آذربایجاناخبارایران

سفیر ایران در باکو: «امنیت همسایگان در قفقاز امنیت خود ایران است»

مصاحبه پرتال خبری «استراتژی» با سفیر ایران در جمهوری آذربایجان

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز ، محسن پاک آئین سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان گفت: « اسرائیل و تندروهای آمریکا همواره مخالف به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران با کشورهای 5+1 بوده اند.»

بیانیه مشترک بین ایران و کشورهای 5+1 که برنامه هسته ای ایران را مذاکره می کردند چند روزی است به خبر اصلی رسانه های جهان تبدیل شده و این توافق مدتی است از جنبه های مختلف ارزیابی می شود. سؤالات سایت «استراتژی .آذ» در این خصوص را آقای محسن پاک آئین سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان پاسخ داده است.

س ـ اسرائیل و برخی از نیروها در واشنگتن علیه این بیانیه مطبوعاتی تبلیغات به راه انداخته اند. آیا مخالفان می توانند مانع توافق نهایی بین ایران و کشورهای 5+1 شوند؟

ج ـ اسرائیل و تندروهای آمریکا همواره مخالف به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران با کشورهای 5+1 بوده اند. به نظر ما اگر اراده سیاسی در میان کشورهای 5+1 برای اجرای توافق با ایران وجود داشته باشد، اسرائیل موفق نخواهد شد مانعی ایجاد کند.

س ـ این بیانیه مطبوعاتی راه را برای همکاری بین ایران و کشورهای غربی هموار کرده است. ایران برای شروع همکاری با کشورهای غربی چه طرح هایی دارد؟

ج ـ ما امروز هم با کشورهای غربی به غیر از آمریکا ارتباط داریم و اجرای توافق که یک بازی برد – برد است موجب تقویت این روابط در حوزه های اقتصادی و سیاسی خواهد شد.

س ـ این بیانیه مطبوعاتی چه نقشی در توسعه منطقه دارد؟

ج ـ واضح است که موفقیت ایران در مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها، در جهت منافع کشورهای منطقه و همسایگان ما خواهد بود، چرا که تقویت مناسبات دوستانه و با ثبات با همسایگان، سیاست اصولی دولت یازدهم است. امنیت همسایگان ما در منطقه خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز، امنیت ایران است. امروز ایران تنها کشوری است که برای تقویت امنیت و ثبات منطقه ای  با تروریسم و افراطی گری، مبارزه می کند.من فکر می کنم این توافق موجب افزایش مناسبات اقتصادی و تعاملات امنیتی ایران با کشورهای همسایه خواهد شد.

س ـ مناسبات ایران با اسرائیل از این به بعد چگونه خواهد بود؟

ج ـ ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و این سیاست ادامه خواهد یافت.

س ـ گفته می شود ایران در حوادث یمن نقش دارد …. در این خصوص چه می توانید بگویید؟ ترکیه ادعا می کند که تأثیر ایران در حوادث یمن موجب ازدیاد تنش در منطقه خواهد شد. تهران در این خصوص چه فکر می کند؟

ج ـ یکی از اصول سیاست خارجی ایران عدم دخالت در امور کشورهای دیگر است. ما هیچ دخالتی در امور داخلی یمن نداریم و کاملاً مشخص است کشورهایی که به یمن تجاوز کرده اند در امور داخلی این کشور دخالت دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا