آذربایجاناخبارایران

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری آذربایجان :۲۰۱۷ سال تحرک در روابط باکو و تهران بود

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، سال ۲۰۱۷ میلادی را در روابط دوجانبه این کشور و جمهوری اسلامی ایران ، سال مهمی عنوان کرد و گفت :سفرهای متقابل سران دو کشور و دیدار آنها در حاشیه اجلاس های بین المللی به روابط باکو و تهران تحرک بخشیده است .

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز، حکمت حاجی اف روز پنجشنبه در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به تشریح عملکرد جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۷ میلادی در حوزه سیاست خارجی پرداخت و افزود: برگزاری نشست های متعدد بین مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور که بر اساس اصل حسن همجواری و همکاری های متقابل و در جو دوستی ، انجام گرفت ، به تقویت و توسعه روابط در زمینه مختلف انجامید.
حاجی اف گفت: اقدامات انجام گرفته و اسناد امضا شده ، در طول سال جاری جهت گسترش روابط اقتصادی و بازرگانی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران ، سفرهای متقابل در سطوح مختلف به توسعه همکاری های بین دو کشور کمک کرده است.
وی افزود: همکاری های سه جانبه به ابتکار الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در قالب جمهوری آذربایجان ، ایران و روسیه ، نخستین دیدار روسای جمهوری سه کشور در ماه اوت سال ۲۰۱۶ میلادی در باکو و نیز دومین دیدار روسای جمهوری در ماه نوامبر- آبان ماه – در تهران موفقیت آمیز بود.
وی افزود: در مذاکرات سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، ایران و روسیه علاوه بر بررسی مسائل منطقه ای و همکاری های سه جانبه ، از نظر توسعه دالان بین المللی حمل و نقل شمال –جنوب که موجب اتصال کشورهای حوزه اقیانوس هند به اروپای شمالی می شود ، از اهمیت خاصی برخوردار بود.
وی همچپنین سفر الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در سال جاری به جمهوری اسلامی ایران را رویداد مهم در سیاست خارجی این کشور توصیف کرد .
به گفته حکمت حاجی اف ،جمهوری آذربایجان در سال جاری تقویت روابط با کشورهای منطقه را در کانون توجه قرار داده و در این راستا دیدارهای سه جانبه وزیران امور خارجه «جمهوری آذربایجان، ایران و ترکیه» ، «جمهوری آذربایجان ، ترکیه و ترکمنستان» ، «جمهوری آذربایجان ، گرجستان و ترکیه »،، «جمهوری آذربایجان ، ترکیه و پاکستان» درباکو برگزار شد .
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان ،در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همکاری های کشورهای حاشیه خزر در سال ۲۰۱۷ میلادی در راستای تدوین کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی این دریا ، برگزاری اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای حوزه دریای خزر در ۴ و ۵ دسادمبر ( برابر ۱۳ و ۱۴ آذرماه ) در مسکو را خاطر نشان کرد .
به گفته حکمت حاجی اف در این اجلاس پیش نویس کنوانسیون تعیین رژیم حقوقی در یای خزر مورد توافق قرار گرفته و بر اساس این پیش نویس همه کشورهای ساحلی دارای حق حاکمیت و حقوق مستقل در این پهنه آبی هستند .
وی افزود : همکاری کشورهای ساحلی در دریای خزر بر اصول احترام متقابل بر حق حاکمیت ، تمامیت ارضی و استقلال کشورها ، خودداری از اعمال زور و تهدید و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر ، با مد نظر داشتن منافع طرف ها بدون وارد خللی به امنیت یکدیگر، تامین تعادل نظامی و امنیت کشتیرانی و حفظ محیط زیست و آبزیان مبتنی است.
وی همچنین هدف از تدوین پیش نویس کنوانسیسون را تامین امنیت کشتیرانی ، حفاظت از آبزیان دریا ، بهره برداری از منابع دریایی و زیر زمینی ، چگونگی تقسیم دریا ، تردد کشتی های نظامی در آبهای ساحلی کشورها از جمله تردد ترانزیتی کشتی های زیر پرچم کشورهای ساحلی خزر به دریاهای دیگر ، احداث کابل و لوله های زیر دریایی و انجام مطالعات علمی در دریای خزر اعلام کرد .
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان مناقشه قره باغ را معضل عمده کشورش و قرار گرفتن بخشی از سرزمین های جمهوری آذربایجان تحت کنترل نیروهای ارمنستان در قره باغ را تهدید اصلی برای امنیت کشورش عنوان کرد .
حکمت حاجی اف ارمنستان را به نقض روند مذاکرات حل مناقشه قره باغ از طریق خرابکاری های سیاسی و نظامی و نیز تلاش برای حفظ وضعیت موجود در این مناقشه متهم کرد و گفت : در نتیجه این سیاست ،حل مناقشه قره باغ تا به حال میسر نشده است .
سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان گفت : سال ۲۰۱۷ میلادی سال همبستگی اسلامی در جمهوری آذربایجان بود و همزمان باکو میزبانی چهارمین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی را بعهده داشت وبرنامه های اجرا شده در این زمینه موجب تقویت روابط جمهوری آذربایجان با کشورهای اسلامی شد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا