آخرین اخبارآذربایجاناخباراردبیلایرانعمومیقره باغ

سه تشکر ویژه امام جمعه اردبیل از رئیس جمهور آذربایجان

امام جمعه اردبیل در مراسم بزرگداشت ۱۹ ژانویه و در اثنای سخنان خود، سه بار از شخص الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان ابراز تشکر و قدردانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، آیت الله عاملی دلیل تشکر اول خود از رئیس جمهور آذربایجان را نامگذاری سال ۲۰۲۱ میلادی به عنوان سال «نظامی گنجوی» عنوان کرد.
وی ضمن تشکر و تجلیل از این اقدام مبارک ابیات زیر از نظامی گنجوی را مورد تاکید قرار داد:

«همه عالم تن است و ایران دل
نیست گوینده زین قیاس خجل
چون که ایران دل زمین باشد
دل ز تن به بود یقین باشد
زان ولایت که مهتران دارند
بهترین جای بهتران دارند»

امام جمعه اردبیل دومین تشکر خود از رئیس جمهور آذربایجان را بابت سخنرانی اخیر ایشان در شهر تاریخی آزاد شده شوشا ابراز کرده و افزود: «رئیس جمهور آذربایجان در شوشا به صراحت اعلام کرد که سقوط شوشا و افتادن این شهر به دست ارامنه در اوایل دهه ۱۹۹۰ ناشی از خیانت حزب خلق و مساوات بود. ارامنه اصلا عملیات نظامی هم نکرده بودند به خیال خود مثلا در عملیاتی که نامش را عروسی در کوه ها گذاشته بودند، اینجا را گرفتند اما اکنون ببینید که ما چه عروسی برای آنها گرفته ایم.»
وی افزود: «این سخن از آنجا برای ما مهم است که مطبوعات جمهوری آذربایجان سالها تبلیغ کردند که شوشا را ایران به ارمنی ها تحویل داده است! از همین جا می توان به وضع سایر اتهامات آنها علیه ایران پی برد.»

حضرت آیت الله عاملی با اشاره به این که در اوایل جنگ قره باغ، رسانه های ترکیه با حجم وحشتناکی ایران را زیر سوال برده و کشور ما را در کنار ارمنستان قرار داده و به طور مفصل تبلیغ کرده بودند که ایران به ارمنستان کمک نظامی و سیاسی می کند، گفت: «رییس جمهور آذربایجان با صراحت جواب آنها را داد و با اعلام اینکه ایران هیچ کمکی به ارمنستان نکرده است، تمام تبلیغات آنها را خنثی کرد. ما از این جهت برای بار سوم از رئیس جمهور آذربایجان تشکر می کنیم.»
وی همچنین عنوان کرد: «به دولت آذربایجان پیشنهاد می کنیم در مرمت آثار تاریخی مناطق آزاد شده از متخصصین ایرانی استفاده شود. این اقدام موجب می شود که هویت آثار تاریخی باقی مانده از دوره صفویه در قره باغ حفظ شود.»

امام جمعه اردبیل با اشاره به این که مراسم ۱۹ ژانویه امسال درحالی برگزار می شود که عمده مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان آزاد شده است، گفت: «زمانی آمریکا، وزیر خارجه حکومت خود خوانده قره باغ را به کنگره دعوت کرد و آنجا سالروز جدایی قره باغ از آذربایجان را جشن گرفتند و به مسئولین آذری پوزخند زدند. اما اکنون اینگونه نیست.»

آیت الله عاملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که سیاست کلان صهیونیست ها درباره تمام کشور های اسلامی تجزیه آنهاست، افزود: «آنها مایل به بازگشت قره باغ به جمهوری آذربایجان نبودند. نشان به این نشانی که در رژه نظامی قره باغ، ارمنی ها همیشه پرچم اسرائیل را بالا می بردند.»

وی تاکید کرد: «ما به وحدت آذری های جهان حساس هستیم و وحدت فقط با امامت ممکن است و جای بسی شکر است که بزرگ ترین رهبر دنیا یک شخصیت بزرگ آذری است. رهبر معظم انقلاب، رهبر معنوی و سیاسی تمام آذری های جهان است و ما باید همه، حول محوریت حضرت آقا حرکت کنیم.»

گفتنی است، حضرت آیت الله عاملی در این مراسم از پوستر مسابقه خوشنویسی کشوری با موضوع اشعار فوق و همچنین از خط ارزشمند خطاط بزرگ اردبیل آقای ناصر صادقی با موضوع «همه عالم تن است و ایران دل» رونمایی کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا