آذربایجاناخبارارمنستانروسیهقره باغ

طرح جدید آمریکا در خصوص قره باغ: آیا کاخ سفید میان باکو و ایروان آشتی ایجاد می کند؟

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، ینی مساوات طی مقاله ای نوشت: موضع تند آمریکا نسبت به روسیه که در سند استراتژیک امنیت ملی این کشور نیز به چشم می خورد، به خاطر رفتار خشن روسیه با کشورهای غربی، همچنین سیاست های مسکو در منطقه خاورمیانه است. به اعتقاد اکثر تحلیلگران مسایل سیاسی، دیدار و مذاکره ۴ ساعته میان دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین روسای جمهور آمریکا و روسیه در کاستن از تنش میان دو ابرقدرت جهانی ایفای نقش نخواهد نمود. گفته می شود که میان کاخ سفید و کنگره آمریکا در رابطه با ایران هیچ اختلاف نظری وجود ندارد. چون هم دولت و هم کنگره آمریکا مصمم به اعمال تحریم های جدید و شدید بر ضد ایران و حتی کشورهای و شرکتهای همکاری کننده با تهران هستند.

در این میان توجه آمریکا به حل و فصل مناقشه قره باغ نیز افزایش خواهد یافت. کاخ سفید در همین راستا کار مشکل تراشی برای رقیب استراتژیک خود (روسیه) را همچنان ادامه خواهد داد. البته موفقیت یا عدم موفقیت این اقدامات را زمان مشخص خواهد نمود. فراموش نکنیم که روسیه تا کنون در برهم زدن نقشه های غرب در منطقه تجربه کافی داشته است.

فراموش نکنیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پیام خود به الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس جمهوریت در آذربایجان، تاکید کرده بود که در ماههای آینده در زمینه حل و فصل مناقشه قره باغ امکاناتی فراهم خواهد شد

با گذشت اندکی از این پیام، نیکول پاشینیان که به عنوان «آدم آمریکائی» مطرح بود، به عنوان نخست وزیر ارمنستان انتخاب شد اما با وجود این، پاشینیان اعلام نموده است که ایران برای ارمنستان دارای اهمیت استراتژیک می باشد. ارمنستان با بیان این موضع، مجبور است که در برابر ایران به خاطر فشارهای آمریکا و غرب موضع فاصله را در پیش بگیرد.

بر اساس خبرهای منتشر شده، حسن روحانی از پاشینیان برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده است اما به نظر می رسد که مقامات ایروان فعلا برای انجام این سفر عجله ای ندارند. حتی به گفته برخی از تحلیلگران، ممکن است به جای پاشینیان، شخص سارکیسیان رئیس جمهور ارمنستان به ایران سفر نماید. این هم به منزله بازی دوگانه از سوی ایروان می باشد.

پاشینیان که ایران را همانند روسیه برای ارمنستان مهم معرفی می کند، با وجود اینکه اولین سفر خارجی خود را به مسکو انجام داده است، ولی فعلا برای سفر به تهران هیچ عجله ائی ندارد. در کل، به نظر می رسد روسیه در برابر نقشه های آمریکا در خصوص ایران و منطقه قفقاز جنوبی واکنش تندی خواهد داشت. چون با تضعیف مواضع خود در منطقه و از دست دادن منافع ملی خود به این آسانی آشتی نخواهد کرد. این هم مسئله ای است که با گذشت زمان خود را نشان خواهد داد…

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا