آذربایجاناخبارعمومی

رییس جمهوری آذربایجان میزان سرمایه گذاری خارجی طی ۱۵ سال گذشته در این کشور را ۱۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد

الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان میزان سرمایه گذاری خارجی در این کشور طی ۱۵ سال گذشته را حدود ۱۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

­به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از خبرگزاری رسمی آذرتاج، الهام علی اف در گشایش «ششمین مجمع جهانی باکو» با موضوع « از میان بردن تفاوت ها به منظور ایجاد جوامع دربرگیرنده » گفت : « طی ۱۵ سال گذشته ۲۳۰ میلیارد دلار در جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری شده است که نیمی از آن سرمایه خارجی و نیمی دیگر از آن ، سرمایه داخلی است. »
علی اف گفت : « ما نخستین کشوری بودیم که شرکت های نفتی خارجی را برای فعالیت در دریای خزر دعوت کردیم. به همراه ترکیه و گرجستان ، خط لوله های مهمی همچون خط لوله نفتی باکو – تفلیس – جیحان و خط لوله گازی باکو – تفلیس – ارض روم را احداث کرده ایم. جمهوری آذربایجان به کشوری برای ترانزیت نفت تولیدی در آن سوی خزر نیز تبدیل شده است و هم اکنون برای اجرای طرح «دهلیز جنوبی گاز» تلاش می کند که با ۳۵۰۰ کیلومتر طول، هفت کشور را به هم پیوند خواهد داد و ارزش این طرح ۴۰ میلیارد دلار است. »
علی اف گفت : « امروز نفت جمهوری آذربایجان ۴۰ درصد از نفت مورد نیاز برخی از کشورهای اروپایی را تامین می کند و گاز جمهوری آذربایجان نیز امنیت انرژی کشورهای اروپایی را تقویت خواهد کرد. »
رییس جمهوری آذربایجان بهره برداری از خط آهن باکو – تفلیس – قارص در مسیر جمهوری آذربایجان – گرجستان – ترکیه را واقعه ای مهم دانست و با اشاره به برگزاری نخستین نشست چهارجانبه وزرای خارجه جمهوری آذربایجان ، ایران ، ترکیه و گرجستان در باکو گفت : « ما پیش از این نیز چارچوب های همکاری سه جانبه میان جمهوری آذربایجان – ترکیه – گرجستان و جمهوری آذربایجان – ایران – ترکیه و جمهوری آذربایجان – ایران – روسیه را ایجاد کرده ایم. طرح های انرژی و حمل و نقلی که اجرا کرده ایم ، در خدمت منافع ملت هایمان است. ما فقط از این طریق می توانیم به موفقیت دست یابیم. »
علی اف تاکید کرد : «اگر مناسبات خوب با همسایگان برقرار نباشد، هر قدر هم سرمایه گذاری شود، نمی توان به کشور ترانزیتی تبدیل شد. »
الهام علی اف همچنین با استناد به گزارش های مجمع اقتصادی داووس ، جمهوری آذربایجان را یکی از ۳۵ کشور نخست دنیا در زمینه رقابت پذیری اقتصاد دانست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا