آذربایجاناخبارعمومیگرجستان

ساخت ترمینال باری از سوی گرجستان و آمریکا در ساحل دریای سیاه

توافقنامه راه اندازی ترمینال باری جدید در بندر پوتی گرجستان واقع در ساحل دریای سیاه روز دوشنبه میان این کشور و شرکت سرمایه گذاری خارجی خصوصی آمریکا (OPIC) در تفلیس امضا شد.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه خبری نیوز گئورگیا، مراسم امضای این قرارداد با حضور «سالومه زورابیشویلی» رییس جمهوری و «ماموکا باختادزه» نخست وزیر گرجستان و نیز «روس ویلسون» کفیل سفارت آمریکا در تفلیس برگزار شد.
بر اساس این گزارش با ساخت این ترمینال ظرفیت انتقال محموله های بندر پوتی تا ۲ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.
هزینه اجرای این طرح ۱۲۰میلیون دلار برآورد شده است که ۵۰ میلیون دلار آن را شرکت سرمایه گذاری خارجی خصوصی آمریکا (OPIC) تامین خواهد کرد.
نخست وزیر گرجستان امضای این توافقنامه را رویدادی مهم عنوان کرد و گفت : اجرای این طرح به توسعه ظرفیت های حمل و نقل گرجستان و تبدیل آن به مرکز اقتصادی بزرگ منطقه کمک می کند.
باختادزه افزود: با راه اندازی این ترمینال، گرجستان به یکی از مسیرهای ترانزیتی عمده میان اروپا و آسیا تبدیل خواهد شد.
وی همچنین از کمک های شرکت OPIC در راستای توسعه اقتصادی گرجستان ابراز قدردانی کرد و گفت که این شرکت آمریکایی تا به حال بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برای اجرای ۶۰ پروژه اقتصادی در گرجستان سرمایه گذاری کرده است.
گرجستان با استفاده از بنادر پوتی و باتومی در ساحل دریای سیاه و تکمیل زیر ساخت های این دو بندر در صدد افزایش سهم خود در حمل و نقل محموله ها از آسیا به اروپا است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا