آذربایجاناخبارایرانعمومیفیلمویژه

عشق به امام خمینی (ره) در میان شاعران و ادیبان جمهوری آذربایجان / فیلم

اشعار امام خمینی (ره) با مفاهیم عمیق عرفانی در بین دلشیفتگان امام و شاعران و ادیبان جمهوری آذربایجان از جایگاه خاصی برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از باکو انسان‌های بیدار دل زمان از همان ابتدای انقلاب اسلامی نه تنها در ایران بلکه در جهان از حضرت امام نوشتند و ارادت قلبی خود را به امام (ره) نشان دادند. در جمهوری آذربایجان هم پس از انتشار اشعار حضرت امام خمینی (ره) این اشعار مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته و بخشی از ترجمه اشعار امام خمینی (ره) به زبان آذری ده سال قبل توسط مرحوم «مبارز علیزاده» در قالب کتاب تالیف و به چاپ رسیده است.

اشعار امام خمینی (ره) در بین استادان و ادیبان متعهد این کشور هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند پروفسور «شاهین فاضل» از استادان آکادمی ملی جمهوری آذربایجان و صاحب پنج دیوان شعر است که بنابر اعلام این نویسنده و شاعر در هر پنج دیوان اشعارش از اشعار امام خمینی (ره) با استفاده از آرایه ادبی «تضمین» هنر نمایی کرده است و در قالب این آرایه ادبی با نوشتن شعری فارسی از امام به‌ ترجمه آذری آن پرداخته و در همان وزن و قافیه و اسلوب به آذری شعر سروده است.
این پروفسور عرفان و توجه به ذات بار تعالی را از برجستگی‌های اشعار امام خمینی (ره) دانسته و دیوان اشعار امام خمینی(ره) را حاوی اشعار بسیار قوی با مضامین عرفانی وادبی در خور توجه می‌داند.
«الشن خزر» از شاعران برجسته اهل بیت علیهم السلام جمهوری آذربایجان هم ازامام خمینی (ره) به عنوان دریایی یاد کرد که از ابعاد مختلف، چه از نظر شخصیت الهی بودن چه در دنیای سیاست و عرفان جایگاه غیر قابل تصوری دارند و اشعار ایشان را هم پر از رمز و رموزی برای بیان عشق به خداوند یکتا می‌داند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا