آذربایجاناخبارعمومی

طرح آژانس توسعه بین المللی آمریکا برای انتخابات آتی مجلس جمهوری آذربایجان

بر اساس گزارش دریافتی از یک منبع مطلع در «شورای ملی نیروهای دموکراتیک» جمهوری آذربایجان، مقامات آمریکایی از جمیل حسنلی، رییس شورای ملی خواستند با توجه به نزدیک بودن ثمر دادن راهبرد ۳۰ ساله آژانس توسعه بین المللی آمریکا ( USAID ) در جمهوری آذربایجان، شورای ملی از «اقدامات انقلابی» پرهیز کند.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، این منبع مطلع گفت: در دیدار جمیل حسنلی با مقامات وزارت خارجه و کنگره آمریکا، به وی تفهیم شده است که آمریکا تغییرات سیاسی مورد نظر خود در جمهوری آذربایجان را از طریق تکمیل طراحی های پیگیری شده در طرح های آژانس توسعه بین المللی آمریکا ( USAID ) دنبال می کند و نتیجه این طراحی ۳۰ ساله نیز در برهه سال ۲۰۲۰ به بعد روشن تر خواهد شد.
این منبع گفت مقامات آمریکایی به جمیل حسنلی تفهیم کردند که با طرح هایی که آژانس توسعه بین المللی آمریکا ( USAID ) در زمینه دموکراسی و حکومت داری در جمهوری آذربایجان در کنار طرح های به اصطلاح رشد اقتصادی و برخی طرح های ظاهرا عمرانی و کمک رسانی اجرا کرده است، افراد دارای تفکر آمریکایی تربیت و در ساختارهای دولتی و قضایی و مجلس جمهوری آذربایجان جای داده می شوند.
مقامات آمریکایی همچنین به جمیل حسنلی تاکید کرده اند که آمریکا از ابتدای استقلال جمهوری آذربایجان بیش از یک میلیارد دلار در این کشور هزینه کرده و مشخصا آژانس توسعه بین المللی آمریکا ( USAID ) حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای طرح ها خود در جمهوری آذربایجان هزینه کرده است و باید نتیجه مورد نظر از این طرح ها را حاصل کند و به همین خاطر واشنگتن نمی خواهد از طریق تجمعات و تظاهرات های شورای ملی که معلوم نیست چه تحولاتی را در جمهوری آذربایجان درپی داشته باشد، سرنوشت و اهداف طرح های آژانس توسعه بین المللی آمریکا ( USAID ) با ابهام مواجه شود.
این منبع مطلع گفت: « مقامات آمریکایی برای راضی نگه داشتن جمیل حسنلی، شرایط و تامین مالی برای طرح مطالعاتی وی در «مرکز ویلسون» را فراهم کرده اند و جمیل حسنلی نیز برای تامین منافع مالی شخصی خود و نوشتن کتاب تازه ای که با اسناد موجود در کتابخانه ها و مخازن علمی و سیاسی آمریکا در حال تالیف است، تسلیم خواست مقامات آمریکایی شد و سایر اعضای شورای ملی را نیز به رعایت درخواست آمریکا متقاعد کرد. به همین علت، شورای ملی از ادامه تظاهرات در باکو و شرکت در انتخابات مجلس انصراف داد. زیرا، در صورت شرکت در انتخابات مجلس، شورای ملی ناگزیر بود پس از اعلام نتایج غیرواقعی و تقلب آمیز انتخابات ۹ فوریه ، تجمعات اعتراض آمیز برگزار کند که این تجمعات نیز با انصراف شورای ملی از شرکت در این انتخابات منتفی است. اما، با طراحی های آمریکا، حکومت جمهوری آذربایجان ناگزیر است پس از انتخابات مجلس نیز برخی تغییرات ساختاری مورد نظر آمریکا را محقق کند. در انتخابات مجلس جمهوری آذربایجان نیز به توصیه آمریکایی ها، گروه هایی مثل حزب رئال و برخی افراد دارای وابستگی فکری به غرب مشارکت داده شده اند که راه برای تغییرات مورد نظر آمریکا هموار شود».

لازم به ذکر است، آژانس توسعه بین المللی آمریکا ( USAID ) اداره‌ای نظامی است که توسط ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۶۱ در واشینگتن تاسیس شده‌ است. هدف این اداره ظاهرا توسعه و اصلاحات دموکراسی در ممالک جهان و حمایت از افراد کشورهای خارجی برای داشتن یک زندگی آزاد است. این اداره همکاری نزدیک با سازمان‌های خصوصی داوطلب، دانشگاه‌ها، شرکت‌های آمریکایی، سازمان‌های بین‌المللی، آژانس‌های ایالات متحده و دیگر دولت‌ها دارد. این اداره دارای ۳۰۰ کارمند است که با ۳۵۰۰ کمپنی آمریکایی همکاری و ارتباط دارد. ساختار این آزانس در زمان ریاست هر رئیس جمهور تغییراتی داشته‌ است و هر رئیس‌جمهور در توسعه این اداره دفترها یا شعبات اضافی را ملحق ساخته‌اند.

به عقیده کارشناسان این آژانس نظامی در پوشش دموکراسی و آزادی های مدنی به دنبال ایجاد تغییرات سیاسی در کشورهای هدف متناسب با اهداف و منافع آمریکا می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا