حسین اردنی از صدام در حمله به کویت حمایت کرد، شاه حسین اردنی که امریکا و انگلیس او را بر سر کار آورده بودند، در برابر امریکا و انگلستان ایستاد،آن زمان تاچر که نخست وزیر انگلستان بود به شاه حسین اردنی گفت تو و پدرت را ما سرکار آورده ایم حالا تو می خواهی در برابر ما بایستی؟!
در جنگ جهانی دوم رضاخان در برابر متفقین ایستاد و متفقین او رابه جزیره ی موریس تبعید کردند، سفیر انگلستان گفت: رضاخان را خودمان بر سرکار آوردیم و خودمان هم برکنارش کردیم.
تاریخ نکات شنیدنی زیادی دارد. یکی از ماجراهای تاریخی مهم را اجازه بدهید برای شما بگویم:
جناب سیدجعفر پیشه وری که رئیس حزب دموکرات آذربایجان بود در سال 1325 در کل منطقه آذربایجان اعلان کرد که حکومت حزب دموکرات آذربایجان را ایجاد کرده است. کسانی که در آن زمان بودند یادشان هست ، در آن زمان در تبریز ، اردبیل ومناطق آذری چه اتفاقاتی واقع شد و چطور اعلان استقلال کردند. کسی که این پیشه وری را بر سرکار آورد شوروی سوسیالیستی بود، بعد از مدتی شوروی با نخست وزیر ایران تبانی کرده و پشت حزب دموکرات آذربایجان را خالی نمودند، با کنار کشیدن شوروی، ارتش شاهنشاهی از زنجان وارد منطقه شد، زد خورد ها شروع و مردم به هردموکراتی دست پیدا میکردند او را می کشتند، عده ای از آنها کشته شدند و عده ای هم به خارج از کشور فرار نمودند . سید جعفر پیشه وری یک معاون به نام دکتر” نصرت الله جهانشاه لو افشار” داشت. وی می گوید:” من به همراه پیشه وری در تبریز بودم،وقتی دیدیم که ارتش شاهنشاهی وارد شد و کشتار به راه افتاد ،پیشه وری به من گفت برویم پیش سرکنسول شوروی من با او کار دارم، رفتیم پیش سرکنسول شوروی تا وارد شدیم بر سر سرکنسول شوروی فریاد زد که: این چه وضعی است که بوجود آوردید و مردم را به نابودی کشاندید- سید جعفر در برابر روس ها ژست استقلال گرفت، در حالی که این روس ها بودند که او را بر سر کار آوردند، مگر می تواند در برابر آنها ژست استقلال بگیرد.- سر کنسول باخونسردی به حرف او گوش داد سپس به زبان ترکی گفت:

سنی گتیرن سنه دیر گیت ( کسی که تورا آورده ،می گوید که حالا باید بروی) سپس دستور داد به طرف جلفا راه بیفتیم، که درجاده نخجوان ماشین منتظر ماست!!” این جمله بیوگرافی ، اول و آخر ، ماهیت ، هویت ، حقیقت و همه چیز حزب دموکرات را به نحو کامل تصویر کرده است ؛ در آنطرف مرزهم دولت شوروی سوسیالیستی با یک تصادف ساختگی او را کشت و اکنون قبر او در آنجا قرار دارد.
حالا، هرسال بیست و یک آذر ماه سالروز شکست حزب دموکرات ،عده ای در کنار مزار او در باکو جمع می شوند و ماموریتی را که دشمنان به آنها داده اند انجام می دهند، جا دارد هرسال انسان های فهیم و متدین سر خاک او جمع شوند و مزار او را عبرتکده کنند و بگویند: سید! وقتی روی جدت و دین جدت با دشمنان جدت معامله بکنی و عاق جدت بشوی و دست در دست بیگانه ابزار دست آنها بشوی فرجام کار اینگونه تلخ و غمبار می شود.
عزیزان عظمت انقلاب اسلامی باعث شد که هفته گذشته نقاب از چهره یک نهاد بزرگ بین المللی برداشته شود. دبیرکل سازمان ملل در ابتدا به درستی تشخیص داد که بدون حضور ایران، مذاکرات ژنو2 نتیجه ای نخواهد داشت و لذا گفت: خاورمیانه و سوریه در دستان ایران است.همچنین اذعان داشت که؛ ما بارها امتحان کرده ایم که در معادلات منطقه به غیر از ایران هیچ کسی نمی تواند تأثیر بگذارد. او تاکید کرد که این گروه ها که در ژنو2 جمع شده اند، اینها شعار داده و حرف تکراری خواهند زدو به جان هم خواهند افتاد که در چنین حالتی مذاکرات به یک بازی ساختگی تبدیل خواهند شد.لذا دبیر کل برای جلوگیری از این اتفاق ایران را دعوت کرد.
عملکرد دبیر کل تا این مرحله خوب بود اما کدخدای و پلیس خودخوانده دهکده جهانی یعنی امریکا وی را تحت فشار قرار داد و وی دعوت خود را پس گرفت. دراین مورد یک جمله بگویم که بسیار ارزشمند است و آن اینکه عزیزان چندین مورد اتفاق افتاده که دبیرکل های سارمان ملل وقتی که مأموریتشان به پایان رسیده ، اعلام کرده اند که تصمیماتی که گرفته می شد کار ما نبود بلکه نظر امریکا بود. به اساسنامه سازمان ملل نگاه کنید در آنجا نوشته شده که یک سازمان جهانی مستقل است و تصریح می کند که از هیچ کشور و دولتی نباید دستور بگیرد، ولی آبروی باقی مانده این سازمان را هم از بین بردند و معلوم شد سازمان ملل اصلاً اختیاری برای حل مسائل جهانی و منطقه ای ندارد. بنده به جناب بان کی مون می گویم که؛ وظیفه ی اصلی سازمان ملل حفظ و نگهداری از حقوق بشر است و این اتفاقاتی که می افتد برای سازمانی که هدف مقدس آن چنانی داشته باشد، باعث سرافکندگی است. الان شما سوریه را در اختیار تروریست هایی قرار دادید که به بدترین نحو در حال نقض حقوق بشر هستند و یا در اختیار امریکایی قرار داده اید که مقام معظم رهبری در موردشان فرمود: هر کس در دنیا از حقوق بشر دفاع کند آمریکا نمی تواند این ادعا را داشته باشد. فلسفه ی تشکیل سازمان ملل این است که با بی قانونی در سطح دولت ها مقابله کرده ، از ملت ها دفاع نموده و جلوی تجاوزها رابگیرد، اما متأسفانه کار به جایی رسیده است که سازمان ملل نتوانسته است این امنیت را فراهم کند.سازمان ملل در سال1348هجری شمسی برابر با 1948میلادی بعد از جنگ جهانی دوم برای جلوگیری از جنگ ، تجاوز،بی قانونی دولتها، دفاع از حقوق بشر و…توسط قدرت های جهانی تشکیل شد اما تشکیل دهندگان این سازمان فاتحان جنگ جهانی بودندو کاری کردند که سازمان ملل برای همیشه ابزاری در دستشان باشد . به همین خاطر نظام حاکم بر دنیا نظامی است که با تبعیض و حق ویژه مدیریت می شود و مدیریت خواهد شد تا اینکه صاحب اصلی، صاحب العصر والزمان(عج) خودشان تشریف بیاورند و به آرزو های مقدس جامعه بشری جامه ی عمل بپوشاند. یکی از نام های امام زمان(عج) آرزو است-اُمنیه یعنی آرزو- بِنَفْسي اَنْتَ اُمْنِيَّةُ شائِقٍ يَتَمَنّى مِنْ مُؤْمِن وَ مُؤْمِنَةٍ ذَكَرا فَحَنّا؛ جانم فدايت اى آنكه تو آرزوى قلب هر مشتاق آرزومندى از مرد و زن مؤ من، كه تو را ياد آورند و ناله كنند، هستی…

 نقل مطالب با ذکر نام مرکز فرهنگی قفقاز بلامانع است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا