آذربایجاناخبارتحليل هاچچنعمومی

فراز و فرودهای روابط چچن و رژیم صهیونیستی

در سال‌های اخیر روابط چچن و رژیم صهیونیستی فراز و فرودهای زیادی از گسترش روابط تا جدل‌های لفظی علیه یکدیگر را شاهد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، اظهارات رمضان قدیروف رئیس جمهور چچن درباره صهیونیست ها باعث عصبانیت جامعه صهیونیستی روس تبار شده است. قدیروف در دیدار با چچنی های ساکن در اردن که به دعوت دولت جمهوری چچن در یک سفر فرهنگی در گروزنی پایتخت چچن حضور داشتند، سخنانی بر زبان آورد که واکنش های متعددی در داخل رژیم صهیونیستی به دنبال داشت. در تاریخ ۱۳ آگوست، رئیس جمهور چچن در سخنرانی خود حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید مدعی شد حضرت محمد (ص) بیش از همه یهودی ها را کشت. وی هم چنین مردم یهود را دشمنان اصلی اسلام معرفی کرد. این نشست از تلویزیون دولتی چچن پخش شد (۱).

چچن در گذشته دارای جمعیت یهودی بود. در گروزنی یک کنیسه اشکنازی وجود داشت که در سال ۱۹۳۷ به یک آموزشگاه موسیقی تبدیل شد و سپس در جریان جنگ اول چچن نابود شد. جنگ اول چچن در دسامبر ۱۹۹۴ میان نیروهای چچنی و ارتش روسیه آغاز شد. در ژانویه سال ۱۹۹۵ منابع صهیونیستی اعلام کردند این رژیم با استفاده از مسیرهای زمینی و هوایی تقریبا تمامی یهودیان چچن را از این منطقه تخلیه کرده و به سرزمین های اشغالی منتقل کرده است. به گفته این منابع، گروزنی پایتخت چچن دشوارترین منطقه برای فرار یهودیان بود. این عملیات کاملا به صورت پنهانی و طی چند ماه صورت گرفت. در آن زمان رژیم صهیونیستی اعلام کرد این عملیات را بر اساس «حق بازگشت» برای پناه دادن به یهودیان چچن انجام داده است (۲). در حال حاضر هیچ یهودی و هیچ جمعیت یهودی در چچن وجود ندارد.

اظهارات قدیروف از چشم رسانه های صهیونیستی خصوصا کانال های تلویزیونی روس زبان دور نماند. جوامع روس زبان رژیم صهیونیستی در فضای مجازی اقدامات بی شمار و فراخوان گسترده ای برای پاسخگویی رسمی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی نسبت به این اظهارات انجام دادند.

باروخ لیویف نماینده سازمان شاه داغ (مهاجران قفقازی تبار در مناطق اشغالی ) در تاریخ ۲۲ آگوست در مصاحبه با ایستگاه تلویزیونی روس زبان کانال ۹ رژیم صهیونیستی، قدیروف را به یهودستیزی متهم کرد و انگیزه های وی را خودخواهانه نامید. وی گفت: چچن در حال از دست دادن منابع مالی خود است، وضعیت اقتصادی آن ها ناپایدار است و آن ها باید دنبال منابع جدید باشند. یکی از این منابع جهان عرب است. شما نمی توانید فقط بگویید یک میلیارد دلار به ما بدهید. لازم است آن ها را به سمت خودتان جذب کنید. به نظر می رسد یهودی ها بهانه ای برای کسب امتیازات سیاسی هستند. چچن یکی از جمهوری های فدراسیون روسیه است. بنابراین مقامات اسرائیلی باید به سفارت اسرائیل مراجعه کنند تا درباره این سخنان نسبت یهودی ها اعتراض کنند. ما باید به مردم توجه کنیم و چچنی ها مردمان عادی ای هستند؛ شما می توانید دوست باشید و با آن ها همراه شوید.

در اوایل سال جاری میلادی، رمضان قدیروف از رژیم صهیونیستی به دلیل انتشار هشدار سفر به چچن در وب سایت رسمی شورای امنیت ملی این رژیم انتتقاد کرد. این شورا به صهیونیست ها هشدار داده بود که به چچن سفر نکنند. قدیروف در اواخر ماه ژوئیه نسبت به این هشدار سفر واکنش نشان داد و آن را پوچ خواند و گفت: برای نویسندگان این سند گناهی نخواهد بود اگر از ما یاد بگیرند چگونه می توان مشکلات تروریستی را حل و فصل کرد. وی اظهار داشت: ما دوستان و آشنایان زیادی در مناطق اشغالی قدس داریم. من شخصا به بیت المقدس و أبو غوش سفر کرده ام و با شهردار این شهر دیدار کردم. به شما اطمینان می دهم آن ها می خواهند با چچن دوست شوند. هزاران نفر از ساکنان گروزنی در مناطق اشغالی زندگی می کنند که در جریان جنگ مجبور به ترک چچن شده بودند. من اطمینان دارم آن ها چچن را هرگز فراموش نمی کنند. سه آژانس گردشگری در روسیه که تورهای گردشگری به چچن می برند تاکید کردند؛ چنین سفرهایی برای صهیونیست ها بی خطر است. چرا که تاکنون گزارشی درباره هیچ  حادثه منفی با گردشگران در چچن گزارش نشده است. قدیروف نیز تاکید کرد؛ روزانه گردشگران اسرائیلی مختلفی از چچن بازدید می کنند و دنبال مسافرت و کار هستند. رئیس جمهور چچن اظهار داشت: هیچ سازمان تروریستی در چچن وجود ندارد و هرگز وجود نخواهد داشت. چچن باثبات ترین منطقه جهان است. به احتمال زیاد نویسندگان این سند، اوضاع واقعی چچن را نمی داند. بنابراین من شخصا او را برای سفر به چچن دعوت می کنم و پیشنهاد می دهم همه چیز را با چشمان خود ببیند(۳).

در گذشته قدیروف تلاش هایی برای برقراری رابطه میان چچن و رژیم صهیونیستی انجام داده بود. در سال ۲۰۱۳ هنگامی که یک هیئت صهیونیستی برای برگزاری یک مسابقه فوتبال به گروزنی سفر کرده بودند، مورد استقبال قدیروف قرار گرفتند. قدیروف در آن دیدار درباره ساخت یک کنیسه در مرکز گروزنی قول هایی داد. وی در آن دیدار اظهار داشت: برای توسعه صلح آمیز و دوستانه روابط اقتصادی، در درجه اول ما باید روابط اقتصادی و تجارت با یهودی ها را برقرار کنیم. شما مردمی هستید که توسعه یافته هستید و می دانید چگونه زندگی کنید. ما سخنان پیامبر خود را دنبال می کنیم و با همه ارتباط برقرار می کینم. خوشحالیم مکانی پیدا کرده ایم که شما بتوانید در آن جا یک کنیسه بسازید. آن کنیسه هیچ وقت در گروزنی ساخته نشد و به جای آن یک میدان در آن محل تاسیس شد.

یک سال بعد در سال ۲۰۱۴، مسجدی به نام احمد قدیروف پدر رئیس جمهور فعلی چچن در شهر «أبو غوش» در نزدیکی بیت المقدس در مناطق اشغالی فلسطین ساخته شد. رمضان قدیروف که از ساخت این مسجد حمایت مالی کرده بود، شخصا به آن جا سفر کرد تا این مسجد را افتتاح کند. گفته می شود این مسجد، بزرگ ترین مسجد پس از مسجد الاقصی است. پیشنهاد ساخت این مسجد در سال ۲۰۱۱ مطرح شده بود. در این سال یک هیئت چچنی شامل دیکالو موزاکایف وزیر فرهنگ چچن، حمزه حاجی خیراماتوف معاون مفتی چچن و اسماعیل دادالایف رئیس انجمن فرهنگی و اجتماعی چچن های روسیه از مناطق اشغالی دیدار کردند. رمضان قدیروف پس از پایان این سفر در دیدار با این هیئت با اشاره به حضور چند قرن شماری از چچنی ها در قلمرو فلسطین اشغالی، بر ضرورت حفظ هویت و فرهنگ آن ها تاکید نموده و اعلام کرده بود آماده است به ساخت مسجد در روستای ابوغوش در نزدیکی بیت المقدس مساعدت نماید. وی همچنین پیشنهاد کرده بود خیابانی در این روستا به یاد پدرش نامگذاری گردد. روستای ابوغوش محل سکونت حدود ده هزار چچن تبار است (۴).

در سال ۲۰۱۷ نیز روابط میان تل آویو و گروزنی مجددا در مسیر توسعه قرار گرفت. در سفر وزراء و هیئت تجاری چچن به مناطق اشغالی، دو طرف با ایجاد دامپروری های بزرگی در چچن (با حداکثر ۱۲۰۰ رأس گاو در هر یک از آنها) موافقت کردند و قرار شد بودجه لازم برای این کار از سوی تجار صهیونیستی تأمین شود. کارخانه تولید مواد غذایی دریایی یکی دیگر از پروژه هایی بود که دو طرف درباره ایجاد و احداث آن توافق کردند. این سفر نشان داد که رژیم صهیونیستی در حال تبدیل شدن به یکی از سرمایه گذاران اصلی در چچن است (۵).

رئیس جمهور چچن طی سال های اخیر در بین مسلمانان روسیه نفوذ زیادی پیدا کرده است. وی در سال ۲۰۱۴ حملات رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم کرد. رمضان قدیروف با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در غزه بیش از ۴۰۰ بی گناه را کشته است، به بازماندگان این شهداء تسلیت گفت. رئیس جمهور چچن در حالی به شدت حملات رژیم صهیونیستی به غزه را محکوم کرد که دیگر رهبران مذهبی در روسیه، واکنش نسبتا نرمی را گرفته و عکس العملی جدی نداشتند. اما قدیروف ضمن حمایت جدی خود از غزه، اعلام کرد: کشتاری که صهیونسیت ها در غزه به راه انداخته ظلم و ستم است و به هیچ عنوان قابل توجیه نیست (۶). در دسامبر سال ۲۰۱۷ نیز تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. قدیروف اظهارات ترامپ را به منزله «ضربه زدن از پشت» به کشورهایی دانست که طی سالهای اخیر تلاش کرده اند اوضاع خاورمیانه را حل و فصل کنند (۷).

تومسو عبدالرحمانوف وبلاگنویس مشهور چچنی که به اتهام تبلیغ داعش در حال حاضر در تبعید به سر می برد، رئیس جمهور چچن را به تحریف تاریخ و ایجاد موج یهود ستیزی متهم کرد. عبدالرحمانوف حامی استقلال چچن از روسیه و از منتقدان ثابت رمضان قدیروف است. وی گفت: با توجه به این که اردنی های چچنی تبار مردمانی هستند که در اردن زندگی می کنند و در کشورهای عربی نیز احساسات ضد اسرائیلی بالاست، قدیروف تصمیم گرفت تا در این موضوع صحبت کند. این اولین بار نیست قدیروف سعی کرده است امواج ضدیهودی در چچن ایجاد کند. تلویزیون دولتی چچن (گروزنی تی وی) در سال جاری چندین گزارش با گرایشات ضد اسرائیلی منتشر کرده است. وی به عنوان مثال به برنامه ای درباره جوهر دودایف رهبر جنبش جدایی طلبانه چچن در دهه ۹۰ میلادی اشاره کرد. در این برنامه از جوهر دودایف به عنوان یک یهودی یاد شده بود. این عنوان، به صورت یک جنبه منفی مطرح شده بود. هم چنین عبدالرحمانوف اشاره کرد قدیروف در یکی از سخنرانی های خود برای سربازان چچنی که در اواخر ماه ژوئن از تلویزیون گروزنی پخش شد، رژیم صهیونیستی را یک سازمان تروریستی خوانده بود. قدیروف در آن سخنرانی گفته بود که رژیم صهیونیستی به قوانین بین المللی احترام نمی گذارد و به همین دلیل دنیا نباید به آن احترام بگذارد چرا که شایسته آن نیست.

مجید اسماعیل زاده، کارشناس مسائل اوراسیا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا