آذربایجاناخبارترکیهعمومی

صدور حکم بازداشت ۱۰۰ سرباز در ترکیه به اتهام ارتباط با شبکه گولن

دادستان‌های ترکیه دستور بازداشت ۱۰۰ سرباز را به اتهام ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن، مخالف سرسخت دولت آنکارا و متهم به طراحی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ صادر کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری رویترز،  دادستان‌های ترکیه دستور بازداشت ۱۰۰ سرباز را به اتهام ارتباط با شبکه فتح الله گولن ، مخالف سرسخت دولت آنکارا و متهم به طراحی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶  این کشور صادر کردند.

بنا به گزارش خبرگزاری آناتولی دستور بازداشت این سربازان در نتیجه تحقیقات مربوط به ارتباطات تلفنی میان اعضای شبکه فتح الله گولن صادر شد. گفته می شود میزان بازداشت‌ها رو به افزایش است. از زمان کودتای نافرجام جولای ۲۰۱۶ در ترکیه که ۲۵۰ کشته برجای گذاشت، پلیس دستگیری گسترده را علیه حامیان گولن اجرا کرده است.

به دنبال کودتای سال ۲۰۱۶ بیش از ۷۷ هزار نفر در زندان‌های ترکیه در انتظار دادرسی قضایی هستند و در عین حال ۱۵۰ هزار کارمند دولت و پرسنل نظامی از کار خود برکنار یا تعلیق شدند. عملیات گسترده ه پلیس ترکیه همچنان ادامه دارد. گروه‌های حقوق بشری و متحدان غربی ترکیه درباره رویکرد آنکارا در این خصوص ابراز نگرانی و اعلام کردند رجب طیب اردوغان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ را دستاویزی برای از میان برداشتن مخالفان کرده است. با این حال دولت ترکیه اعلام کرد اقدامات امنیتی به دلیل شدت تهدیداتی که این کشور با آن روبرو است، ضرورت دارد.

روز گذشته نیز عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه، در نشستی با نمایندگان رسانه‌های ترکیه در آنکارا گفت شمار افرادی که به اتهام ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن در ترکیه در بازداشت به سر می‌برند و یا با قطعی شدن حکم محکومیتشان روانه زندان شده‌اند، ۳۱ هزار و ۸۸ نفر است. وزیر دادگستری ترکیه گفت: پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی ۳ هزار و ۹۰۸ تن از قضات و دادستان‌ها از دستگاه قضایی ترکیه اخراج شدند. ترکیه از ۸۳ کشور خواستار استرداد ۴۳۲ عضو شبکه گولن شده است. تاکنون ۲۲ کشور ۹۷ تن از اعضای شبکه گولن را اخراج کرده‌اند.

ماه گذشته نیز نیرو‌های امنیتی ترکیه طی ۲۴ ساعت حداقل ۷۰ نفر از نظامیان این کشور را به دستور دادستانی و به اتهام عضویت در سازمان گولن و ارتباط با عاملان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ ترکیه بازداشت کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا