آذربایجاناخبارایرانروسیهعمومیقره باغقره باغ

عضو شورای روابط بین اقوام روسیه: طرح ایران فرصت واقعی برای پایان مناقشه قره‌باغ بوجود می‌آورد

عضو شورای روابط بین اقوام روسیه که زیر نظر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور فعالیت می‌کند، گفت: طرح ایران برای حل مناقشه قره باغ فرصت واقعی برای حل و فصل مسالمت آمیز این بحران بوجود می آورد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، اسماعیل شعبانف، عضو شورای روابط بین اقوام روسیه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو، با اشاره به سفر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران به کشورهای جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان و ترکیه گفت: این ماموریت بسیار جالب و مهم و برای دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان سودمند است.

وی با وزین خواندن طرح صلح ایران برای پایان مناقشه قره باغ اظهار داشت: باید به این واقعیت توجه داشت که هرگونه میانجی گری در مورد قره باغ تاکنون نتیجه نداده است.

شعبانف خاطرنشان کرد که معاون وزیر امور خارجه ایران مواضع این کشور را در قالب طرح صلح با طرف های مناقشه هماهنگ کرد.

وی تصریح کرد که ایران در نزدیکی منطقه مناقشه قره باغ قرار دارد و از وضعیت این مناقشه اطلاع دارد.

مقام روس با بیان اینکه ابتکار پیشنهادی ایران جالب است، اظهار کرد: در این طرح حقوق ساکنان محلی قره باغ نیز مورد توجه قرار می گیرد.

به گفته شعبانف، بدون توجه به حقوق ساکنان بومی قره باغ، حل و فصل عادلانه این مناقشه ممکن نیست. اگر می خواهیم صلح پایدار برقرار شود موضوعاتی که عراقچی مطرح کرد مهم و قابل توجه است و در پشت میز مذاکره باید مطرح شود.

وی ادامه داد: مذاکرات عراقچی با مقام های روس مهم بود و باکو و ایروان باید این واقعیت را درک کنند.

به گفته شعبانف، اگر غالبا می گوییم که تمامیت ارضی کشور باید حفظ شود  این واقعیت را نیز نباید از یاد برد که حقوق مردم نیز باید رعایت شود.  وی خاطرنشان کرد: اگر کشورها حقوق انسانها را بطور کامل رعایت می کردند احساسات شدید ملی گرایانه (در منطقه قره باغ) بالا نمی گرفت و وضعیت به اینجا نمی انجامید.

مقام روس تصریح کرد: ایران و روسیه باید به حل مساله قره باغ بپردازند و نباید به کشور ثالث اجازه ورود به این مساله را بدهند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نقش احتمالی ترکیه در حل مساله قره باغ اظهار داشت: نقش ترکیه در این مساله باید باتوجه به عضویت آنکارا در ناتو مورد توجه قرار گیرد.

شعبانف گفت: پیمان ناتو همواره نقش بی ثبات کننده داشته است و برای این سازمان، مساله قره باغ ابزاری برای بی ثبات کردن منطقه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا