آذربایجاناخبارروسیهعمومیگرجستان

رییس جمهوری گرجستان: شرایط لازم برای برقراری روابط میان گرجستان و روسیه فراهم نیست

سالومه زورابیشویلی رییس جمهوری گرجستان گفت: در حال حاضر شرایط لازم برای برقراری روابط دیپلماتیک با روسیه فراهم نیست.

به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از پایگاه خبری آپسنی، زورابیشویلی طی نشست خبری در تفلیس افزود: آماده نیستم در این زمینه توصیه های را به هیات دولت و یا قوه مقننه ارایه کنم
زورابیشویلی گفت: در حال حاضر برقراری روابط دیپلماتیک، آغاز گفتمان و یا هرگونه روابط با روسیه بدون مشارکت شرکای عمده گرجستان امکان پذیر نیست.
روابط تفلیس و مسکو در پی انقلاب مخملی سال ۲۰۰۳ میلادی که بر اثر آن ادوارد شواردنادزه رییس جمهوری وقت گرجستان و از سیاستمداران کهنه کار شوروی سابق برکنار و میخائیل ساآکاشویلی سیاستمدار غربگرا در این کشور به قدرت رسید، وخیم تر شد.
بیانیه های شدید الحن ساآکاشویلی علیه روسیه و اتهامات وارده درباره حمایت مسکو از مناطق جدایی طلب آبخازی و اوستیای جنوبی در گرجستان و نیز علاقمندی وی برای استقرار نیروهای ناتو در گرجستان به تنش در روابط دو کشور دامن زد.
دولت تفلیس در زمستان سال ۲۰۰۵ میلادی خواستار خروج نیروهای نظامی روسیه مستقر در زمان دولت شواردنادزه در مناطق آخالکالاکی و باتومی گرجستان شد و همزمان ساآکاشویلی قصد دولت گرجستان برای عضویت در ناتو را اعلام کرد و پارلمان این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی مصوبه ای در این زمینه نیز صادر کرد.
گرجستان در ماه ژانویه سال ۲۰۰۸ میلادی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری همه پرسی درباره جویای موضع شهروندان گرجی نسبت به عضویت این کشور در ناتو را برگزار کرد که در آن ۷۷ درصد از شهروندان گرجستانی به عضویت گرجستان در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) رای مثبت دادند.
مسکو هر گونه تحرکات ناتو در نزدیکی مرزهای خود را تهدید برای منافع راهبردی روسیه در منطقه اعلام کرد.
تنش در روابط تفلیس و مسکو در ماه اوت سال ۲۰۰۸ میلادی به در گیری های نظامی گرجستان از یک طرف و نیروهای روسیه و مناطق تجزیه طلب آبخازی و اوستیای جنوبی از طرف دیگر منجر شد و نظامیان روسیه در جریان این درگیری ها تا ۳۰ کیلومتری تفلیس پایتخت گرجستان رسیدند.
در پی این درگیری پنج روزه روسیه بطور رسمی استقلال اوستیای جنوبی و آبخازی را به رسمیت شناخت و گرجستان نیز روابط دیپلماتیک با روسیه را قطع کرد و به عضویت در جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع پایان داد.
با پایان قدرت دولت ساآکاشویلی در سال ۲۰۱۳ میلادی و پیروزی حزب «رویای گرجستان» در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، دولت جدید تفلیس هرچند گرایش سیاسی این کشور را عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو اعلام کرده ولی سعی دارد به روابط عادی با روسیه نیز نایل شود که فعلا در رابطه با واکنش های تند مسکو نسبت به تحرکات غرب و ناتو در گرجستان پیشرفتی در این زمینه وجود ندارد.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا