آذربایجاناخبارروسیهعمومی

سفر وزیر دفاع روسیه به جمهوری آذربایجان

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز شنبه در سفر یک روزه به باکو با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان دیدار کرد.

  به گزارش پایگاه خبری حقایق قفقاز به نقل از خبرگزاری آذرتاج، علی اف در این دیدار با اشاره به این که اجرای بیانیه  سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان درباره خاتمه جنگ و آتش بس در قره باغ بررسی می شود، گفت: به نظر ما مفاد این بیانیه با موفقیت اجرا می شود که آمادگی جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای پایان دادن به مناقشه چند ساله و رسیدن به مرحله  حل سیاسی را نشان می دهد.

علی اف بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان را یک سند مهم عنوان کرد و گفت که این سند به مناقشه چندساله پایان می دهد و بنا براین در رابطه با مشارکت فعال رییس جمهوری روسیه  و شما ( شویگو ) در تدوین این سند سیاسی مهم قدردانی می کنم.

رئیس جمهوری آذربایجان همچنین ارمنستان را به نقض جدی قوانین جنگ و حمله به شهرها و دیگر مناطق مسکونی  در جریان جنگ 44 روزه در قره باغ متهم کرد و گفت: بر اثر این حملات 94 آذربایجانی غیر نظامی از جمله کودکان و بانوان کشته و بیش از 400 نفر نیز مجروح و بیش از 3 هزار خانه تخریب شده است.

وی همچنین ارمنستان را به جلب مزدوران جنگی به درگیری های  های نظامی در قره باغ متهم کرد و گفت: ما اسناد و تصاویر زیادی درباره مشارکت اتباع خارجی از جمله از فرانسه، آمریکا، لبنان، کانادا، گرجستان و دیگر کشورها در کنار نیروهای ارمنی در این درگیرها و نیز پاسپورت های انها را در اختیار داریم.

علی اف استقبال جمهوری آذربایجان از استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ و هماهنگ شدن فعالیت آنها با نهادهای مربوطه جمهوری آذربایجان و ارمنستان را مورد اشاره قرار داد و آن را عاملی مهم برای برقراری ثبات در منطقه دانست و گفت: پس از امضای بیانیه سه جانبه تا به حال هیچ مواردی جدی نقض آتش بس روی نداده و اطمینان دارم که نخواهد داشت.

رئیس جمهوری آذربایجان گفت: امیدوارم آتش بس فعلی و برنامه های ما درباره عادی سازی روابط با ارمنستان در صورتیکه این برنامه از سوی این کشور ( ارمنستان ) استقبال شود، شرایط خوبی برای ایجاد یک وضعیت جدید و  برقراری ثبات و امنیت و همکاری در منطقه فراهم کند که تحقق این مهم به نفع  همه از جمله مردم منطقه و همسایگان ما خواهد بود و بطور کلی جهان امن تر خواهد بود.

بنا به این گزارش، وزیر دفاع روسیه نیز بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان را یک سند مهم و تاریخی عنوان کرد و با اشاره به این که نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه مستقر شدند، گفت: در حال حاضر23 پاسگاه این نیروها در قره  باغ فعال است.

شویگو همچنین با اشاره به این که به رژیم آتش بس در منطقه رعایت می شود، بر ادامه این روند ابراز اطمینان کرد.

وزیر دفاع روسیه امروز ( شنبه ) به همراه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور به ارمنستان سفر کرده و با نخست وزیر و وزیر دفاع این کشور دیدار کردند.

منابع خبری باکو همچنین گزارش دادند ، وزیر امور خارجه روسیه نیز در حال حاضر در راس یک هیات این کشور در باکو بسر می برد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا