آذربایجاناخبارارمنستانعمومیقره باغ

شایعات مذاکره در دولت خودخوانده قره‌باغ برای واگذاری اراضی اشغالی به جمهوری آذربایجان

در روزهای اخیر مذاکرات بین سیاستمداران ارمنی خوب پیش نمی رود. بر اساس خبرهای ارائه شده خدمات ارمنی رادیو آزادلیق در هفتم فوریه، رژیم جدایی طلب قره باغ به بیانات ساموئل باباییان وزیر دفاع سابق قره باغ واکنش نشان داده است.

 به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، باباییان در مصاحبه خود با رادیو آزادی از صحبت های سارکیسیان رییس جمهور سابق ارمنستان در جمع نخبگان قره باغ در مورد واگذاری اراضی در سال ۲۰۱۷ گفت: بر اساس گفته های باباییان نخبگان وقت اعتراضی به صحبت های سارکیسیان نداشته اند.

آشوت قولیان یکی دیگر از نمایندگان رسمی قره باغ در صفحه فیس بوک خود نوشت: به یاد نمی آورد پاسخ محکمی به حاکمیت قره باغ در این مورد داده شده باشد.

این واکنش نشان می دهد که قولیان اظهارات باباییان را انکار نمی کند. قولیان سخنگوی سابق رژیم جدایی طلب از مبهم بودن دلایل ورود چنین حقایق تحریف شده سخن گفت.

آرایک آروتیونیان از نمایندگان سابق ارمنی در واکنش به بیانات باباییان  گفت: این صحبت ها درسال ۲۰۱۶ اتفاق افتاده نه در سال۲۰۱۷٫

رادیو آزادی نوشت: باباییان سخنگوی سابق رییس جمهور در چندین جلسه شرکت کرده ولی هیچ صحبتی در مورد واگذاری اراضی نشده است.

بر اساس گفته های باباییان موضوع این جلسات دیدگاه کلی نسبت به در گیری و پیشنهادهای ارائه شده از طرف آذربایجان بوده است.

وی پاسخی به این سؤال که آیا سارکیسیان سؤالی درمورد واگذاری اراضی مطرح کرده یا نه نداد. او گفت: من چیزی در مورد واگذاری اراضی نشنیدم و واگذاری اراضی به این صورت نامفهوم است. چرا که باید اقدامات متقابلی صورت گیرد. وقتی صحبت از حد مرزی می شود طرف مقابل هم باید در مورد حد مرزی صحبت کند و دیدگاه خود را بگوید.

واهان باداسیان یکی از سیاستمداران قره باغ با تأیید سخنان وزیر سابق ساموئل باباییان و ذکر تاریخ دقیق جلسه در شانزده جولای سال ۲۰۱۶ به خدمات ارمنی رادیو آزادی گفت: سارکیسیان در نشستی در جمع مقامات و نزدیکان آنها در خانکندی در تاریخ ذکر شده در مورد مسئله واگذاری اراضی مذاکره کرده است. به گفته باداسیان، سارکیسیان سعی در راضی کردن حاضرین برای واگذاری اراضی داشت.

وی اضافه کرد در این نشست بحث های برای واگذاری اراضی صورت گرفت و متأسفانه رأی های شرم آوری هم در این باره داده شد که نمی خواهم نام ببرم ولی صحبت از واگذاری اراضی بود.

باداسیان در جواب سؤال رادیو آزادی در مورد صحبت های سارکیسیان در نشست خانکندی در مورد واگذاری اراضی گفت: اطلاعات من که چنین است. مذاکره درباره اجرای توافقنامه مادرید بود، و اینکه آیا به این قرارداد عمل شده یا نه. نکته اصلی این است که توافق مادرید امضاء شده و همه چیز برای عمل به آن فراهم است. اما حاکمیت دولت آرتساخ با سکوت خود و بدون هیچ اعتراضی با این قرارداد موافقت کردند. در این توافق واگذاری اراضی یک طرفه و به نفع آذربایجان است و طرف آذربایجانی هیچ واگذاری ندارد.

او در پایان و در پاسخ به دو سؤال خبرنگار رادیو آزادی که آیا سارکیسیان به عنوان یکی از بنیان گذاران جنبش قره باغ حاضر به واگذاری اراضی است و آیا مقامات قره باغ نیز با این واگذاری موافقند یا نه؟

گفت: سارکیسیان با امضاء این توافق نشان داد که به این واگذاری راضی است و سعی در عملی کردن این تصمیم از طریق افراد با نفوذ داشت.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا