آذربایجاناخبارترکیهعمومینخجوان

سفر نخست وزیر ترکیه به جمهوری نخجوان

بن‌علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه ۲۹ آذر در دیدار رسمی با مقامات جمهوری خودمختار نخجوان، مورد استقبال «واصف طالب‌اف»، رئیس مجلس عالی نخجوان، «ارکان اوزاورال»، سفیر ترکیه در باکو و «نهاد ارشن» سرکنسول ترکیه در نخجوان قرار گرفت.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آپا،«واصف طالب اف»، رئیس مجلس عالی نخجوان در این دیدار با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی جمهوری نخجوان افزود: با گذشت بیش از ۲۵ سال محاصره، زندگی مردم در جریان بوده و با تامین منابع غذایی و استفاده از انرژی های جایگزین توانسته ایم حجم تولیدات محلی خود را نیز افزایش دهیم.
وی با اشاره به سطح همکاری های راهبردی نخجوان و ترکیه در تمامی زمینه ها الگوی تعامل دو کشور را الگویی برای دیگر کشورها عنوان کرد و افزود: آذربایجان و ترکیه در مجامع بین المللی غالبا از یکدیگر حمایت کرده و بر مواضع سیاسی مشترک تاکید می کنند.
بن‌علی ییلدیریم با یادآوری اهمیت جمهوری خودمختار نخجوان در توسعه روابط آذربایجان و ترکیه، توسعه روابط دو طرف در همه زمینه ها به ویژه در امور آموزشی، بهداشت، فرهنگ، تجارت، اقتصاد و نظامی را خواستار شد.
سهم ترکیه از تجارت خارجی با جمهوری نخجوان در یک سال گذشته با افزایش ۲ میلیون دلاری به ۷ میلیون و ۶۸۵ دلار رسیده است.
نخست وزیر ترکیه نیز در این دیدار با اشاره بر اهمیت روابط میان دو کشور اظهار داشت: سطح تعاملات طرفین در ۱۵ سال گذشته به سرعت در حال پیشرفت بوده و افتتاح خط راه آهن باکو- تفلیس- قارص، روند رو به رشد توسعه روابط دو کشور را تسریع خواهد کرد.
طرفین در این دیدار ضمن بررسی چشم انداز همکاری فرودگاه های «ایغدیر» ترکیه و فرودگاه جمهوری نخجوان، کم و کیف بهره مندی از منابع و منافع مشترک را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا