آذربایجاناخبارعمومی

سازمان صهیونیستی « آذ.ایز» سفارت غیررسمی باکو در فلسطین اشغالی است

«آریه گوت» ، مدیر « سازمان طرح های بین المللی برای جامعه» رژیم صهیونیستی و نماینده « مرکز بین المللی چندفرهنگ گرایی باکو» نزد رژیم صهیونیستی اذعان کرد به موازات «امور فرهنگی» به «امور نظامی» نیز در جمهوری آذربایجان می پردازد و سازمان صهیونیستی « آذ.ایز» Az-IZ نیز نقش سفارت غیررسمی باکو در فلسطین اشغالی را ایفاء می کند.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،آریه گوت در گفتگو با اعضای هیات تحریریه پایگاه اینترنتی « تلگراف» جمهوری آذربایجان گفت : « برغم اینکه میان اسراییل و جمهوری آذربایجان روابط و شراکت راهبردی خیلی خوبی وجود دارد، به دلایل ژئوپلتیک جمهوری آذربایجان در اسراییل سفارت ندارد. در سال ۲۰۰۷ ، جنبش دیاسپورای آذربایجان در اسراییل شروع به فعالیت کرد و من نیز از اعضای فعال آن شدم و به عنوان دبیر رسانه ای “انجمن بین المللی اسراییل – آذربایجان» ، «آذ.ایز» فعالیت کردم. در همان زمان که این سازمان تشکیل شد، این فکر وجود داشت که «آذ.ایز» در واقع، کارویژه سفارت جمهوری آذربایجان در اسراییل را اجرا خواهد کرد. از همان زمان، رابطه من با مطبوعات جمهوری آذربایجان آغاز شد.»
آریه گوت افزود : « در سال ۲۰۰۹ روابط نظامی – فنی اسراییل و آذربایجان برقرار شد. به خاطر مسلط بودنم به زبان آذری ، از آن زمان در مجتمع نظامی – صنعتی اسراییل شروع به فعالیت کردم. هم اکنون کار اصلی من ، فعالیت به عنوان کارشناس ارشد در همکاری نظامی – فنی اسراییل با آذربایجان است. »
رییس نمایندگی «مرکز چندفرهنگ گرایی باکو » در اسراییل گفت: « من طی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ به عنوان مشاور «نامیک تان» ، سفیر وقت ترکیه در اسراییل فعالیت کرده ام. نامیک باور نمی کرد که افراد آذربایجانی الاصل در اسراییل وجود دارند. به او تاکید کردم که نزدیک به ۷۵ هزار نفر آذربایجانی الاصل در اسراییل وجود دارد که ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر و شاید هم ۱۵ هزار نفر آنها مثل من، از ازدواج های مختلط به دنیا آمده اند. در شهر «عکا» شمار زیادی افراد آذربایجانی الاصل زندگی می کنند. در این شهر ، اساسا یهودیان کوهستانی از شهرهای «گویچای» ، « شماخی» و « قبا» زندگی می کنند. اگر به عکا سفر کنید، می توانید سخن گفته شدن به زبان آذربایجانی را در بازار مشاهده کنید.»
آریه گوت افزود : « یک روز “شیمون” لانکری، شهردار “عکا” در دیدار با ما گفت شما این همه از جمهوری آذربایجان تعریف می کنید و درباره تساهل و چندفرهنگ گرایی و نبود یهودستیزی در آنجا حرف می زنید، مرا هم یک بار به باکو ببرید، اگر این چیزهایی که می گویید در جمهوری آذربایجان ببینم، حاضرم در «عکا»، «خانه آذربایجان» ( مرکز فرهنگی آذربایجان) دایر کنم. ما شهردار «عکا» را به جمهوری آذربایجان آوردیم و دیدار خوبی با مبارز قربانلی ، رییس کمیته دولتی امور دینی جمهوری داشتیم. علی حسن اف، دستیار رییس جمهوری آذربایجان در امور سیاسی و اجتماعی ، کمال عبدالله اف، رییس وقت اداره کل امور دینی و چندفرهنگ گرایی و مسایل اقوام در ریاست جمهوری آذربایجان و مبارز قربانلی خیلی به ما کمک کردند و ما “شیمون لانکری” را به «قبا» و « قیرمیزی قصبه» ( روستای یهودی نشین در شهرستان قبا در شمال جمهوری آذربایجان که صهیونیست ها به آنجا « اورشلیم» قفقاز می گویند) بردیم. او حیرت زده شده بود و باور نمی کرد که رفتار با یهودیان در آذربایجان و در کل، تساهل و بردباری دینی و چندفرهنگ گرایی در این کشور تا این حد بالا باشد. شیمون لانکری پس از دیدن این ها گفت ما به محض بازگشت به اسراییل ، در شهر عکا «خانه آذربایجان» خواهیم ساخت که هم اکنون این مرکز در آنجا فعالیت دارد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا