آذربایجاناخبارارمنستانقره باغ

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:آمريکا خواستار نشست سران جمهوري آذربايجان و ارمنستان براي حل مناقشه قره باغ شد

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، در پی تیراندازی مرگبار در منطقه قره باغ، آمریکا از رؤسای جمهوری آذریجان و ارمنستان خواست هر چه زودتر برای تبادل نظر درباره اوضاع این منطقه مورد مناقشه با یکدیگر دیدار کنند. 
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد :« آمریکا از رؤسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان می خواهد در سریع ترین فرصت ممکن برای از سرگیری گفتگو درباره مسائل اصلی دیدار کنند.» 
بر اساس گزارش رسانه ها، در درگیری های مسلحانه پنجشنبه هفته پیش در منطقه قره باغ بین هشت تا 14 نفر کشته شدند. 
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از تشدید خشونت ها در منطقه قره باغ که در تاریخ سی و یکم ژوئیه به کشته شدن چند تن منجر شد، و ابراز همدردی با خانواده های قربانیان، خواستار اقدام فوری طرفین درگیری برای کاهش تنش ها و برقراری آتش بس شد.
وی گفت:« هیچ راه حل نظامی برای این مناقشه وجود ندارد. انتقام جویی و تشدید خشونت ها تنها دستیابی به راه حل مسالمت آمیز را دشوارتر می سازد.» 
به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از واشنگتن، جدائی طلبان قره باغ پایان دهه 1980 در جهت استقلال این منطقه و جدا شدن آن از خاک جمهوری آذربایجان تلاش کردند. این تلاش های جدائی طلبانه منجر به بروز جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد که از سال 1988 تا 1994 بین 25 هزار تا 30 هزار کشته بر جا گذاشت. 
از آن زمان به بعد، منطقه قره باغ تحت کنترل ارمنستان بوده است، اما گاه و بیگاه تیراندازی هایی بین نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در امتداد « خط تماس» و نیز مرز دو کشور رخ می دهد. 
گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا که متشکل از روسیه، فرانسه و آمریکاست به عنوان میانجی در مناقشه قره باغ عمل می کند. 
ماری هارف گفت :« ما همچنان پایبند به همکاری در گروه مینسک و آماده کمک به تلاش ها برای دستیابی به راه حلی پایدار در خصوص مناقشه قره باغ هستیم .»

انتهای پیام/د 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا