آذربایجاناخباراردبیلارمنستانایرانعمومیقره باغقره باغویژه

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی: اسرائیل به دنبال تضعیف جایگاه ایران است

دکتر مرتضی ابراهیمی: مخالفان و دشمنان، ایران را متهم به همکاری با ارمنستان می کنند و اسرائیل با طراحی این نقشه به دنبال تضعیف جایگاه ایران است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، دکتر مرتضی ابراهیمی عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی بعد از ظهر شنبه در نشست علمی بررسی “آخرین تحولات مناقشه قره باغ” به بیان دیدگاه های خود در خصوص دلایل و زمینه های آغاز جنگ در منطقه قره باغ پرداخت.

دکتر مرتضی ابراهیمی در  این خصوص گفت: هر یک از دو طرف خود را مالک منطقه قره باغ می‌دانند و این بستر مناقشه است.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی افزود: این مناقشه محکی برای قدرت سیاسی هر یک از دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. البته مسائلی مانند جنگ در عراق و سوریه منطقه ما را تحت تاثیر قرار داده و تاثیر اش بر مناقشه قره باغ نیز غیرقابل انکار است.

به گفته این استاد دانشگاه، مخالفان و دشمنان ایران را متهم به همکاری با ارمنستان می کنند و اسرائیل با طراحی این نقشه به دنبال تضعیف جایگاه ایران است. در واقع بدنام کردن ایران در مواضع خود نسبت به جمهوری آذربایجان به وضوح مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به فعال و روشن نگاه داشتن آتش جنگ در منطقه افزود: برای برخی بازیگران پشت صحنه این مسئله استفاده‌های اقتصادی به دنبال دارد.

دکتر ابراهیمی در ادامه گفت: اینکه ادبیات تندرویی در چنین شرایطی مطرح  و عنوان شود که مبارزه حق و باطل است، در مناسبات جنگ و نقش کشورها تاثیر گذار است.

استاد دانشگاه‌های اردبیل متذکر شد: نوع نمایش منازعات ایران و جمهوری آذربایجان یکی دیگر از شاخصه‌های قابل بررسی است. اینکه دغدغه روانی با نام داعش ایجاد شود، حتی اگر وجود نداشته باشد نیز نیازمند بررسی است و نمی‌توان اثرات آن را نادیده گرفت.

ابراهیمی به نقش اسرائیل و ترکیه اشاره و تصریح کرد: اسرائیل به دنبال این است که چنین تداعی کند ایران برخلاف ادعای خود چندان نسبت به جمهوری آذربایجان توجهی ندارد.

وی با اشاره به اینکه پدیده قومیت و پان ترکیسم می‌تواند متغییر محوری باشد، ادامه داد: افکار عمومی به واسطه این موضوع تحریک شده و کشور در مقام پاسخگویی قرار می گیرد.

استاد دانشگاه های اردبیل افزود: اینکه ایران را به عنوان کشوری منفعل مطرح کنند، یکی دیگر از ترفند های دشمن است و اسرائیل به این موضوع در رسانه‌های خود دامن می زند.

دکتر ابراهیمی متذکر شد: روسیه در منطقه قره باغ به دنبال مناقشه محلی است تا جایگاه دوره امپراطوری شووری سابق احیا شود اما در مقابل اسرائیل به دنبال ایجاد مناقشه منطقه‌ای است.

کارشناس مسائل قفقاز افزود: در بستر این ماجرا اسرائیل به معنای واقعی کلمه به دنبال گرفتن سبقت از ترکیه و ایران در منطقه است و ضمن توسعه روابط با کشورهای منطقه قفقاز به نوعی می‌خواهد تصمیم گیر جریانات باشد.

این کارشناس مسائل قفقاز معتقد است تحت هیچ شرایطی این مناقشه به صلح دائمی نمی‌رسد و اگر چنین باشد، جمهوری آذربایجان بسیاری از مطالبات خود را تحقق یافته نخواهد دید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا