اخبارترکیه

سیاست ترکیه در قبال تحولات اوکراین

روزنامه ملیت چاپ ترکیه در مقاله ای در شماره امروز خود نوشت: سفر وزیر امور خارجه ترکیه به اوکراین بلافاصله پس از تغییر دولت این کشور نشانگر اهمیتی است که ترکیه برای تحولات این کشور قائل است.

مرکز فرهنگی قفقاز/ واحد مرکزی خبر به نقل از ملیت نوشت: آنکارا باید با توجه به علت های فراوان با احتیاط زیاد در قبال تحولات اوکراین موضع گیری کند.

مسئله اوکرین بسیار پیچیده و دارای ابعاد مختلف است.

سیاست ترکیه در قبال اوکراین باید در کنار پایبندی به اصول ،‌واقع بینانه نیز باشد.
آنکارا به رغم پیوندهای گسترده ای که با روسیه دارد درباره اوکراین با گزینه های دشوار مواجه خواهد شد.

علاوه بر آن نباید فراموش کردکه اوضاع تاتارهای کریمه نیز ترکیه را ناگزیر می کند که با توجه به قرابت نژادی در کنار آنان قرار گیرد.

ملیت می افزاید : مبنای موضعی که ترکیه در اوکراین در پیش گرفته است ، تاکید بر استقلال ، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور است. احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در سفر اخیر به اوکراین بر این موضوع تاکید کرد. این مواضع ترکیه همسو با مواضع غرب است. مداخله ترکیه در اوکراین مغایر با این مواضع است. ترکیه ناگزیر است بدون اینکه آشکارا روسیه را محکوم کند با این سیاست مسکو مخالفت کند.

مواضع متفاوت ترکیه و روسیه در قبال تحولات اوکراین ، نباید موجب تخریب روابط آنان با یکدیگر شود. باید خاطر نشان کرد که مواضع متفاوت دولت های دو کشور در قبال تحولات سوریه نیز چندان تاثیری بر روابط آنکارا و مسکو نداشت.

چنانچه بحران تشدید شود و متحدان غربی در پی اتخاذ تدابیری علیه روسیه باشند احتمالا خواستار مشارکت ترکیه نیز خواهند شد و ترکیه برای موضع گیری تحت فشار قرار خواهد گرفت. شاید در چنین وضعی تحریم اقتصادی روسیه و موضوع تردد کشتی های جنگی از تنگه های دریایی ترکیه مطرح شود. سال 2008 میلادی هنگامی که بحران گرجستان روی داد نیز ترکیه با مشکلات مشابهی روبرو شد.

ملیت می افزاید:مسئله اصلی جایگاه شبه جزیره کریمه است. به رغم اینکه سیاست ترکیه در قبال تحولات اوکراین صحیح و منطقی است و ترکیه بر تمامیت ارضی اوکراین تاکید می کند اما روسیه با توجه به منافع خود حرکت می کند. احتمال اینکه روسیه پس از به دست گرفتن کنترل اوضاع در شبه جزیره کریمه حاضر به عقب نشینی شود بسیار کم است.

تاتارهای کریمه با توجه به تجارب تاریخی علاقه ای به روس ها ندارند و بر این باورند که حاکمیت روس ها بر کریمه برای آنان دردسر ساز خواهد بود. بازگشت آرامش و حفظ جایگاه گذشته کریمه به نگرانی های تاتارها نیز پایان خواهد داد اما اگر فرض کنیم که احتمال چنین چیزی وجود ندارد ، باید از روسیه درباره برخورداری تاتارها از حقوق شهروندی برابر تضمین هایی دریافت کرد. بی تردید ترکیه می تواند در این زمینه نقش موثری ایفا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا