آذربایجاناخبار

سران رم و باکو درباره طرح انتقال گاز به اروپا مذاکره کردند

در جریان سفر رسمی «سرجو ماتارلا» رئیس جمهوری ایتالیا به جمهوری آذربایجان چند سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید و روسای جمهوری دو کشور درباره طرح انتقال گاز باکو به اروپا مذاکره کردند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، خبرگزاری رسمی آذرتاج ،روز پنجنشنبه اعلام کرد:اسناد امضا شده شامل یادداشت تفاهم همکاری شرکت های راه آهن جمهوری آذربایجان و ایتالیا و تفاهمنامه همکاری وزارتخانه های آموزش و پرورش دو کشور بوده است .
همچنین میان وزارت کشاورزی جمهوری آذربایجان و وزارت بهداشت ایتالیا تفاهمنامه فنی همکاری در حوزه دامپزشکی و تفاهمنامه همکاری دانشگاه معماری جمهوری آذربایجان و دانشگاه فنی میلان به امضا رسید .
الهام علی اف در مراسم امضای این تفاهمنامه ها، با اشاره به اینکه برای نخستین بار رئیس جمهوری ایتالیا به جمهوری آذربایجان سفر می کند ، گفت: ایتالیا از شرکای راهبردی جمهوری آذربایجان بوده و شرکت های ایتالیایی با موفقیت در جمهوری آذربایجان فعالیت دارند .
وی افزود: ایتالیا در حال حاضر ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا را بر عهد ه دارد و امیدواریم در خصوص حل مناقشه قره باغ مشارکت فعالی داشته باشد .
رئیس جمهوری آذربایجان، میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را خاطر نشان کرد و گفت : ادامه وضعیت موجود در قابل قبول نیست و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره خروج بدون قید و شرط نیروهای ارمنستان از سرزمین های جمهوری آذربایجان باید اجرا شود .
وی حمایت نهادهای بین المللی از جمله اتحادیه اروپا و ناتو از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و مصونیت مرزهای این کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت : ارمنستان سرزمین های تاریخی جمهوری آذربایجان را اشغال کرده است و باید از این سرزمین ها خارج شود و در این صورت برقراری صلح و ثبات و همکاری گسترده در منطقه قفقاز جنوبی امکان پذیر خواهد بود .
علی اف نقش مثبت ایتالیا در روابط جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد ،توافقنامه جدید همکاری جمهوری آذربایجان و اتحادیه اروپا در آینده نزدیک امضا شود .
ماتارلا نیز جمهوری آذربایجان را شریک قابل اعتماد ایتالیا عنوان کرد و گفت : ما به همکاری دو کشور در سطح بین المللی اهمیت خاصی قایل هستیم .
وی افزود: ایتالیا از اقدامات جمهوری آذربایجان علیه تهدیدات ناشی از افراطی گری حمایت می کند و در این سفر در باره مبارزه با تروریسم و تجارت غیر قانونی تبادل نظر کردیم .
رئیس جمهوری ایتالیا، اهمیت همکاری دو کشور در بخش انرژی ، فعالیت شرکت های ایتالیایی در جمهوری آذربایجان ، فعالیت مشترک رم و باکو در راستای اجرای طرح دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا را از جمله موضوعات مورد مذاکره در این سفر اعلام کرد .
وی همچنین در رابطه با کمک های جمهوری آذربایجان به عملیات ناتو در افغانستان ابراز قدردانی کرد .
رییس جمهوری ایتالیا روز گذشته ( چهارشنبه ) برای دیدار دو روزه وارد جمهوری آذربایجان شد ، ماتارلا قبل از این سفر از گرجستان نیز دیدار کرد .

منبع : ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا