آذربایجاناخبارارمنستانایرانعمومیمصاحبهویژه

سفیر ایران در باکو: محبوب بودن ایران در افکار عمومی آذربایجان برای برخی گروهها و جریانهای سیاسی قابل تحمل نیست

جواد جهانگیرزاده در مصاحبه با پرتال خبری آذپولتیکا اینفو جمهوری آذربایجان گفت: محبوب بودن ایران در افکار عمومی آذربایجان برای برخی گروهها و جریانهای سیاسی قابل تحمل نیست.

به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز، جواد جهانگیرزاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان مصاحبه ای را با پرتال خبری «آذپولیتیکا اینفو» انجام داده است که در ذیل می خوانیم:

سوال ـ چه اتفاقی در جهان می افتد؟ برخی کارشناسان ادعا می کنند که نظام جهانی تغییر داده می شود. به نظر شما نظام جهان متغیر می شود یا آن را تغییر می دهند؟

پاسخ: نظام جهانی چه ما بخواهیم و نخواهیم دائما در حال تغییر است. بینش و رویکرد بشر امروز با بشر سده های گذشته حتما متفاوت است. آنچه که شما سوال می کنید از دید کارشناسان به تغییرات پروژه ای و تغییرات پروسه ای معروف است. برخی فقط نگاه پروژه ای دارند یعنی تغییرات از سوی کسانی در حال طراحی و اجراست و برخی نگاه پروسه ای دارند یعنی معتقدند که تغییرات بصورت یک روند ناخواسته بر بشر تحمیل می شود.

در این تغییرات نمی توانیم اراده انسان را نادیده بگیریم و در عین حال نمی توانیم مدعی بشویم که همه تغییرات بدست خود انسان است. ما اکنون با پدیده های متعددی در نظام جهانی مواجه هستیم که از اراده ما خارج است. بسیاری از بلایا و فجایع طبیعی خارج از کنترل ماست. البته نظام جهانی امروز از حیث سیاسی بر مبنای ظالمانه ای قرار گرفته است. قدرتهای جهانی همچنان در حال غارت ثروت کشورهای ضعیف تر هستند. کشورهای غربی با ایجاد اختلاف میان مسلمانان و کشورهای اسلامی این کشورها را به بازار فروش سلاحهای خود تبدیل کرده اند و در همان حال نفت آنها را به قیمتی ارزانتر از آب می خرند. اتفاقاتی که امروز در داخل امریکا شاهد هستیم نشان می دهد که بخش عمده ای از مردم امریکا از نظام حاکم راضی نیستند و خواستار ایجاد تغییر در این سیستم سیاسی هستند. به نظر من در نهایت این تغییرات رای و نظر عموم مردم است که حاکم خواهد شد.

سوال ـ کشورهای دوست و دشمن ایران (آمریکا و چین) در رابطه با ویروس کرونا یک دیگر را متهم می کنند. حتی مقامات ایران اعلام کردند که آمریکا نقشی در شیوع ویروس کرونا دارد. به نظر شما، این ویروس به صورت طبیعی شیوع پیدا کرده یا آن را به صورت  مصنوعی ایجاد کردند؟

پاسخ: به نظر من هنوز زود است که به یک قضاوت قطعی برسیم که این ویروس بطور طبیعی شیوع پیدا کرده و یا بطور مصنوعی آن را ایجاد کرده اند. چین و امریکا همدیگر را به دخالت در تولید این ویروس متهم می کنند ولی بخش تراژدی قضیه این است که این ویروس تا کنون جان قریب به 360 هزار نفر از همنوعان ما را در سراسر جهان گرفته است. قطعا تاریخ آینده به این سوال پاسخ خواهد داد و مشخص می شود منشأ این ویروس از کجا بوده ولی افرادی که جانشان را در این بیماری از دست دادند دیگر به آغوش خانواده های خود باز نمی گردند. این یک مصیبت فراگیر بشری است و همه کشورها و مردم باید برای مقابله سریعتر با آن دست بدست هم داده و بشر را از این مصیبت رهائی بخشند.

سوال ـ بیماری همه گیر کدام تاثیرات منفی بر اقتصاد ایران داشته و تعداد مبتلایان، بهبود یافتگان و جان باختگان چه قدر است؟

پاسخ: شکی نیست که درتمام دنیا اولین اثر جانبی ویروس کرونا اثر اقتصادی است که هم دولتها و هم زندگی مردم عادی را تحت الشعاع خود قرار داده است. ما هم به لحاظ برنامه های حمایتی تدوین شده از سوی دولت و هم از طریق همیاری بسیار گسترده بشردوستانه داخل کشور تلاش داشته ایم که مردم عادی آسیب کمتری به لحاظ معیشت ببینند.

مطابق آخرین آمار تعداد مبتلایان به این بیماری در ایران تا این لحظه به رقم حدود 167 هزار نفر رسیده است که متأسفانه حدود 8200 نفر از هموطنان ما در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند. نکته مثبت و امیدوار کننده این است که تعداد 129 هزار نفر از مبتلایان معالجه و درمان شده اند و این نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشوری با زیرساختهای محکم بهداشتی و پزشکی در مقابله با این بیماری موفق عمل کرده است و خوشبختانه آمار تلفات جانی روز به روز در حال کاهش است.

سوال ـ آیا ایران به زندگی عادی خود برگشته یا مانند کشورهای دیگر مقررات رژیم قرنطینه را بتدریج نرم تر می کند؟

پاسخ: روند آلودگی و میزان ابتلا شدن به این ویروس همچنان نگران کننده است و طبیعی است که در این شرایط بازگشت به وضعیت عادی تا حدودی خوشبینانه است. باید واقع بین باشیم و خوشبختانه مردم در ایران با الزامات و محدودیتهای اعمال شده از سوی مراجع بهداشتی و درمانی همکاری خوبی داشته اند. مراکز تجاری بتدریج در حال گشایش هستند ولی مدارس و دانشگاهها امور آموزشی خود را بصورت فضای مجازی دنبال می کنند.

سوال ـ انتخاب آقای قالیباف به سمت ریاست پارلمان برای همه جالب بود. ادعا می شود وی در انتخابات آینده به عنوان رییس جمهور ایران انتخاب شود

پاسخ: آقای قالیباف چهره ای شناخته شده در سیاست داخلی ایران محسوب می شود و بعد از برگزاری انتخابات اخیر مجلس پیش بینی می شد که ریاست پارلمان را بعهده بگیرد. پیام تبریکی از سوی خانم غفاراوا رئیس محترم مجلس ملی آذربایجان برای ایشان ارسال شد و ما امیدواریم که همکاریهای پارلمانی بین دو مجلس جدید در هر دو کشور ایران و آذربایجان بخوبی پیش برود.آقای قالیباف چند دوره نامزد انتخابات ریاست جمهوری بوده اند و مردم شناخت خوبی نسبت به ایشان دارند و از لحاظ قانونی منعی نیست که در انتخابات سال آینده باز هم نامزد ریاست جمهوری بشوند.

سوال ـ مدتی پیش اخباری مبنی بر اجرای پروژه های اقتصادی بزرگی بین ایران و آذربایجان منتشر شده بود. بعدا پس از بیماری همه گیر این پروژه ها به تعویق افتاد. در حال حاضر چه پیشرفت هایی در این زمینه مشاهده می شود؟

پاسخ: بله، پروژه های بزرگ و قابل توجهی در مناسبات ایران و آذربایجان در حال انجام است.  انسداد مرزها و بسته شدن مراودات و تبادلات میان کشورها ضربه قابل توجهی به اقتصاد جهانی زده است و هیچیک از کشورها از تبعات مخرب این ویروس در امان نیستند. خوشبختانه مرزهای ما با آذربایجان در بخش تبادل کالا و ترانزیت بسته نشده و این تبادلات همچنان در حال انجام است. ارتباط میان مقامات و وزرائی که کار مشترک دارند بصورت ارتباط مجازی پیگیری شده و تلاش کرده ایم که این وضعیت کمترین آثار منفی را بر روند همکاریها و اجرای پروژه های دو کشور داشته باشد.

سوال ـ همکاری باکو ـ تهران در رابطه با کریدور حمل و نقلی شمال ـ جنوب چگونه پیش می رود؟

پاسخ: این پروژه دارای اهمیت بسیاری از حیث منطقه ای و بین المللی است و خوشبختانه روسای جمهور دو کشور اهتمام ویژه ای به اجرائی شدن آن دارند. گفتگوهای دو جانبه میان مقامات ذیربط دو کشور در حال انجام است و در شرایط کرونا هم این تماسها و گفتگوها قطع نشده است. روند اجرائی این پروژه رو به پیشرفت است.

سوال ـ مدتی پیش ساخت پل ها در منطقه اشغالی جمهوری آذربایجان (جبراییل و زنگیلان) از خاک ایران به صورت جدی مورد مذاکره قرار گرفت. جامعه آذربایجان نگران است که ارامنه می توانند از این پل ها به عنوان وسایل ارتباطی استفاده کنند.

پاسخ: ما در مناطق و اراضی متعلق به آذربایجان هیچگونه همکاری مشترکی با ارامنه نداشته ایم و نخواهیم داشت.همانطور که در بیانیه سفارت آمده است و طرف آذری نیز اذعان داشتند این پل ها در چارچوب توافقات دو کشور در قالب سد خداآفرین و نیروگاه قیز قلعه سی مورد بهره برداری قرار می گیرند.

سوال ـ به طور کلی، در آذربایجان بسیاری از مردم معتقد هستند که ایران از تجزیه طلبان ارمنی به صورت مخفی حمایت می کند. درست است ایران بیان می کند که تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را برسمیت می شناسد. به نظر شما، چرا جامعه آذربایجان این قدر به ایران شک دارد؟ ایران برای رفع این شک و شبهه کدام اقداماتی را می تواند انجام دهد؟

پاسخ: شما می پرسید چرا جامعه آذربایجان این قدر به ایران شک دارد. به نظرم بهتر بود بپرسید چرا تلاش می شود که جامعه آذربایجان را نسبت به ایران بدبین کنند. ما از اولین روزهائی که اردوگاه صدهزار نفری برای آوارگان در ایمیشلی به قصد کمک صادقانه به برادران و خواهران آذربایجانی، تأسیس کردیم، متهم به همکاری با ارامنه شدیم. این یک واقعیت است که محبوب بودن ایران در افکار عمومی آذربایجان برای برخی گروهها و جریانهای سیاسی قابل تحمل نیست و به همین دلیل با هر بهانه و دروغپردازی قصد تخریب وجهه ایران را دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا