آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

شرط نخست وزیر گرجستان برای استقرار پایگاه نظامی خارجی در خاک این کشور

نخست وزیر گرجستان با اشاره به لزوم توسعه روابط تفلیس با ناتو، اتحادیه اروپا و آمریکا، تأکید کرد که تصمیم درباره امکان استقرار پایگاه نظامی خارجی در خاک این کشور، تنها بر اساس منافع ملی گرجستان اتخاذ خواهند شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، «مومکا باختادزه» نخست وزیر گرجستان اعلام کرد که مقامات تفلیس درباره امکان استقرار پایگاه نظامی خارجی در این کشور، تنها بر اساس منافع ملی گرجستان تصمیم گیری خواهند کرد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این باره گفت: «روابط ما با ناتو، اتحادیه اروپا و همچنین مشارکت راهبردی ما با ایالات متحده در حال حاضر در سطح بسیار بالایی قرار دارد. این موفقیت بسیار بزرگی است و ما می خواهیم تا این روابط توسعه بیشتری پیدا کنند و این تصمیم گیری‌ها همواره صرفاً بر اساس منافع ملی کشور انجام می‌گیرند.»

باختادزه تاکید کرد که گرجستان مدت‌هاست در شرایط دشواری تلاش می کند تا به شرکای خارجی خود بفهماند که تامین امنیت جهانی بدون امنیت در دریای سیاه، ممکن نخواهد بود و این مسئله باید برای ناتو یک اولویت مهم باشد.

این در حالی است که وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده که دقیقا ناتو در حال نظامی کردن دریای سیاه است و در طول سال ۲۰۱۸ کشتی‌های نظامی متعلق به کشورهای عضو ناتو مدتی معادل ۸۰ الی ۱۲۰ روز در این منطقه حضور داشتند.

احزاب مخالف در گرجستان اعلام کرده‌اند که رهبران این کشور باید از استقرار هر نوع پایگاه نظامی خارجی در خاک این کشور، جلوگیری کنند.

«سالومه زورابیشویلی» رئیس جمهوری گرجستان نیز در اول ماه مه اعلام کرد که ساخت پایگاه نظامی آمریکایی در خاک این کشور اقدامی غیرمنطقی و نادرست بوده و می‌تواند بعنوان یک اقدام تحریک آمیز محسوب شود. به گفته وی، گرجستان در منطقه‌ بسیار حساسی قرار دارد که نیازمند تقویت امنیت است و برای این منظور باید از چنین اقداماتی که می‌تواند موجب تحریک روسیه و حتی فعال شدن گروه‌های تروریستی شود، پرهیز شود.

گرجستان از سال ۱۹۹۴ به این طرف در حال همکاری نزدیک با ناتو است و از سال ۲۰۰۹ نیز شریک راهبردی آمریکا محسوب نامیده شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا